Inlägg från: Anonym (Zebra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zebra)

Smärta i höger sida

Jag har nu i en vecka haft ont i höger sida. Började med en spännande smärta i höger sida samt svullnade upp nertill i magen. Under veckan har det inte varit lika kraftigt men gått upp och ner. Jag har också fått ont i ben och rygg på höger sida. 

Jag har varit pigg för övrigt och kunnat röra mig som vanligt men det spänner till ibland i sidan samt har jag svårt att ligga på rygg och ens sidan då det trycker. 

Jag har varit hos vårdcentralen. Kollat för urinvägarna då det känns något konstigt när jag kissar. Inget där. Tagit blodprover men inget där heller. De har också kollar för blindtarmen och slutligen har jag fått träffa en gynekolog då jag har 4 missfall i bagaget misstänkte jag själv en cysta. MEN inget där heller! Så jag fick snällt gå hem med rådet att ta Alvedon?.

Jag funderar fortfarande på vad det kan vara denna spännande känsla i höger sida som även bränner ibland. Kan det vara en sträckning? Jag har stretchat varje dag nu men såg att det inte var så bra om det är en sträckning. Det enda jag kan komma på är att jag bytt skor på jobbet och jag går 10 timmar om dagen i princip. Eftersom jag har ont i höger sida där jag även har ett inlägg för halgus valugs. 

Har någon känt denna smärta i sidan någon gång? 

• Svar på tråden Smärta i höger sida
  • Anonym (Zebra)

Anonym (Ja) skrev 2025-02-16 11:15:40 följande:

Ja har haft så till och från i flera år. Om det är nedtill på höger sida du menar. Hade även ont i ryggen på samma sida. Så det var svårt att veta var smärtan egentligen kom ifrån. Fick söka massa gånger för det. Gjorde till och med koloskopi, men dom hittade inget. Vid det tillfället fick jag ta laxermedel och då försvann smärtan helt o hållet. 

Precis, nertill på höger sida. Vid höftbenet och en bit in. Hmm, kan det ha med magen att göra. Har haft mycket problem med den i snart ett år. Är ju livrädd att det inte kommer gå över! 

Vad hade du för andra symptom? 

• Anonym (Zebra)
    Lynx123 skrev 2025-02-16 13:01:32 följande:

Har du kollat upp tarmarna ordentligt? Gallsten? Äggstockarna?

Nej, det var väl det enda som inte pratades om, just tarmarna. Men det var väl för att de trodde att det var någon cysta. Men allt ser bra ut där. Hur vet man om det är gallsten? Då har man väl jäkligt ont? 
  • Anonym (Zebra)
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-16 13:03:53 följande:

Nja egentligen var det bara att smärtan satt där nertill och ibland visste jag inte om det kom från ryggen eller från magen. 2 olika läkare har sagt att det är IBS (en gynekolog och en mag-o tarmläkare). Det kunde göra väldigt ont i det området och en jobbig ihållande smärta.

Det är väl inte helt omöjligt då. Har ju som sagt haft mycket problem med magen från och till hela livet. Nu senaste året har det kommit pga stress. Det är verkligen en konstig smärta. Det liksom spänner. Som du har sträckt dig. Funderar mycket på om det är någon kota i ryggen som kan trycka på nåt också. Men det är svårt att hitta koppling när det blir sämre eller bättre. 
  • Anonym (Zebra)
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-16 18:36:00 följande:

För mig började det med att jag hade burit tungt på ena sidan av kroppen, så jag trodde till en början att det var ryggen. Hade massa konstiga symtom från ryggen och blodsutgjutningar i skinkan på höger sida bland annat. Men när det hade gått ett tag så insåg jag att det nog ändå var magen det kom ifrån. Möjligen med nån slags nervpåverkan från ryggområdet. Men ju äldre man blir desto fler konstigheter verkar uppstå i kroppen som ingen har hört talas om. Men så länge det inte är farligt kan man förhoppningsvis lära sig att leva med vissa smärtor.

Jag har ett jobb som är väldigt tungt så absolut. Det konstiga är att jag i samband med när detta började gick jag ont i ryggen. Ländryggen på samma sida samt att i fredags kom smärta i höger ben och nu i helgen har jag haft ont i hela ryggen i princip. Sidan är ändå något bättre men jag känner det. Särskilt om jag sitter så jag behöver spänna det eller om jag ligger ner på rygg så det trycker emot. Magen är också konstigt svullen nertill och stenhård men bara nertill. Tycker samtidigt att skulle det vara något med magen skulle jag väl ha ont i magen. Det har jag inte. Denna veckan har magen varit bättre än på länge. Vilket också är sjukt. Jag fattar verkligen inte vad det är och jag är så nojig att det aldrig kommer gå över! Jag vet inte heller vad jag ska göra. Läkaren har känt på min mage och det var liksom inga konstigheter som utbuktningar eller så. 
  • Anonym (Zebra)
    Lynx123 skrev 2025-02-16 20:28:41 följande:
    Gallsten kan yttra sig på flera olika sätt - kan tex sitta på en specifik punkt, stråla hit o dit eller ge en känsla av illamående.

Har de tagit ett rutintest (tror att det heter 125) för äggstockscancer? Tror absolut inte att det är det men det bör uteslutas. Be också.om en utredning för tarmarna - kan vara tarmfickor eller någon inflammation.

Hoppas att det går över snart.
    Konstigt nog känner jag inget magont eller så. Bara svullen längst ner och det är även hårt. Men det känns inte som kopplat till magen liksom för den mår ändå ganska bra för en gångs skull. Har dock haft mycket gaser sedan förra sommaren så det kanske är något sådant. 
  • Anonym (Zebra)

Stannade hemma från jobbet idag. Blir galen av smärtan och i helgen har jag haft så ont i ryggen och benet också. Magen är så en ballong fast mer nertill.  Idag väldig smärta i fot och ben. Så märkligt! Har ringt till läkaren igen och ska dit imorgon. Hoppas att de hittar något de tror det kan vara. 

• Anonym (Zebra)
    Core skrev 2025-02-18 08:27:41 följande:

Är det konstant eller beroende på rörelse? Ibland är det svårt att göra skillnad på invärtes smärtor och nervsmärta. Det kan vara ett par kotor som klämmer snett

Det är väldigt olika. Ibland kan det vara borta ett tag och då kan jag hinna tänka att va skönt att det är borta! Men så dröjer det inte länge innan det kan hugga till i sidan igen. Behöver inte vara att jag gör något särskilt. Ofta på kvällarna har jag ont när jag legat stilla i soffan. Ligga ner är svårt då det trycker. Så igår hade jag smärta mot urinblåsan, som en spännande värk! Och ont bak i högra ländryggen med Och ner i höger ben. 
  • Anonym (Zebra)
    Anonym (Ischias) skrev 2025-02-18 08:55:18 följande:

Jag har liknande problem. Ont på höger sida om ländryggen, strålar ut över sidan på magen (mot framsidan av höftbenet), ner över skinkan och i högra benet. 

Mitt problem är ischias som orsakats av ett dickbråck. Tog tid att utreda på grund av magsmärtorna då jag i början upplevde att de smärtorna var värst. 

För mig lindrade besvären rejält efter att jag gått dagliga promenader (8km per dag i 10 månader), gjort dagliga stretchövningar och gått ner cirka 13kg. Fortsätter med detta nu och hoppas kunna gå ner cirka 5-7kg till. 

Hade cirka 20kg övervikt (173cm lång och vägde 90kg när besvären uppstod). Läkaren och sjukgymnasten var relativt övertygade att mina besvär till stor del berodde på just övervikten så det var den första åtgärden i behandlingsplanen.

Hade du någon känning mot urinblåsan? Hur kände du i magen? 

Jag ringde läkaren igen och fick tid idag och det konstaterades för min del med idag att det är ischias som det orsakas av. Jag har ju haft och har sådan värk i ländrygg, skinka och ner i benet och foten. Så antagligen trycker det på urinblåsan och orsakar min smärta i sidan. Så nu hoppas jag att det är så att det hänger ihop! Jag har ju ett väldigt tungt jobb så vad orsaken kommer ifrån är ju inte svårt att fatta?

Så hemma resten av veckan från jobbet och starkare värktabletter utskrivna som jag hoppas kommer göra underverk! Är helt slut av smärtan. Sov hela dagen igår! 

Så imorgon har jag telefontid hos sjukgymnasten som jag ska fråga hur man ska gå till väga. Det är ju det, ligger man eller sitter för länge gör det ont. Går jag och stod för länge gör det ont! Har så jävla ont i ländrygg och ben idag. Känns som att det sover också och kyler. Konstig känsla! 

• Anonym (Zebra)
    Anonym (H) skrev 2025-02-18 13:46:19 följande:

Jag har så till och från, förutom svullnaden. Jag tycker spikmatta är bra och man också sitta på den för att lösa upp spänningar vid ischias 

Drygt att ha det så! 

Absolut, spikmattan har jag också kört med i flera år. Samt införskaffat en vetekudde. Den är räddaren i nöden många gånger! Så den används flitigt just nu. 

• Anonym (Zebra)
    Anonym (Ischias) skrev 2025-02-18 13:52:52 följande:
    Nej, ingen direkt smärta över urinblåsan. Mer ovanför ljumsken vilken jag och läkare först tolkade som blindtarm eller äggstock, men allt såg normalt ut. 

Har du övervikt? 

Precis, blindtarm och äggstockar har jag också fått kolla. Allt såg bra ut här med. 

Nej, ingen övervikt. Väger nog lite för lite för min längd till och med. Dock är det nog jobbet för min del. Konstant tunga lyft i 10-11 timmar om dagen. Jag är nog helt enkelt för lite tränad för det. Behöver komma igång med att träna upp ryggen, magen osv. Det kan ju absolut hjälpa en att undvika dessa typer av skador. 

• Anonym (Zebra)
    Anonym (disken) skrev 2025-02-18 14:40:09 följande:

låter som diskbråck

Det är inte omöjligt ☹️
  • Anonym (Zebra)

En lite uppdatering?.

Det är något lite bättre. Började i förrgår att stretcha och fick smärtan i urinröret att släppa. Det har varit borta sedan dess. Smärtan i sidan är kvar men kunde sova normalt inatt och kände knappt inget. Men när jag varit uppe lite kommer det tillbaka samt smärta i ländrygg och skinka. Bättre i benet. Dock så har jag idag fått en annan smärta?.Häger sida som jag har ont i exakt från det stället och upp mot revbenen spänner det. Är som att jag känner muskeln som går från sidan och upp, att den är spänd. Svullnaden nere i magen är fortfarande kvar sedan då, ja 1,5 vecka tillbaka. Sjukt konstigt. Jag blir galen!!!! 

Sjukgymnaten hade inte tid föres om en vecka och tyckte det lät konstigt med sidan och magen och det. Så nu har jag letat naprapat hela dagen och lyckats hitta en tid imorgon. Vet inte om det kan vara någon hjälp men värt ett försök! 

Det oroar mig att det inte blir bättre och att ingen vet vad det är. 

• Anonym (Zebra)

Nu har jag varit hos läkare igen(3:e gången). Och tagit upp allt det andra med njursten osv men han tror inte på det?.

Sedan var jag hos naprapat. Han klämde och kände och tryckte. Och visst kändes musklerna på framsidan väldigt spända och han sa att det visst kunde trycka mot urinblåsan. 

Idag är nog första dagen jag känner mig något bättre. MEN idag har jag mycket känning i urinblåsan. Det bränner lite, gör ont upp i magen när jag kissar och magen är väldigt svullen! På morgonen var det lugnt men efter ett toabesök och det gjorde jäkligt ont upp i magen när jag kissade svullnade det upp igen. Mannen tror på njursten. Så idag hinkar jag vatten! Har också ont högre upp på högersidan idag. 

Vad har ni haft för symptom på mindre njursten? Kan man se det i toan? 

• Anonym (Zebra)

Nej, de vill bara mena att det är en oförklarligt fel. 

Svar på tråden Smärta i höger sida