Inlägg från: Anonym (Ischias) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ischias)

Smärta i höger sida

Jag har liknande problem. Ont på höger sida om ländryggen, strålar ut över sidan på magen (mot framsidan av höftbenet), ner över skinkan och i högra benet. 

Mitt problem är ischias som orsakats av ett dickbråck. Tog tid att utreda på grund av magsmärtorna då jag i början upplevde att de smärtorna var värst. 

För mig lindrade besvären rejält efter att jag gått dagliga promenader (8km per dag i 10 månader), gjort dagliga stretchövningar och gått ner cirka 13kg. Fortsätter med detta nu och hoppas kunna gå ner cirka 5-7kg till. 

Hade cirka 20kg övervikt (173cm lång och vägde 90kg när besvären uppstod). Läkaren och sjukgymnasten var relativt övertygade att mina besvär till stor del berodde på just övervikten så det var den första åtgärden i behandlingsplanen.

• Anonym (Ischias)
    Anonym (Zebra) skrev 2025-02-18 13:36:28 följande:

Hade du någon känning mot urinblåsan? Hur kände du i magen? 

Jag ringde läkaren igen och fick tid idag och det konstaterades för min del med idag att det är ischias som det orsakas av. Jag har ju haft och har sådan värk i ländrygg, skinka och ner i benet och foten. Så antagligen trycker det på urinblåsan och orsakar min smärta i sidan. Så nu hoppas jag att det är så att det hänger ihop! Jag har ju ett väldigt tungt jobb så vad orsaken kommer ifrån är ju inte svårt att fatta?

Så hemma resten av veckan från jobbet och starkare värktabletter utskrivna som jag hoppas kommer göra underverk! Är helt slut av smärtan. Sov hela dagen igår! 

Så imorgon har jag telefontid hos sjukgymnasten som jag ska fråga hur man ska gå till väga. Det är ju det, ligger man eller sitter för länge gör det ont. Går jag och stod för länge gör det ont! Har så jävla ont i ländrygg och ben idag. Känns som att det sover också och kyler. Konstig känsla! 

Nej, ingen direkt smärta över urinblåsan. Mer ovanför ljumsken vilken jag och läkare först tolkade som blindtarm eller äggstock, men allt såg normalt ut. 

Har du övervikt? 
Svar på tråden Smärta i höger sida