• Anonym (Lön)

Vad har ni för lön?

Funderar på att skola om mig. Arbetar som tandsköterska. Heltids lön 26.780kr efter 3 år.
    Roligt jobb, men så många arbetsuppgifter och dåligt betalt. Vi får inte mer lön fastän vi blir delegerade till att göra allt mer. Funderar på att läsa till tandhygienist men lönen där kan vara dålig trotts 3 års utbildning och vill jag verkligen göra det i 30år framöver ?

Vad jobbar ni som? Vad har ni i lön? Trivs ni? 

• Svar på tråden Vad har ni för lön?
  • Anonym (Lön)
    Anonym (Tdl) skrev 2025-02-16 21:23:32 följande:

Du gör rätt som skolar  om dej, men välj inte tandhygienist. Även om du får några tusen mer så kommer det inte vara värt det. Jag arbetar själv som tandläkare och tycker ni sköterskor har alldeles för dålig lön med tanke på er kompetens. Detsamma gäller hygienister. 

Kan du tänka dej något helt annat kanske? Jag har en väninna som valde bli lokförare. Hon fick sin utbildning betald (1 år) och tjänar någonstans mellan 40-50 tusen i månaden. Nackdelen är en del obekväma tider. 

Tack så mycket.

ja det är lite så jag känner gällande lön. Trodde inte hygienister tjänade så dåligt med tanke på att det ändå är 3år på högskola.

med lokförare är våra småbarn och att sambon ibland arbetar borta, annars hade jag kunnat överväga det. 
  • Snälla Killen
    Anonym (Lön) skrev 2025-02-16 21:51:12 följande:
    Har vart inne på det till och från, eller ja, lönekonsult. Har några vänner som jobbar som det. Tycker hon att det är roligt? Har hon nå jobb på G efter studier?
    Hon gillar det och har redan fått en 20% heltidsanställning på sin första praktikplats. Hon går på omställningsstudiestöd, så mer än 20% går inte ihop just nu pga CSN.

Men hon har i praktiken redan ett heltidsjobb så snart Hon examineras nu under komma de höst
  • Anonym (H)

Mjukvaruutvecklare, rätt nyexaminerad. Tjänar 34000kr innan skatt. 

• Anonym (Archimedes)

Mattelärare. 55 000 i ingångslön.

• arbetslös ingenjör

Trodde sjuksköterska tjänade dåligt? Alltid hört sedan jag var liten att det är ett låglöneyrke. Men alla här tjänar mer än mig. Är nätverksingenjör. Jobbat 10 år inom yrket

• Anonym (Anonym)
    arbetslös ingenjör skrev 2025-02-16 23:13:44 följande:

Trodde sjuksköterska tjänade dåligt? Alltid hört sedan jag var liten att det är ett låglöneyrke. Men alla här tjänar mer än mig. Är nätverksingenjör. Jobbat 10 år inom yrket

Jo men låg lön med tanke på utbildning och ansvar har en nyexad som börjar på sjukhus med tjänstgöring typ varannan, var tredje helg och i alla fall 2-skifts schema, morgon och dag, em och kväll, eller natt. De som tjänar någorlunda är de som jobbar efter vidareutbildning omfattande några år eller som jobbar på bemanningsföretag eller som jobbar i Norge eller Schweiz.
  • Anonym (Strindberg)

Bibliotekarie med 15 års erfarenhet. 41 000.

• Anonym (Lön)
    Anonym (H) skrev 2025-02-16 22:12:06 följande:

Mjukvaruutvecklare, rätt nyexaminerad. Tjänar 34000kr innan skatt. 

Vad gör man om dagarna? 
  • Anonym (F)

Ingenjör. Sektionschef på ett stort svenskt exportföretag, 65 000 kr/mån

• Anonym (Kök)

Köksbiträde 30 000 kr i månaden 

Svar på tråden Vad har ni för lön?