Tom Araya skrev 2025-02-18 00:59:14 följande:
TS ska absolut inte skaffa barn med en kille som inte vill.
TS ska absolut inte skaffa barn på annan väg medan hon är i en relation där han varken vet något eller givits möjlighet att säga vad han vill om detta.
Så om TS absolut vill ha barn och killen inte vill så måste hon lämna honom.
Sedan återstår alternativen att skaffa barn på egen hand eller träffa en ny kille som vill ha barn....
Bäst förutsättningar får föräldrar som är två och bäst förutsättningar får barnet med två föräldrar, helst en av varje kön, så det är att föredra.
Jo, det blir stressigt i hennes ålder... Även om det finns kvinnor som utan större problem föder barn i ålder över 40, så är det inget jag rekommenderar. Jag läste någonstans att det efter 37 års ålder så ökar risken markant för komplikationer under graviditet och förlossning.
Men det är TS som äger problemet. Det är inte rättvist av henne att låta andra ta konsekvenser av att hon inte träffat sin "soulmate" att skaffa barn med tidigare i livet.
Att då låta bli att skaffa barn är för många av oss det enda alternativet, så det bör även TS överväga.
När jag var kring 38-39 och träffade en ett år yngre tjej jag blev kär i, så funderade jag på detta... jag kom fram till att adoption skulle kunna vara ett tänkbart alternativ om det hade blivit "vi" och vi gärna hade velat ha barn.
TS har väl inga planer på att skaffa barn med sin kille mit hans vilja?
Det är väl ingen som har föreslagit att hon ska skaffa barn i hemlighet? Jag utgick från att hon skulle prata med sin pojkvän och ge honom valet att stanna eller gå.
Ja, om killen inte kan acceptera att hon gör ivf på egen hand så tar förstås relationen slut om hon väljer att gå vidare med den planen. Men hon kan ju fråga honom först innan hon gör slut.
En av varje kön - då kan ett homosexuellt par (två pappor) vara ett alternativ.
Adoption är alltså inte att låta andra ta konsekvenser, enligt dig. Okej. Antar att du är påläst om "hur det går" för adopterade barn.
Jag har aldrig velat ha barn och som tur är hade min pojkvän redan barn innan vi träffades. Men jag är inte så säker på hur jag hade känt om han inte hade haft det. Jag älskar honom och jag hade inte velat att han skulle förbli ofrivilligt barnlös på grund av mig. Jag hade kanske känt mig tvungen att lämna honom så att han kunde träffa nån annan. Men om han hade velat skaffa barn med till exempel ett lesbiskt par så är jag inte säker på hur jag hade gjort. Jag hade kanske accepterat det hellre än att förlora honom. Jag vet inte.