Skaffa barn ensam i en särborelation?
Nästan varit i din sits. Hade barn efter en tidigare relation och drömde om ett till. Dejtade under flera år men utan att hitta rätt att bilda familj med. ( Kvinnor över 35 verkar inte vara så populära och de flesta männen jag
mötte hade barn och var nöjda.) Så jag landade tillslut i att försöka få barn på egen hand.
Efter att jag inlett försöken blev jag tillsammans igen med en tidigare pojkvän utan barn. Han ville inte ha egna barn men var positiv till en relation med mig även om jag skulle få ett barn till på egen hand. Jag avslutade relationen efter några år men det berodde ej på mina försök. Därefter träffade jag min nuvarande pojkvän/särbo när jag egentligen letade en vän med fördelar. Han har inga egna barn och vill heller inte ha. Jag var öppen med mina försök från start och vi inledde ändå en relation då känslorna fanns där. Medvetna från båda håll att vi båda kanske skulle vilja avsluta relationen om det blev en bebis, eller när den kommit. Det har inte varit enkelt jämt, att kämpa med fertilitetsbehandlingar i flera år är tufft, likaså att få flera missfall och senare vara gravid. Men vi är fortfarande tillsammans även om vi inte bor tillsammans. Han är glad över att ha mig och mina barn i sitt liv och jag honom i vårt.
Det är möjligt, men kräver mycket av er båda. Och det är inte enkelt att leva utanför normen för någon av parterna.
Gissar att ni redan pratat om barn och dina ägg många gånger. När man träffas i er ålder brukar frågan komma upp tidigt.
Det låter inte så på din ts ( men iom att du har frusna ägg är tiden inte så stressig utifrån dem) så om du tror att det ev skulle kunna vara så att han vill vara förälder hade jag nog gett er relation en tid till innan du befruktar dem med donerad sperma. Även om det enligt forskning går lika bra för barn till frivilligt ensamstående mammor som barn till två föräldrar, så är det mer krävande. Det är dock en större trygghet för ett barn med två föräldrar, om någon blir sjuk och ofta ett större nätverk. Barnet får då också en relation till sina båda släkter från start. Men om du är helt säker på att han inte kommer ändra sig, ja, då kanske du ska försöka på egen hand.
Lycka till, det är inget enkelt beslut.