• Tom Araya

Skaffa barn ensam i en särborelation?

Jag tror du fokuserar lite för mycket på din egna barnlängtan nu.

Du behöver även tänka på er relation, på hur du ska mäkta med det både ekonomiskt och energimässigt själv samt hur det skulle påverka de kommande barnen.

I mina öron låter det som en vansinnigt dålig idé.

• Tom Araya
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-17 17:30:52 följande:
    Varför ska TS inte tänka på sin barnlängtan? 
    För att det kan utgöra ett hinder för kloka, genomtänkta och rationella beslut i frågan.
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-17 17:30:52 följande:
    Hon kan skaffa barn själv, så självklart tar hon det beslutet själv. 
    Hon kan, men hon gör varken sig själv eller barnet en tjänst genom att bli ensam förälder.
  • Tom Araya
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-17 20:13:00 följande:

Fast om TS vill ha barn så är detta det enda rätta. 

Nej, det är det verkligen inte!

Jag kan lova dig att i stort sett alla par som skaffar barn också vill ha barn, så TS har precis som alla andra mycket bättre alternativ än att bli ensam förälder.
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-17 20:13:00 följande:

Kvinnor har varit ensamstående föräldrar i alla tider. Varför skulle det gå dåligt för TS?

Men det säger inte att det är bra förutsättningar jämfört med att vara två föräldrar, helst en av varje kön.

Hur många lågutbildade och ensamstående mammor har ansträngd ekonomi eller brist på ork? 

Statistiskt går det bättre för barn som växt upp med två föräldrar än med en.
    .
  • Tom Araya
    hmm77 skrev 2025-02-17 17:28:06 följande:
    Så du har tänkt att leva med honom och hoppas att han kommer älska dig fast du kommer använda dig av IVF och han skulle stanna kvar som en bonus förälder till ett barn som inte är hans. 

Du måste prata med honom hur du tänker. så år han göra sitt beslut. 
    Mycket bra fråga.

Detta vore skäl för de flesta män till att lämna. 
  • Tom Araya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-17 22:18:01 följande:
    Förlåt en nyfiken fråga men hur tycker du att hon ska göra? Undrar med tanke på att hon är 39 år... Ska hon göra slut och skaffa barn singel? Eller ska hon göra slut och försöka träffa nån annan som vill ha barn? Det kan bli lite stressigt... Eller ska hon avstå från barn för att pojkvännen inte vill? Obs! Jag ifrågasätter inte. Jag är bara nyfiken på hur du menar. 
    TS ska absolut inte skaffa barn med en kille som inte vill.

TS ska absolut inte skaffa barn på annan väg medan hon är i en relation där han varken vet något eller givits möjlighet att säga vad han vill om detta.

Så om TS absolut vill ha barn och killen inte vill så måste hon lämna honom.

Sedan återstår alternativen att skaffa barn på egen hand eller träffa en ny kille som vill ha barn....

Bäst förutsättningar får föräldrar som är två och bäst förutsättningar får barnet med två föräldrar, helst en av varje kön, så det är att föredra.

Jo, det blir stressigt i hennes ålder... Även om det finns kvinnor som utan större problem föder barn i ålder över 40, så är det inget jag rekommenderar. Jag läste någonstans att det efter 37 års ålder så ökar risken markant för komplikationer under graviditet och förlossning.

Men det är TS som äger problemet. Det är inte rättvist av henne att låta andra ta konsekvenser av att hon inte träffat sin "soulmate" att skaffa barn med tidigare i livet.

Att då låta bli att skaffa barn är för många av oss det enda alternativet, så det bör även TS överväga.

När jag var kring 38-39 och träffade en ett år yngre tjej jag blev kär i, så funderade jag på detta... jag kom fram till att adoption skulle kunna vara ett tänkbart alternativ om det hade blivit "vi" och vi gärna hade velat ha barn.
  • Tom Araya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 01:39:16 följande:
    TS kanske är högutbildad och har god ekonomi och ett starkt nätverk runt sig som kan hjälpa henne. 

Du har förstås all rätt att tycka att bara rika heteropar ska skaffa barn. Men jag ser inte riktigt hur det är relevant för TS frågeställning. 
    Nej, men jag tycker att bara par ska skaffa barn. Redan där blir de ekonomiska förutsättningarna mycket bättre, även om utbildnings- och inkomstnivå hos var och en av föräldrarna inte är på så hög nivå.
  • Tom Araya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 01:39:16 följande:
    TS kanske är högutbildad och har god ekonomi och ett starkt nätverk runt sig som kan hjälpa henne. 

Du har förstås all rätt att tycka att bara rika heteropar ska skaffa barn. Men jag ser inte riktigt hur det är relevant för TS frågeställning. 
    Tom Araya skrev 2025-02-18 02:43:16 följande:
    Nej, men jag tycker att bara par ska skaffa barn. Redan där blir de ekonomiska förutsättningarna mycket bättre, även om utbildnings- och inkomstnivå hos var och en av föräldrarna inte är på så hög nivå.
    Jag tror inte riktigt på att "nätverk" kan ersätta förmåga hos de som har huvudansvaret. De är sällan tillfrågade i förväg. Det handlar snarare om högst tillfällig avlastning som även par kan vara i behov av emellanåt.

• Tom Araya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 02:53:05 följande:
    Du menar alla ansvarsfulla pappor man läser om här på Familjeliv? För de flesta av de ensamstående mammorna du nämnde har väl från början ingått i ett par? 
    Jag förstår inte frågan.

För de flesta ensamstående föräldrar är det inte ett val de gjort från början utan det är brustna relationer som är orsak till deras situation.
  • Tom Araya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 03:11:00 följande:
    Men statistiskt sett går det bättre för barn till dessa, jämfört med barn till högutbildade kvinnor med god ekonomi som gör ivf på egen hand? 
    Vilka barn?
    Barn till ansvarsfulla pappor?
    Ansvarsfulla pappor är en viktig förutsättning, men det finns ju flera som här inte nämns.
  • Tom Araya
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 03:57:53 följande:
    Barn till de lågutbildade kvinnorna med brustna relationer som du pratade om. 
    Ta det från början nu och inkludera i samma inlägg inte bara frågan utan alla ingående parametrar som frågan omfattar.
Svar på tråden Skaffa barn ensam i en särborelation?