Inlägg från: Anonym (Ann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ann)

Skaffa barn ensam i en särborelation?

Tom Araya skrev 2025-02-17 16:52:18 följande:

Jag tror du fokuserar lite för mycket på din egna barnlängtan nu.

Du behöver även tänka på er relation, på hur du ska mäkta med det både ekonomiskt och energimässigt själv samt hur det skulle påverka de kommande barnen.

I mina öron låter det som en vansinnigt dålig idé.

Varför ska TS inte tänka på sin barnlängtan? Hon kan skaffa barn själv, så självklart tar hon det beslutet själv. 

Och hon tänker på sin relation, men den kan ju faktiskt ta slut när som helst, med eller utan barn, 
  • Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-17 20:02:06 följande:
    För att det kan utgöra ett hinder för kloka, genomtänkta och rationella beslut i frågan.
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-17 17:30:52 följande:
    Hon kan skaffa barn själv, så självklart tar hon det beslutet själv. 
    Hon kan, men hon gör varken sig själv eller barnet en tjänst genom att bli ensam förälder.

Fast om TS vill ha barn så är detta det enda rätta. 

Kvinnor har varit ensamstående föräldrar i alla tider. Varför skulle det gå dåligt för TS?

• Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 02:43:16 följande:
    Nej, men jag tycker att bara par ska skaffa barn. Redan där blir de ekonomiska förutsättningarna mycket bättre, även om utbildnings- och inkomstnivå hos var och en av föräldrarna inte är på så hög nivå.

Och du har rätt till din åsikt. Som tur är så bestämmer inte du. 

Men många barnlösa män ogillar att kvinnor kan skaffa barn själv. Och läser man här så baserar du din åsikt på känslor. Du har ingen fakta alls utan hittar på för att det ska låta som en dålig idé. 

• Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 07:29:16 följande:
    Det finns forskning och statistik som tyder på att barn till ensamstående har sämre förutsättningar än barn som växer upp med två föräldrar, vilket är ganska logiskt om man tänker efter.
    Statistik. Men du inser väl också att det inte går att tillämpa på individnivå. Du vet inget om TS ekonomi. Vi pratar om en viss kvinna här, inte generellt.
  • Anonym (Ann)
    hmm77 skrev 2025-02-18 08:33:32 följande:
    jag tycker det ska förbjudas. Så du bestämma över dina barn att de inte ska få ha en biologisk pappa. 

Precis som många män gör, när de sticker och lämnar kvinnan och barnet kvar. 

Men ja, det är tillåtet att skaffa barn själv i Sverige. Menar du att vi ska tvinga kvinnor till abort om pappan inte vill ha barnet?

• Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 08:38:49 följande:
    Men statistiskt har dina barn sämre förutsättningar än om du levde ihop med deras pappa..

Du kan inte använda statisk på enskilda individer. 

• Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 08:36:43 följande:
    TS är inte förälder än, så individuella resultat är inte relevant för den här diskussionen.

Även med bra ekonomi så är förutsättningarna sämre för barn med en ensam förälder än med två föräldrar.
    Dessutom bidrar mammor och pappor till olika saker i sitt föräldraskap.
    Och hon är inte singel heller ännu, så då har din statistik ingen betydelse. 
  • Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 08:44:25 följande:
    ...och jag vill fortfarande hävda att kvinnor inte bör skaffa barn om där inte finns en pappa som är beredd att ta sitt ansvar som pappa. Det är en dålig idé baserat på tanken att man har rätt till barn snarare än att föräldraskap innebär ansvar och skyldigheter.

Fast vi vet ju att alla pappor inte tar sitt ansvar. Det finns det ju statistik på 😁

Att ställa andra krav på ensamstående som skaffar barn än par är diskriminering. 

• Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 09:19:37 följande:
    Jodå, det kan man. I ditt fall kan man inte det dock, eftersom det där finns ett individuellt utfall att utgå ifrån istället, men det menade jag heller inte att göra utan tog upp det som jämförelse.  
    Nej, statistik säger inget om individen. Det finns kvinnor som klarar av barn själva mkt bättre än vissa familjer gör. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2025-02-18 07:44:06 följande:
    Vi har haft jättemånga diskussioner om barn, han är inte på något sett förd bakom ljuset. Och det är väl självklart att jag diskuterar även detta alternativ med honom innan, men jag förstår inte argumentet att jag måste göra slut med honom. Det är hans val om han vill stanna kvar i relationen, jag behöver inte göra det åt honom.
    Jag är övertygad om att han hade älskat mig och velat leva tillsammans med mig även om jag redan hade haft barn när vi träffades. Han är inte emot barn, han är rädd för att han inte ska klara av att vara en bra förälder. Han vill inte ta det ansvaret eftersom det är omöjligt att avsäga sig efteråt. 
    Mitt förslag är ett sätt för både honom och mig att leva våra liv som vi vill, men tillsammans. Sen om det funkar i praktiken kan ingen veta, det var därför jag efterlyste andras erfarenheter och inte andras åsikter. 
    Det finns alltid folk som vill pådyvla sina åsikter på folk fast de inte är efterfrågade. Speciellt män med tvivelaktig kvinnosyn, som tycker det är orättvist att kvinnor bestämmer själva över sin reproduktion. 

Vill du ha ett barn så tycker jag du ska satsa på det. Jag vet några kvinnor som skaffat barn själva, någon som blivit änka tidigt och några som blivit lämnade medan barnen var små. Det har gått för alla, både för kvinnorna och barnen. 
  • Anonym (Ann)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 09:53:34 följande:
    Underbart inlägg. Tack. Självutnämnda manliga experter som är experter på allt ("nej du får inte alls svamp om du rakar dig för jag vet bäst fast jag aldrig träffat dig", "jag vet att alla kvinnor var helrakade på 40-talet fast jag själv inte levde då"). Och blir de motbevisa drar de nån anekdot från 80-talet för att slippa "ha fel" nånsin ever. Så patetiskt och tröttsamt. 
    Glad

Ja, det är ganska så tröttsamma. 
  • Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 09:56:10 följande:
    Tanken på diskriminering hänger samman med tanken på barn som en rättighet snarare än som skyldighet/ansvar.

En oansvarig förälder är inte mycket bättre än en frånvarande förälder, något alla ansvarsfulla föräldrar så långt det är möjligt bör välja bort när de vill skaffa barn.
    Tja, att skaffa barn är en rättighet, vi tillämpar ju inte tvångssterilisering. 

Däremot är det ingen rättighet att uppfostra ett barn, men inte heller en skyldighet eller ansvar. 
  • Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 10:11:43 följande:
    Allt är på en skala...
    Jag motsätter mig inte att homosexuella skaffar barn med IVF, adoption, surrogat e.t.c. men vi ska ändå vara medvetna om att deras barn inte får de allra bästa förutsättningarna jämfört med ett par där båda könen är presenterade (och där alla andra parametrar är likvärdiga). Jag menar på att man så långt som möjligt ska ge sina barn de bästa förutsättningarna, det är vi skyldiga dem.
    Då skulle ju väldig få barn födas. Och vilka är de bästa förutsättningarna? Att ha en mamma och en pappa? 

Ska vi ha inkomstkrav, utbildningskrav för föräldrar? Vad gör en bra förälder, är det att man har en medförälder av motsatt kön?

Familjer ser olika ut, och det är så vi är. Alla är inte heterosexuella, men självklart måste de också få skaffa barn. Även de utan högre utbildning, även de som bara bor i hyresrätt i ett mindre bra område. 
  • Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 15:00:18 följande:
    Nej, det är det inte.
    Jaså? Berätta, vilja kvinnor förbjuds att föda barn?
  • Anonym (Ann)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 15:10:04 följande:
    Det gör det också.
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-18 10:17:18 följande:
    Ska vi ha inkomstkrav, utbildningskrav för föräldrar? Vad gör en bra förälder, är det att man har en medförälder av motsatt kön?

Familjer ser olika ut, och det är så vi är. Alla är inte heterosexuella, men självklart måste de också få skaffa barn. Även de utan högre utbildning, även de som bara bor i hyresrätt i ett mindre bra område. 
    Jag har inte talat om krav som samhället ska ställa utan om vissa rimliga kriterier som människor bör sätta upp för sig själva.

Jag tror att alltför många människor har haft allt för låga krav och att detta har medverkat till en negativ samhällsutveckling, med exempelvis dåliga skolresultat, dålig fysisk, mentala problem, missbruk, splittrade familjer, kriminalitet mm.
    Och allt det du räknar upp finns i alla sorters familjer. Det är inte relevant för TS. 
Svar på tråden Skaffa barn ensam i en särborelation?