Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2025-02-18 07:44:06 följande:
Vi har haft jättemånga diskussioner om barn, han är inte på något sett förd bakom ljuset. Och det är väl självklart att jag diskuterar även detta alternativ med honom innan, men jag förstår inte argumentet att jag måste göra slut med honom. Det är hans val om han vill stanna kvar i relationen, jag behöver inte göra det åt honom.
Jag är övertygad om att han hade älskat mig och velat leva tillsammans med mig även om jag redan hade haft barn när vi träffades. Han är inte emot barn, han är rädd för att han inte ska klara av att vara en bra förälder. Han vill inte ta det ansvaret eftersom det är omöjligt att avsäga sig efteråt.
Mitt förslag är ett sätt för både honom och mig att leva våra liv som vi vill, men tillsammans. Sen om det funkar i praktiken kan ingen veta, det var därför jag efterlyste andras erfarenheter och inte andras åsikter.
Det finns alltid folk som vill pådyvla sina åsikter på folk fast de inte är efterfrågade. Speciellt män med tvivelaktig kvinnosyn, som tycker det är orättvist att kvinnor bestämmer själva över sin reproduktion.
Vill du ha ett barn så tycker jag du ska satsa på det. Jag vet några kvinnor som skaffat barn själva, någon som blivit änka tidigt och några som blivit lämnade medan barnen var små. Det har gått för alla, både för kvinnorna och barnen.