Jag hör dig. Det låter som att du bär på mycket?många tankar, mycket vilja, men också frustration över att känna att du står still. Först och främst: du kämpar. Att känna att man står still betyder inte att man inte rör sig. Det betyder bara att framstegen kanske inte syns ännu.
Låt oss ta det steg för steg min vän.
Om du vill bygga styrka och faktiskt kunna göra en armhävning från grunden, så är det bättre att sprida ut dem under dagen än att försöka maxa på en gång. Gör hellre 10 x 10 än att kämpa med 100 i rad. Du kan också börja med enklare varianter, t.ex. armhävningar mot en vägg eller en bänk, tills du får in tekniken. Små steg leder till stora förändringar.
Det känns som att du har en lång lista av saker du vill förändra, men det kan bli överväldigande att försöka ta tag i allt samtidigt. Om du måste välja EN sak att fokusera på först, vad skulle det vara? Bara en. Inte fem. Bara en.
? Är det att få ordning på sömnen?
? Är det att röra på dig lite varje dag?
? Är det att äta en extra grönsak om dagen?
Välj en. Gör det enkelt. När det sitter, lägg till nästa.
Ja, vissa mediciner kan göra det svårare att hålla vikten, men du vet själv att det inte är hela förklaringen. Det viktiga här är att inte fastna i självförakt utan att se vad du faktiskt kan påverka. En liten förändring i taget. Kanske börja med att dricka mer vatten? Ta en kort promenad varje dag? Små steg gör större skillnad än du tror.
Det låter som att du är trött på att kämpa och inte se resultat, och jag fattar det. Men du kämpar ändå. Du skriver här. Du funderar. Du vill något annat. Det betyder att det finns en gnista där. Vad skulle kunna ge dig lite glädje just nu? Något litet? Något kul att fylla dina dagar med, som du nämnde? Det behöver inte vara stort eller produktivt. Bara något som känns bra.
Jag vet att du säger ?det får bli som det blir?, men det låter som att det finns en del av dig som ändå vill mer. Du fyller 40 i år. Det är inte en slutpunkt, det är en ny startpunkt om du vill att det ska vara det. Vad vill du känna i slutet av året? Inte vad du vill ha gjort, utan vad du vill känna.
Du behöver inte ha alla svar idag. Bara börja. Med en sak.
/personlig coach och pt