• Anonym (ett hopplöst fall)

Jag vill bara gråta över mitt liv

Vad gör man? Kämpar och kämpar och kämpar, men står kvar på samma ställe som alltid. Ger upp, för vad spelar det för roll, när ändå inget händer.

Jag har så många projekt i huvudet, men inget händer. Jag ska möblera om. Jag ska börja träna. Jag ska hitta på något roligt projekt att fylla mina sjukersatta dagar med. Jag ska gå ner i vikt. Jag ska få ordning på min sömn och min mat min ekonomi och mitt psykiska mående och och och. Jag ska. Jag ska. Jag ska. Men inget händer.

De senaste två månaderna har jag gått upp nästan 4 kg. Lite kan jag kanske skylla på min nya medicin, man går tydligen upp i vikt/samlar på sig vätska pga den. Men det är så klart bara något jag skyller 4 kg på, vad ska jag skylla de andra 50?

Jag fyller 40 i år. Jag har inga planer på att leva till 84. Inte så, men mer det får bli som det blir. 

Haha, egentligen gick jag in här för att fråga om det är bättre att göra 10 armhävningar 10 gånger på en dag, eller 100 på en gång. Inte för att jag kan göra en armhävning, men principen.

• Svar på tråden Jag vill bara gråta över mitt liv
    Freddie K skrev 2025-02-19 06:21:17 följande:

Jag känner igen mig lite i det du skriver TS. Jag är 41 och får kämpa dagligen, även med de minsta sakerna. Livet känns alltid som att det går i uppförsbacke. På jobbet dock har jag vissa framgångar, men mitt privatliv är en öken. Jag önskar jag hade något råd mer än:" Tänk stort, jobba smått". Har du tusen olika projekt på gång så börja med det som är minst ansträngande, om det går, för då får du något gjort och får resultat.

Mitt liv har ofta gått i "tänk gigantiskt, snubbla ner i avgrunden på första steget".
    burleskburkläsk skrev 2025-02-19 06:35:32 följande:

Inte dumt att sätta sig med penna och papper.

Skriva ner alla sakerna.

Välja en eller två saker som känns viktigast eller kanske lättast att klara av och börja där.

Ett tips till alla er som kämpar, köp te med Pepparmynta i gärna från Friggs (Garant funkar också men Friggs är godare).
    Friggs är 25 påsar för 23:-
    Garant är 20 påsar för 15:-

Jag dricker detta tre gånger om dagen.
    Det ökar fokus, dopaminet i hjärnan, man blir piggare och gladare och får saker lättare gjorda.
    Man måste fortfarande ta tag i sakerna men jävlar vad det flyter på lättare.

Prova! 😃

Om du bara visste hur många listor jag har på saker jag borde göra, på papper och digitalt. 

Jag har aldrig lärt mig dricka te. Eller kaffe för den delen. Jag försökte dricka kaffe förr, för det ska man ju i Sverige, men jag blev så himla trött. Inte sömnig, bara sänkt. Min pappa sover på Red Bull, så jag tror det är något fel på våra hjärnor när det kommer till sånt. Men det låter gott.
    Vardagsro skrev 2025-02-19 06:36:58 följande:

Jag hör dig. Det låter som att du bär på mycket?många tankar, mycket vilja, men också frustration över att känna att du står still. Först och främst: du kämpar. Att känna att man står still betyder inte att man inte rör sig. Det betyder bara att framstegen kanske inte syns ännu.

Låt oss ta det steg för steg min vän.
    Om du vill bygga styrka och faktiskt kunna göra en armhävning från grunden, så är det bättre att sprida ut dem under dagen än att försöka maxa på en gång. Gör hellre 10 x 10 än att kämpa med 100 i rad. Du kan också börja med enklare varianter, t.ex. armhävningar mot en vägg eller en bänk, tills du får in tekniken. Små steg leder till stora förändringar.
    Det känns som att du har en lång lista av saker du vill förändra, men det kan bli överväldigande att försöka ta tag i allt samtidigt. Om du måste välja EN sak att fokusera på först, vad skulle det vara? Bara en. Inte fem. Bara en.
    ? Är det att få ordning på sömnen?
    ? Är det att röra på dig lite varje dag?
    ? Är det att äta en extra grönsak om dagen?
    Välj en. Gör det enkelt. När det sitter, lägg till nästa.
    Ja, vissa mediciner kan göra det svårare att hålla vikten, men du vet själv att det inte är hela förklaringen. Det viktiga här är att inte fastna i självförakt utan att se vad du faktiskt kan påverka. En liten förändring i taget. Kanske börja med att dricka mer vatten? Ta en kort promenad varje dag? Små steg gör större skillnad än du tror.
    Det låter som att du är trött på att kämpa och inte se resultat, och jag fattar det. Men du kämpar ändå. Du skriver här. Du funderar. Du vill något annat. Det betyder att det finns en gnista där. Vad skulle kunna ge dig lite glädje just nu? Något litet? Något kul att fylla dina dagar med, som du nämnde? Det behöver inte vara stort eller produktivt. Bara något som känns bra.
    Jag vet att du säger ?det får bli som det blir?, men det låter som att det finns en del av dig som ändå vill mer. Du fyller 40 i år. Det är inte en slutpunkt, det är en ny startpunkt om du vill att det ska vara det. Vad vill du känna i slutet av året? Inte vad du vill ha gjort, utan vad du vill känna.
    Du behöver inte ha alla svar idag. Bara börja. Med en sak. 

/personlig coach och pt
    Det är ju det, det kommer aldrig sitta. Det kommer aldrig vara som för de flesta andra, att göra saker automatiskt på vana utan att tänka. En sak eller hundra saker, jag kommer alltid få kämpa, påminna mig, skriva upp. Det finns inget "efter 21 dagar/gånger". 

Visst fan är jag trött på att kämpa. Och på att misslyckas. Av någon anledning står jag ändå.

Vad gäller träning har jag kommit fram till att göra lite axelövningar måndag och fredag. Det kan jag behöva, jag har en axel som krånglar. Inklusive armhävningar, mot en vägg får jag väl börja. Lite benövningar på tisdagar och rygg och mage på onsdagar och lördagar. Bara 2 eller 20 gånger beroende på vilken övning. Plus att jag tänker att jag ska gå 2000 steg. För att det är februari. I mars blir det treor och se om det funkar. Jag kan gå inomhus. Kanske gå uppför trappan i huset, jag bor på sjunde våningen. Man ska visst inte gå nerför trappor men jag kan ta hissen ner och gå upp. 
  • Vardagsro
    Anonym (ett hopplöst fall) skrev 2025-02-19 07:27:19 följande:
    Det är ju det, det kommer aldrig sitta. Det kommer aldrig vara som för de flesta andra, att göra saker automatiskt på vana utan att tänka. En sak eller hundra saker, jag kommer alltid få kämpa, påminna mig, skriva upp. Det finns inget "efter 21 dagar/gånger". 

Visst fan är jag trött på att kämpa. Och på att misslyckas. Av någon anledning står jag ändå.

Vad gäller träning har jag kommit fram till att göra lite axelövningar måndag och fredag. Det kan jag behöva, jag har en axel som krånglar. Inklusive armhävningar, mot en vägg får jag väl börja. Lite benövningar på tisdagar och rygg och mage på onsdagar och lördagar. Bara 2 eller 20 gånger beroende på vilken övning. Plus att jag tänker att jag ska gå 2000 steg. För att det är februari. I mars blir det treor och se om det funkar. Jag kan gå inomhus. Kanske gå uppför trappan i huset, jag bor på sjunde våningen. Man ska visst inte gå nerför trappor men jag kan ta hissen ner och gå upp. 
    Jag fattar. Det är pissjobbigt att alltid behöva kämpa. Men vet du vad? Du gör det ändå. Och det låter som att du har en bra plan. Steg ett! Det ska du vara stolt över. 
    Sen är det viktigt att sluta vänta på att det ska kännas automatiskt ? det kanske aldrig gör det. Och? Du kan ändå få det gjort. Du har redan en plan för träningen. Följ den. Skit i om det känns lätt eller svårt, bara gör det.
    Skriv upp, sätt alarm, gör det du måste för att det ska hända. Det spelar ingen roll om det aldrig blir ?naturligt? ? det enda som spelar roll är att du gör det ändå. 
    Tips! En intressant podd i öronen brukar förenkla sysslorna. Finns allt möjligt att lyssna på idag. Komedi, dokumentärer om i princip vad som helst, hälsa livsstil, ja allt mellan himmel och jord. Vad har du för intressen?
  • Anonym (Let's dance)

Strunt i armhävningar, finns det ingen musik som din hjärna tycker om?

Rör dig, bara lite, dansa! Skaka loss kroppen, shake it!

Tre bra låtar varje morron bara, då har du redan gjort lite mer träning. Men ha på dig innegympaskor så du inte får ont i fötterna.

Så- skor- dansa tre låtar- hurra vad jag är bra!

Vardagsro skrev 2025-02-19 07:46:23 följande:
    Jag fattar. Det är pissjobbigt att alltid behöva kämpa. Men vet du vad? Du gör det ändå. Och det låter som att du har en bra plan. Steg ett! Det ska du vara stolt över. 
    Sen är det viktigt att sluta vänta på att det ska kännas automatiskt ? det kanske aldrig gör det. Och? Du kan ändå få det gjort. Du har redan en plan för träningen. Följ den. Skit i om det känns lätt eller svårt, bara gör det.
    Skriv upp, sätt alarm, gör det du måste för att det ska hända. Det spelar ingen roll om det aldrig blir ?naturligt? ? det enda som spelar roll är att du gör det ändå. 
    Tips! En intressant podd i öronen brukar förenkla sysslorna. Finns allt möjligt att lyssna på idag. Komedi, dokumentärer om i princip vad som helst, hälsa livsstil, ja allt mellan himmel och jord. Vad har du för intressen?
    Mmm. Precis. 

Jag lyssnar en del på youtube. Har på som ljud i bakgrunden. Hbomberguy som pratat om lite allt möjligt. Caitlin Doughty som pratar om intressanta saker med döden som tema, typ vad hände med Evitas kropp efter hon dog, vad hände med Donner-sällskapet. Dominic Noble som pratar om filmer baserade på böcker. Med flera. Ibland när jag har råd så startar jag upp min nextory igen och lyssnar på ljudböcker, mest gamla barn/ungdomsfavoriter och så som jag redan lyssnat på förr. 
    Anonym (Let's dance) skrev 2025-02-19 07:50:09 följande:

Tre bra låtar varje morron bara, då har du redan gjort lite mer träning. Men ha på dig innegympaskor så du inte får ont i fötterna.

Aldrig nykter. Och eftersom jag inte dricker alkohol, aldrig.
    Anonym (Let's dance) skrev 2025-02-19 07:50:09 följande:

Men som spån på det, så önskar jag mig ett vr-headset i fördelsedagspresent av mig själv så jag kan spela BeatSaber.
  • Anonym (En till)

Har inte hunnit läsa alla svar, så någon kanske har gett samma info som mig. 

Jag känner igen. Har ADD själv. Bara att ringa ett viktigt samtal ger mig ångest.
    Jag tycker det är lättast att köra korta HIIT träningar på 10-15 min. Det finns många bra på YouTube, och jag lyckades t.o.m. gå ner och bli fastare i kroppen av dem. Det finns så många svårighetsegrader och olika tider. Börja med 10-15 tills du börjar känna att du inte blir för trött.

Jag är sämst på träning och hålla sånt annars!

Anonym (En till) skrev 2025-02-19 08:00:58 följande:

Har inte hunnit läsa alla svar, så någon kanske har gett samma info som mig. 

Jag känner igen. Har ADD själv. Bara att ringa ett viktigt samtal ger mig ångest.
    Jag tycker det är lättast att köra korta HIIT träningar på 10-15 min. Det finns många bra på YouTube, och jag lyckades t.o.m. gå ner och bli fastare i kroppen av dem. Det finns så många svårighetsegrader och olika tider. Börja med 10-15 tills du börjar känna att du inte blir för trött.

Jag är sämst på träning och hålla sånt annars!

Tack för tipset. Jag har en konstig hang-up där jag tycker att det är pinsamt med såna videos. Eller fånigt kanske. Ja, det är fånigt av mig, haha. Och så blir jag också ofta bara ledsen av dem. Men egentligen är det en bra idé. 
Svar på tråden Jag vill bara gråta över mitt liv