• Anonym (Mamma)

separerad

Jag bor med en man som ej har barn sedan innan. 

När han har haft en negativ åsikt om hur barnen är så har jag valt att fråga hur det var när han var liten, tonåring mm. Tex, brukade du plocka ur diskmaskinen utan att någon vuxen bad honom, städa självmant osv? 
    Anledningen är för att jag dels kan förstå honom bättre och han får möjlighet att reflektera över sådant som han kanske glömt. Huruvida ens egna uppväxt påverkar hur man tycker om andras barn. Känner man avundsjuka över att nån annan har det enklare än hur man själv mins sin egen barndom eller vad ligger bakom.

Sedan när det kommer till mitt barn som har diagnos så och därför får mer hjälp i vardagen, så brukar jag jag också lyfta hur hans utveckling sett ut och att det tex gått från att inte klara av tex att göra eget mellanmål till att nu kunna hantera och använda spisen. 

Nu efter några år så har han börjat se på mina tonåringar på ett nytt sätt och också hur fint det är att se positivt på livet istället för att focusera på fel och problem ❤️ Vi har dock aldrig bråkat om detta så huruvida ni kommer hitta tilllbaka till varandra är svårt att veta, men kanske ändå skönt att veta att det kan funka i en relation även med NPF. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-20 09:03:55 följande:

Jag har ställt de frågorna och fått svar. Dock kan han inte minnas att han varit så slarvig tex. Och även om det ibland kryper fram att han själv faktiskt var rätt bortskämd så får han det till att det ändå inte kan jämföras med min tonåring. 

Han försöker se det från mitt håll men kommer hela tiden tillbaka till att tonåringen är lat, ego, har fel attityd, är någon han sldrig skulle kunna jobba med, att tonåringen behöver rycka upp sig och bli mer vuxen med tanke p hans ålder (övre tonåren). 

Det känns som vi kommit till vägs ände. 

Förstår dig, det där är ju rent av taskiga saker att säga. ❤️
    Väldigt omogen inställning av en vuxen persson att trycka ner en annan människa så där. På vilket sätt spelar det så stor roll för honom huruvida en annan människa är på ett vist sätt. Kanske han är en sådan person över lag som har krav på hur andra ska vara för att han ska må bra. Kanske bra att det kom fram så tydligt när ni bodde ihop. Att vara med en människa som alltid ska ha åsikter om hur andra är och lever är ju ganska energikrävande.

Fint att du valt ditt barn, det finns fina män därute också Och om man släpper det man har finns ju ändå möjligheten att träffa någon ny.

Svar på tråden separerad