• Anonym (Anonym)

separerad

Flytten har gått och vi är nu särbos. 
    Det fungerade inte att bo ihop men förhoppningen är att vi funkar bättre som särbos. 
    Jag saknar honom men tycker ändå det är lite skönt att rå mig själv. Vi möttes mitt i livet och har levt helt skilda liv. Jag med en stor familj medan han levt utan barn med sitt ex. 
    Att bo ihop med míg och en tonåring med särskilda behov fungerade inte alls.

Han har helt annorlunda syn på diagnoser, tycker mest att min tonåring är störig, egocentrisk och svår att få kontakt med. Det stämmer visserligen men har sin förklaring i ADHD och Autism. Jag har verkligen försökt att berätta om vad min tonåring har för utmaningar och hur man bäst bemöter honom. Men min partner lever kvar i nåt slags föråldrad syn på att diagnoser mest är ett påhitt och att tonåringen utnyttjar detta för att skämmas bort.

Det här är kärnan till varför vi separerat. Jag väljer såklart mitt barn i första hand. Nu när flytten är gjord så är jag osäker på om det finns en framtid för oss. Min partners värderingar kvarstår ju även om han inte behöver bevittna mitt sk Curlande eller bo under samma tak. 

Jag förstår ju samtidigt att det är svårt för någon som inte har barn själv att förstå dels hur en tonåring fungerar och det är nog ännu svårare när tonåringen har diagnoser. Det har tagit många år för mig att förstå mitt barn och acceptera att vissa saker måste göras på ett sätt som kan uppfattas som curling för någon som inte har kunskapen. 
    Jag har kämpat tillsammans med mitt barn i många år och vi har nu en fungerande vardag där hutvecklingen verkligen gått framåt. Att då bli ifrågasatt för sitt sätt att uppfostra sitt barn av sin partner är oerhört energikrävande och knäckande. Och just det här kommer ju inte försvinna. 

Finns det någon mer därute med samma eller liknande erfarenhet som har fått detta att fungera? 

• Svar på tråden separerad
  • Anonym (Ebbot Lindberg)

Er största utmaning kommer ju att vara just det du skriver själv , att förstå att problemet kvarstår även fast ni separerat. Han kommer automatiskt inte få bättre värderingar och du kommer fortfarande högst troligt stanna kvar i att tassa på tå för särbon ... DET kommer slita på er . 

Om det håller i längden handlar om er bådas vilja till förändringar , krav och gränssättning. Nu har ni flyttat isär och en akut brand är släkt men som särbos kommer ni ju fortsätta ert förhållande och barnet och särbon kommer fortfarande ha nån form av vardag och relation ihop.  Där kommer resten av ert jobb att ligga med tydliga gränser och krav ni måste stå för. 

Det ni måste klura ut nu är hur ni vill att ert förhållande som särbo ska se ut framöver och vilka krav och förändringar ni måste komma överens om. Ska ni fortsätta "bo" ihop på olika sätt och hur ska det fungera med barnet? Ska ni återgå till dejting och enstaka övernattningar? Är han villig att fortsätta ställa upp och leva som familj på olika sätt? (Skjutsa, hjälpa till att handla, ta initiativ till utflykter etc etc?)  Eller kommer ni landa som två singlar som har sex ibland? 

• Anonym (Njo)

Får känslan här att ni flyttade ihop ganska tidigt?! 

Har själv en tonåring hemma med diagnos, autism och ADD.
    Hade min pojkvän haft svårt för henne osv så hade jag faktiskt inte ens fortsatt att ha ett förhållande med honom. Som tur är så kommer de bra överens och min dotter tycker bra om honom. 
    Vi är särbos och kommer fortsatt vara det i varje fall tills hon slutar gymnasiet minst. Även om min tonåring Inte hade haft någon diagnos så hade jag ändå inte flyttat ihop med någon tidigare. 

• Anonym (vakna)

Så du tänker fortsätta med någon som kan med att behandla ditt barn illa? fortfarande?

• Anonym (Anonym)

Det dom gör det svårt är att han, på sitt sätt, försökt ha tålamod och förståelse. precis som det för mig tog många år att komma till den punkt där jag kan välja vad jag lägger energi på och inte. Det tog tid att förstå mitt barn. 

För min partner har ju den resan just börjat. 
    Han erkänner att han har svårt att anpassa sig trots att han försöker. 

Det här är en förklaring till varför det är svårt att helt bryta. Men det är absolut ingen ursäkt för att jag som mamma ska acceptera att min partner har dessa tankar och åsikter om min unge. 

Vi pratar mycket om det här och tiden får utvisa hur det kommer fungera. 

Jag har dock på känn att det inte kommer fungera. Vi är båda medelålders och har skaffat oss egna åsikter och värderingar som är svåra att förändra. 

• Anonym (Mamma)

Jag bor med en man som ej har barn sedan innan. 

När han har haft en negativ åsikt om hur barnen är så har jag valt att fråga hur det var när han var liten, tonåring mm. Tex, brukade du plocka ur diskmaskinen utan att någon vuxen bad honom, städa självmant osv? 
    Anledningen är för att jag dels kan förstå honom bättre och han får möjlighet att reflektera över sådant som han kanske glömt. Huruvida ens egna uppväxt påverkar hur man tycker om andras barn. Känner man avundsjuka över att nån annan har det enklare än hur man själv mins sin egen barndom eller vad ligger bakom.

Sedan när det kommer till mitt barn som har diagnos så och därför får mer hjälp i vardagen, så brukar jag jag också lyfta hur hans utveckling sett ut och att det tex gått från att inte klara av tex att göra eget mellanmål till att nu kunna hantera och använda spisen. 

Nu efter några år så har han börjat se på mina tonåringar på ett nytt sätt och också hur fint det är att se positivt på livet istället för att focusera på fel och problem ❤️ Vi har dock aldrig bråkat om detta så huruvida ni kommer hitta tilllbaka till varandra är svårt att veta, men kanske ändå skönt att veta att det kan funka i en relation även med NPF. 

• Anonym (Anonym)

Jag har ställt de frågorna och fått svar. Dock kan han inte minnas att han varit så slarvig tex. Och även om det ibland kryper fram att han själv faktiskt var rätt bortskämd så får han det till att det ändå inte kan jämföras med min tonåring. 

Han försöker se det från mitt håll men kommer hela tiden tillbaka till att tonåringen är lat, ego, har fel attityd, är någon han sldrig skulle kunna jobba med, att tonåringen behöver rycka upp sig och bli mer vuxen med tanke p hans ålder (övre tonåren). 

Det känns som vi kommit till vägs ände. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-20 09:03:55 följande:

Jag har ställt de frågorna och fått svar. Dock kan han inte minnas att han varit så slarvig tex. Och även om det ibland kryper fram att han själv faktiskt var rätt bortskämd så får han det till att det ändå inte kan jämföras med min tonåring. 

Han försöker se det från mitt håll men kommer hela tiden tillbaka till att tonåringen är lat, ego, har fel attityd, är någon han sldrig skulle kunna jobba med, att tonåringen behöver rycka upp sig och bli mer vuxen med tanke p hans ålder (övre tonåren). 

Det känns som vi kommit till vägs ände. 

Förstår dig, det där är ju rent av taskiga saker att säga. ❤️
    Väldigt omogen inställning av en vuxen persson att trycka ner en annan människa så där. På vilket sätt spelar det så stor roll för honom huruvida en annan människa är på ett vist sätt. Kanske han är en sådan person över lag som har krav på hur andra ska vara för att han ska må bra. Kanske bra att det kom fram så tydligt när ni bodde ihop. Att vara med en människa som alltid ska ha åsikter om hur andra är och lever är ju ganska energikrävande.

Fint att du valt ditt barn, det finns fina män därute också Och om man släpper det man har finns ju ändå möjligheten att träffa någon ny.

Svar på tråden separerad