Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Fred i Ukraina

Är en gåta hur folk kan försvara Trump efter senaste dagarnas utspel. Bevisar att ideologi går före den egna nationen. Och med allt för mycket sådant är det kört på många plan. Enda chansen är att Europa samlar sig och står upp mot fundamentalistiska diktaturer.

• Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 17:15:35 följande:

Ni är så på hugget! Det enda jag menar är att han har en del i om dom nu lyckas mäkla fred mellan Ryssland och Ukraina.

Man behöver inte vara så polariserad att man antingen hatar eller älskar Trump. Man kan tycka att vissa saker är bra och andra inte.

Mer exakt, vad är det som är bra med Trumps agerande för Ukrainas och Europas framtid? 
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 17:41:49 följande:
    Trumps primära uppdrag är att ta hand om sitt land. Det gör han.

Det som är positivt även för oss i Europa med hans agerande är att vi får ta eget ansvar och behöver driva våra frågor själva. Kanske bygga en europeisk arme? Ha våra egna miljöprogram, fredsavtal, allianser mm. Utan alla miljarder från USA till Nato, Ukraina och olika organisationer där USA betalat det mesta av kalaset. Europa behöver visa handlingskraft och ryggrad. Inte bara tomt prat om hög moral för att sedan köra med låt-gå attityd.

Vad har vi gjort för Ukraina? Vad har vi för försvar? Hur kan vi visa var vi står med handling istället för tomma ord?
    Så du menar att vända ett lands utrikespolitik och de pågående samarbeten 180-grader på, under en tidsrymd av några få veckor. Det är positivt för Europa?
  • Tukt

Nu är ju i regel de här siffrorna något man ska ta med en nya salt. Det är skillnad på utlovat stöd och det som faktiskt är på plats i Ukraina. Det gäller inte bara USA utan även Sverige. Såg en siffra jag inte hittar i skrivande stund att USA enbart levererat 40 procent av sin hjälp. Och i Sverige står mycket av utlovad hjälp i hangarer runt om i Sverige i och med att USA stoppat leveransen av gripenplan.

Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 20:25:01 följande:
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 18:36:56 följande:
    Det är såklart jobbigt för Europa att klara sig utan USAs miljarder och beskydd. Men ja, det är konstruktivt att vi tvingas mobilisera en egen arme. 2 länder som sticker ut lite är Finland och Polen. Dom har inte likt Sverige skruvat ner försvaret till ett minimum och förlitat sig på andra nationer.

Det kommer att ta tid för Sverige och Europa, men det är dags att klippa navelsträngen.
    Men du måste väl ändå hålla med, förutsatt att Sverige är viktigare än ideologi, att ett tvärt klipp i den där navelsträngen knappast är bra för Sverige. Eller?
    .
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 21:18:33 följande:
    Men det vill man inte skriva om i europeisk media. Vi nedmonterar landet militärt, skiter i detta avtal och förlitar oss på att USA forskar, rustar och producerar militärt så att dom kan skydda oss.
    2006 var vi inte medlemmar i NATO och därför inte förbundna till något.
    Menar du att vår flygindustri, ubåtar, kockums, hägglunds, Baracuda, Saab, Bofors inte forskat fram någon bra krigsmaterial genom åren?
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:20:18 följande:
    USA lägger betydligt mer på sitt försvar än vad vi gör. Våran arme har varit helt nedmonterad, men är just nu på väg att rustas upp igen. Men det kommer att ta tid.
    Du svarade inte på frågan om vår, i mitt tycke rätt stora och tämligen avancerad försvarsindustri, som i alla fall i många andra länder uppskattas för dess kompetens.

Och försvaret var inte "nedmonterat". Det var anpassat för den tidens säkerhetshot där Sverige gjorde många skarpa och i bland rätt vassa insatser. Vilket var mer än under kalla kriget då vi hade en stor armé.
    Sedan förändras säkerhetsläget igen och det har stötts och blötts en del innan vi hamnade här. Så det är inget nytt. Men många trodde nog vi skulle ha mer tid än vi hade.
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:49:10 följande:
    Även företag som drar ner på personal kallar det anpassning. Att kalla det anpassning eller nedmontering är en lek med ord. Visst behöver anslaget till försvaret korrelera med hotbilden. Men i mitt tycke backade vi alldeles för mycket försvarsmässigt.

Jo , Sverige exporterar en del krigsmateriel. Dock har vi väl haft jäkligt svårt att sälja ex Jas 39 Gripen vilket vi lagt oerhörda summor på. Jag läste att vi i Sverige står för 0,8% av vapenexporten i världen. Så absolut, vi bidrar.
    Känns lite som jag inte fått svar på dina tidiga påståenden. Men jag behöver inte se det som nedmontering av dina argument, utan en anpassning till diskussionen. 
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 23:17:35 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar med det men har försökt besvara så gott jag kan vad jag menar.

Jag är inte alena för eller emot Trump. Vissa saker är bra och andra dåliga. Folk verkar ha svårt att hantera detta då man antingen ska hata eller älska Trump.
    Man kan älska eller hata sitt land. Tycker man Trump är en schysst snubbe, om än i bland, så gillar man inte Sverige. Då går ideologi före nation. 
  • Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 23:25:47 följande:
    Jag gillar Sverige men tycker ändå att det är bra om Trump lyckas ordna fred i Ukraina.
    Utifrån de uttalande han har gjort så kanske han gör det. Men på ukrainas, sveriges och resten av Europas bekostnad. Så jag har svårt tro att du gillar Sverige, Det är väl på snudd landsförräderi. 
Svar på tråden Fred i Ukraina