Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Fred i Ukraina

Just nu känns det som om KGB har lyckats med den mest magnifika kuppen genom tiderna: Att få in sin agent i Vita Huset!

Svårt att få ihop USA:s totala helomvändning till Kremls sida på andra sätt...

• Mentat
    nattuw skrev 2025-03-07 07:27:27 följande:
    Fast våldtäkter, tortyr, mord och massgravar är ju vad som utmärker ett krig medan en fred brukar innebär en drastisk minskning av massgravar. Så om du inte vill ha fler massgravar är fred ett säkrare kort än ett fortsatt krig.
    Man har nyligen rapporterat om mängder av massgravar med oppositionella till Assads regim i Syrien. Kruxet med vilka som faller offer för totalitära regimer är ju att sanningen framkommer normalt sett först efter att regimen har fallit, vilket ju ännu inte har hänt i varken Ryssland, Kina, Iran eller Nordkorea.
  • Mentat
    AndreaBD skrev 2025-03-12 09:41:38 följande:
    Är de helt dumma? Zelensky måste avgå?

Neutralitet - det kunde man förstås förvänta sig. 

Och sedan ska Ryssland behålla alla dessa områden? De kontrollera inte ens hela dessa. Ska USA hjälpa ryssarna att få dem helt? 
    Att belöna angriparen är ju att ge Kina carte blanche att invadera Taiwan.
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2025-03-12 21:23:17 följande:

OBS denna tråd handlar nu om:

🇮🇱🇯🇴

Churchill sade: "En fanatiker är en som inte kan ändra åsikt och inte vill byta ämne". Vi har sett det förr.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-03-18 15:47:30 följande:

Vad tror vi om det här?

Kommer det att komma ut något vettigt, något som alla parter kan acceptera?

Vilka krav ställer USA på Ryssland och vilka krav ställer Ryssland upp på?

Trump: Delar av avtal med Ryssland är redan klart

Tja, att "delar" är klart behöver inte betyda mer än att de är överens om att man skriver under längst ner på dokumentet. Om USA och Ryssland är överens utan att Ukraina är inblandat är det riktigt illa. Trump gillar att ta åt sig äran för det mesta så det tar vi väl med några skopor salt?

Putin har inget intresse av ett snabbt slut på kriget, han vill säkert dra ut på processen.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-03-22 14:23:08 följande:
    Jag tror tanken att låta ukraianer och ryssar fortsätta dö just nu är bättre än att kriget sprids västerut till ens egna länder i europa är mycket vanlig men ingen vågar erkänna det. Speciellt bland de styrande. Och speciellt bland dem som inte vill bidra med soldater till en europeisk styrka av 'de villiga'.
    Det handlar inte om att "låta ryssar och ukrainare dö" utan om man vill acceptera att Ryssland skall belönas för sitt anfallskrig eller inte. Det hade blivit fred i morgon om Putin hade dragit tillbaka sina trupper och ingen mer hade behövt dö.
    Det gör han förstås inte.
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-03-22 17:50:35 följande:

Tyskland rustar ju upp nu, kanske europa ska vara lite rädda for vad det kan leda till i framtiden? Kanske en ny Hitler kan uppstå där om 20 år eller så, hm?

Det känns som en risk väl värd att ta för att motverka den Putler som är en realitet idag.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-03-26 23:22:01 följande:
    Då har man ändå glömt att Sovjetunionen även invaderade Lettland 1940. Listan blev kanske för lång...
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-04-25 21:11:30 följande:
    Rolig och likheterna är tyvärr slående. Fast om man skall vara noga krävde Hitler inte hela Tjeckoslovakien utan bara Sudeten i München, resten tog han våren -39. Putins aptit är större.
    Bägge har brutit mot avtal där de lovade att respektera gränser. Ingen av dem gick att lita på 
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-04-28 12:41:32 följande:
    Jo, det var fler som hade det. Prins William och Trump är ju inte katoliker, så det kan vara del av anledningen. Varför ex-president Biden inte följde koden om svart slips är väl oklart.

Lite intressant man skriver en positiv sak om Zelenskys klädsel men nog ska vissa här i tråden citera det för att hacka negativt på Trump.
    Graphics OCR: Mallard FRIMORE by Bruce Tinsley with Loren Fishman THE SKY IS BLUE. EARLIER TODAYIN SHOCKING DISREGARD FOR SCIENCE AND OUR NATURAL WORLDPRESIDENT TRUMP DENIED THE EXISTENCE OF BOTH SUNRISES AND SUNSETS. ©2025 by King Features SyndicateInc. World rights reserved. ASHMAN 4-27 Mallard FRIMORE by Bruce Tinsley with Loren Fishman THE SKY IS BLUE . EARLIER TODAYIN SHOCKING DISREGARD FOR SCIENCE AND OUR NATURAL WORLDPRESIDENT TRUMP DENIED THE EXISTENCE OF BOTH SUNRISES AND SUNSETS . © 2025 by King Features SyndicateInc. World rights reserved . ASHMAN 4-27
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-04-30 17:51:06 följande:

Har noterat att USA / Trump verkar förutsätta att Ukraina ska avstå från territorium för att en fred ska erhållas.

Detta innebär att man ger Putin/Ryssland frikort att påbörja anfallskrig mot sina grannar och tillskansa sig större och större territorium.

Vad tror ni detta kommer kommer att leda till, på sikt ?

Det blir ett frikort för Kina att invadera Taiwan.
    Sedan kan ju Ryssland ge sig på Kazakhstan, där finns en rätt stor ryskspråkig minoritet och det är mycket svårare att skick hjälp dit än till Ukraina.
  • Mentat
    flemens skrev 2025-04-30 15:18:11 följande:

Jag har fortfarande inte fått svar från någon som ens promillevis visat förståelse till den paranoida fantasin om att NATO "inringar" ryssland för att senare anfalla och "förstöra ryssland med woke" eller vad nu konspirationsteorin om "inringning" handlar om. Alltså varför såna människor tror på denna konspirationsteori. Jag undrar varför? Har de inga egna tankar om hur det praktiskt skulle gå till mot en kärnvapennation? Eller handlar det om att man inte har en susning om vad krig handlar om? Vad det krävs för resurser och konsensus?

Jag har inte ställt frågan bara här utan på andra ställen där jag stött på någon som helst förståelse till varför en konspirationsteoretiker som putin startade kriget mot Ukraina. Så jag ställer den igen i förhoppningen att få åtminstone lite förståelse till hur kopplingarna i hjärnan hos denna sortens människor fungerar.

Det är enbart en ursäkt. De enda som kan ha någon invändning mot att en defensiv allians utvidgas är de med offensiva ambitioner.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-05-05 19:59:56 följande:

Trump byter fot...

Trump pressas om Ryssland: ?Måste ge upp?

Inte säker på det. "Ryssland måste ge upp hela Ukraina. För det är det de vill ha, och om jag inte hade blandat mig i skulle de strida för hela Ukraina nu"

Det kan ju syfta på att Ryssland måste ge upp sina planer på att erövra hela Ukraina men kan tillåtas behålla det de tagit och t.o.m de delar av de ukrainska provinserna de inte tagit ännu men påstår numera vara ryska.

Det vore ju trevligt om Trump menar att ryssarna måste lämna Ukraina helt, men det är inte så jag läser det.
  • Mentat
    Anonym (X) skrev 2025-05-06 12:05:00 följande:
    Omni är en skitsida som bara drar till med vad de tror är en sammanfattning.

Man behöver alltid gå till källan för att få fram vad som faktiskt sagts.

Två saker:

Antingen är jag blind och döv eller så visar inte NBC hela intervjun i den video som Omni länkar. Biten om "Ryssland ge upp" är bortklippt.  Varför? För att inte sprida Trumps ord i onödan? För att ryssarna kna bli arga? Amerikanska folket bli arga?

Transkriberingen av intervjun finns här och det framgår tydligt att Trump talar om hela Ukraina. Han svara till cch med på en direkt fråga om "det som Ryssland redan har tagit" 

www.nbcnews.com/politics/trump-administration/read-full-transcript-president-donald-trump-interviewed-meet-press-mod-rcna203514

Och det går säkert att fultolka även detta som att Trump på något sätt samarbetar med Putin
    Tack, du har helt rätt i att det alltid är bättre att gå till källan. Jag tittade bara på den länk som gavs i inlägget jag svarade på. 
    Jag är inte helt säker på att det skall tolkas som att Trump nu plötsligt vill att Ryssland skall lämna all ukrainsk mark, det var inte länge sedan han sa något annat men om han nu stöder Ukraina i att hela deras land skall rensas från rysk ockupation så vore det utmärkt! Transkriberingen är dock dubbeltydig.
Svar på tråden Fred i Ukraina