Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Fred i Ukraina

Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) skrev 2025-03-06 11:39:34 följande:

Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.

De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.

Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv. 

För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan)  om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).

Jag förstår tänket - absolut. Det är ju också bra att tänka så. Men jag tänker ändå att det kan vara farligt om Putin får som han vill. För då är det sannolikt att han fortsätter att kriga mot fler länder. Vilket kostar fler liv. Det där är knepigt. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2025-03-06 19:59:19 följande:
    Trumps samarbete med Kreml och Putin verkar gå bättre, för kommer konkreta förslag på att Ukraina ska ersätta sin valda president med en Kremlmarionett och ge upp att försvara människor och liv.
    Jag har iofs inte förväntat mig något annat av honom, men det är oroande. Zelensky måste förstås vägra. Frågan är om Trump kan tvinga fram något? 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2025-03-06 20:33:54 följande:
    Tyvärr kan väl Trump tvinga fram vadhelst han önskar. 

Beroendet och samarbetet med Trumps USA verkar vara lika opålitligt som västs försök att under mer än 20 år främja ryskt samarbete med handel och ömsesidiga vinster och beroenden. 

Sista notiserna i media rapporterar om att Trump överväger att utesluta stöd och samarbete med enskilda Natoländer av olika skäl. 
    Ja, jag är också rädd för det. Egentligen så är det ju alltid ett problem att klara sig utan något land som man tidigare har haft mycket utbyte med. I mindre omfattning fungerar det ju också åt andra hållet. Dvs. USA kommer också att ha nackdelar om de inte vill ha med Europa att göra. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2025-03-09 23:17:16 följande:
    Trump Admits His Plan: Let Putin Win!!
    Trump är nog den sortens människa som inte har några problem att byta sida, till den som verkar starkare, som sannoligen kommer att vinna.
  • AndreaBD
    Anonym (X) skrev 2025-03-10 07:39:53 följande:

"Trump jobbar för Putin"

"The russians dont have the cards"

Han svamlar verkligen "eventually, and maybe not, you're going to have some good results." (om Ukraine-kriget). ???? 

Minut 2.20  jounalist-fråga: "would you consider lifting the .... on Ukraine?"  Vad handlar det om??
  • AndreaBD
    nattuw skrev 2025-03-10 18:21:46 följande:
    Putin (som är en före detta KGB överste) inser naturligtvis hur viktigt det är att skapa splittring i de demokratier som annars skulle kunna ställa sig i hans väg.

Ta till exempel Palestinademonstrationerna där människor i västerländska demokratier uppviglas mot Israel.

Eller de miljörörelser vars kärnkraftsmotstånd fick Tyskland att sätta sig i Putins knä.

Eller de ständiga försöken att genom angrepp på Trump försöka få Europa att bryta alla band med USA för att därmed kunna försvaga NATO.

Sånt är mumma för Putin.
    Det har du rätt i. 
  • AndreaBD
    nattuw skrev 2025-03-10 19:40:36 följande:

En samtal med Jonas Kjellén, som är Rysslandsanalytiker vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), där det pratas om den ryska armens tillstånd efter tre år av krig mot Ukraina.

Intressant för de som vill veta i vilket tillstånd den ryska armen befinner sig i och inte av ideologiska skäl är tvungna att välja bort källor som skulle kunna vidga deras vyer.

Hotspot: I vilken kondition a?r den ryska arme?n? ( 8 mars 2025):

Länken funkar inte!
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2025-03-12 10:11:43 följande:
    Att belöna angriparen är ju att ge Kina carte blanche att invadera Taiwan.
    Det också, förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-12 16:54:38 följande:
    Trump gillar att belöna angripare. Titta bara på hur han belönar Israel.
    Israel har helt klart blivit angripen, av Hamas. 
Svar på tråden Fred i Ukraina