Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Fred i Ukraina

Anonym (jury) skrev 2025-03-15 10:36:00 följande:

Nu påstår Trump att hans vallöfte om att få slut på Ukraina kriget inom 24 timmar var 'sarkastiskt' menat. Konstigt sätt att använda ordet sarkastisk, för vem skulle han i så fall vara sarkastisk emot om inte dom egna anhängarna? 

Det var ett väldigt dåligt argument. Men så brukar det ju vara med Trump.
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2025-03-16 15:13:11 följande:
    Det är det normala, att ett lands folk få ta konsekvenserna av den politiska makt de röstat fram, även de som röstade på annat alternativ. Så fungerar det i alla länder, även i Sverige.
    Precis. Så är det ju. Ofta drabbas ju andra länder också. Och de har inte valt den politikern. Så varför skulle de som har valt honom/dem inte drabbas?
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 11:36:35 följande:
    Som ju vill att Europa tar den större delen av bördan. Varför ska USA tvingas ta ansvaret medan europa vill utreda och bara hitta demokratiska långsiktiga lösningar som tar tid och ha jobbiga omfattande diskussioner/förhandlingar sinsemellan? Europa borde kanske kunna göra både och? Europa har soldater. Aven Sverige.
    Europa kan ta mer ansvar. Helt klart. Men USA bör inte heller överge Ukraina. Det kommer att drabba dem och oss. Att någon som Putin får utöka sitt land med angrepskrig är något som man måste sätta stop för. Eller har vi inte lärt oss det i andra världskriget?
  • AndreaBD

Redan Joe Biden har ju gett Ukraine för lite vapen. Man hade kunnat hjälpa Ukraina att VINNA kriget. Det kommer att visa sig vara ett stort misstag att man inte gjort det. 

• AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 13:56:18 följande:
    Då är det ju upp till europa att definiera och ta tag i hur de vill sätta stopp om de vill något annat än USA som verkar för en fred just nu. USA har inte övergett ukraina, men det krävs att europa tar huvudansvaret och hittills har inte jag sett mycket konkret i den vägen, det verkar mest jobbas långsamt i bakgrunden. Det finns risk usa tröttnar helt.
    Europa är absolut inte för fred till varje pris. Och jag är ganska säker på att priset - som Trump har tänkt sig - är för högt. Och det drabbar inte bara Ukraina, det kommer att drabba hela världen, även USA. Det var ju precis det som Zelensky sa till Trump, som gjorde att Trump flippade. 

Europa har börjat rusta upp minst sedan Ryssland angrep Ukraina. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 11:36:35 följande:
    Som ju vill att Europa tar den större delen av bördan. Varför ska USA tvingas ta ansvaret medan europa vill utreda och bara hitta demokratiska långsiktiga lösningar som tar tid och ha jobbiga omfattande diskussioner/förhandlingar sinsemellan? Europa borde kanske kunna göra både och? Europa har soldater. Aven Sverige.
    Har du missat hur många länder som har skickat vapen och pengar till Ukraina? Ganska stora mängder och i regel flera gånger. 

Tom Biden har ju varit snål och inte skickat tillräckligt med vapen. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-20 17:21:57 följande:
    Tydligen inte, och då är det dags att börja hosta upp på allvar. Upprustning ska ske långsiktigt, men hosta nu upp vad det krävs kortsiktigt också, i pengar och matriel om man vill se massor av fler ukrainare och ryssar dö, men även bidra i form av soldater på marken då det planeras att ges av europa vid behov. Det ska inte behöva vara USAs sak, igen.

The Kiel Institute found most contributions were made from loans, grants and guarantees. The US has given a higher proportion of its contribution to Ukraine via grants. The European funding is mostly from loans
    www.msn.com/en-us/politics/government/fact-checked-how-much-financial-aid-has-the-us-uk-and-europe-contributed-to-ukraine-s-war-effort/ar-AA1zPzKL
    Varför SKULLE de? Allvarligt, skulle något land vilja sluta fred med en diktator som bara vill förslava dem? 

Och det som finns i din länk är ju inte så dramatiskt heller. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2025-03-20 20:41:52 följande:

Och dessa pengar till Ukraina är garanterade av ryska tillgångar i Europa.

Ryssland betalar i princip för Ukrainas försvar mot den ryska slakten av sina egna soldater och förstörelsen av större delen av det ryska krigsmaterielet.

Ja, det är det som är bra, om man kan göra det. Man har låst en massa pengar. Bill Browder hittade på ett sätt att låsa ryska pengar och det går att använda dessa pengar. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2025-03-21 23:13:17 följande:
    En mindre förvrängd bild av vad som sagts - du borde skaffa bättre källor eller återgivning av vad dina källor påstår 

https://ubn.news/german-intelligence-suggests-that-russia-could-attack-nato-sooner-than-anticipated-if-the-war-in-ukraine-concludes-quickly/

Bruno Kahl, head of Germany?s Federal Intelligence Service, stated that Russia?s assault on Europe hinges on how developments unfold in the Ukraine conflict.

?A swift resolution to the war in Ukraine would enable the Russians to allocate their energy where they truly desire, specifically against Europe,? he asserts.

As the intelligence chief elaborated, if the fighting ceases by 2029-2030, Russia will be able to redirect its resources ahead of expectations and focus on posing a threat to Europe. He believes Moscow aims to recreate the type of world order that existed in Europe during the late 1990s ? without American troops on the continent and with an expanded Russian sphere of influence in the West. Additionally, Russia intends to test the West?s unity, particularly regarding the implementation of Article 5 concerning NATO?s collective defense.

Kahl expresses hope that Moscow?s plans won?t materialize, but he acknowledges that this possibility cannot be dismissed. He states that further actions by the Russian Federation will depend on when the war in Ukraine ends.

Men världsordningen på 1990-talet var ju inte något som Putin gillade. Då återförenades Tyskland och Sovjetunionen föll isär. Då var det väl bättre, för Ryssland, ännu lite tidigare? 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-22 02:08:52 följande:
    Jag kan inte tyska.
    Jag kan. Finns det nån särskilt text, så länka till det!
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-22 17:50:35 följande:

Tyskland rustar ju upp nu, kanske europa ska vara lite rädda for vad det kan leda till i framtiden? Kanske en ny Hitler kan uppstå där om 20 år eller så, hm?

Detta är väldigt orättvist, efter att alla andra natomedlemmear har beskyllt Tyskland i årtionden för att inte delta i aktioner. Tyskland har visat mycket återhållsamhet där, JUST pga sin historia. Så, Tyskland kan inte göra rätt, eller hur? Krigar de, får de skit, krigar de inte får de också skit. 
  • AndreaBD
    Cheers skrev 2025-03-23 15:58:12 följande:
    Jodå, fast jag tror att det också handlar om en bredare strategi där ledstjärnan är America first som innebär att USA inte ska engagera sig överhuvud taget i utländska problem och konflikter annat än om det gynnar USA.

Trump är inte intresserad av att verka i internationella konstellationer eller organisationer som FN, NATO eller WHO, typ, utan har en nationalistisk agenda som många kallar protektionistisk och isolationistisk.

Det mäktiga och allt mäktigare USA klarar sig utan Europa som Trump bara ser som en börda. Frågan är dock om det stämmer att USA klarar sig utan Europa som allierad. Fast han verkar ju glida över till en deal med Ryssland istället som ett sätt att hålla Kina stången. Well, it´s complicated...
    Jag tror inte riktigt att USA klarar sig utan Europa. Det är visserligen länge sedan med efter andra världskriget hjälpte ju USA med Marshall-planen att bygga upp Tyskland igen. Mest för att ha en marknad att sälja sina produkter. Och det har de väl aldrig slutat med? Kan ha minskat, det vet jag inte, men det finns ju många andra länder förutom Tyskland. 
  • AndreaBD
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-23 15:01:55 följande:

Trump har ju uttalat sig med att han har fått för sig att eu startades för att krossa usa. Det är ju absurt

Ja, det är absurd. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 01:18:25 följande:
    Detta är vad Trump sa, det handlar om handelstullarna (som EU har mot USA):

"They don't accept our cars, they don't accept essentially our farm products. They use all sorts of reasons why not, and we accept everything from them, and we have about a $300bn (£237bn) deficit with the European Union."

He added: "The European Union, it was formed in order to screw the United States.

news.sky.com/story/donald-trump-says-eu-was-formed-to-screw-the-united-states-and-threatens-25-tariffs-13317606

Jag är ingen expert på handel, men jag vet att det inköparen som betalar tull-avgifterna. Om jag köper något från t.ex. Kina så får jag betala tull. Och inom EU betalar man inte det. Så, om Trump lägger på tull så är det amerikanerna som köper sakerna som betalar tullen. Visst, försäljaren kan ju då känna sig tvungen att sänka priset för att det annars inte kommer att finnas intresse av varorna. Visserligen. Men det kan de inte alltid göra.

Och självklart har inte EU grundats för att jävlas med USA. Det är inget konstigt med att man börjar skapa avtal med sina grannländer. Men det är förstås ett typiskt exempel på att Trump ser sig själv och sitt land som centrum i världen. Övriga länder räknas inte. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 01:18:25 följande:
    Detta är vad Trump sa, det handlar om handelstullarna (som EU har mot USA):

"They don't accept our cars, they don't accept essentially our farm products. They use all sorts of reasons why not, and we accept everything from them, and we have about a $300bn (£237bn) deficit with the European Union."

He added: "The European Union, it was formed in order to screw the United States.

news.sky.com/story/donald-trump-says-eu-was-formed-to-screw-the-united-states-and-threatens-25-tariffs-13317606

Jag är ingen expert på handel, men jag vet att det inköparen som betalar tull-avgifterna. Om jag köper något från t.ex. Kina så får jag betala tull. Och inom EU betalar man inte det. Så, om Trump lägger på tull så är det amerikanerna som köper sakerna som betalar tullen. Visst, försäljaren kan ju då känna sig tvungen att sänka priset för att det annars inte kommer att finnas intresse av varorna. Visserligen. Men det kan de inte alltid göra.

Och självklart har inte EU grundats för att jävlas med USA. Det är inget konstigt med att man börjar skapa avtal med sina grannländer. Men det är förstås ett typiskt exempel på att Trump ser sig själv och sitt land som centrum i världen. Övriga länder räknas inte. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 14:36:20 följande:
    Men dessa tullar börjar ju inte med Trump. EU har länge haft tullar på amerikanska varor. Dvs den som importerar till EU betalar tullen och lägger den på försäljningspriset inom EU med följd att amerikanska varorna blir dyrare än inhemska, och säljer mindre.
    Poängen är: Det har alltid funnits tullar. Redan på 1800-talet har det funnits tullar. Jag är inte säker på detaljerna när man går ännu längre tillbaka, men jag tror det fanns redan på medeltiden. Och då inte mellan kontinenter utan även mellan städer. Det är ju inget nytt. 

Så, självklart kan Trump också införa tullar. Men då ska han inte låtsas att det är något konstigt som bara Europa har. OCH han måste tänka på hur det påverkar USAs ekonomi. Det är ju inte säkert att det bara är positivt. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 17:02:20 följande:
    Det tror jag inte jag har läst att han sagt heller.
    Han får det definitivt att låta så. Han verkar själv tro det. Han sa ju att EU hade grundats för att djävlas med USA. Det är paranoid. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-04-28 12:41:32 följande:
    Jo, det var fler som hade det. Prins William och Trump är ju inte katoliker, så det kan vara del av anledningen. Varför ex-president Biden inte följde koden om svart slips är väl oklart.

Lite intressant man skriver en positiv sak om Zelenskys klädsel men nog ska vissa här i tråden citera det för att hacka negativt på Trump.
    Var Biden där? Varför? Det är kanske inte många som lade märke till honom. 

Zelenskys kläder var ju lite speciella. Såg ut som någon slags svart combat-kostym. Om han inte ska ha kostym medans kriget pågår utan istället något slags krigsklädsel, så var det väl konsekvent. Det var svart i alla fall. Och vem säger att man måste ha slips? Jag tolkade det som: Om man har slips så ska den vara svart. Men jag kan ha fel. 
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2025-05-04 04:01:28 följande:

Det verkar nu som att USA drar sig ur fredsförhandlingarna med Ukraina och Ryssland, kort efter att mineralavtalet undertecknats. Trump fick som han ville men har själv inte presterat vad han lovat.

USA och Ukraina har undertecknat ett mineralavtal ? Document Sverige

US pulls out of formal Ukraine-Russia peace talks - as Washington demands 'concrete... - LBC

Det är ju så löjligt att Trump nu säger han vill ha konkreta förslag av de två parterna, annars drar han sig ur. Han hade ju lovat att lösa detta? Om det fanns det som han efterfrågar, så hade de ju inte behövt honom överhuvudtaget. 
Svar på tråden Fred i Ukraina