Då förstod du inte kontexten och vad jag skrev i mitt inlägg - det är inget att vara ledsen för , det är helt säkert inte ditt fel 
nattuw skrev 2025-03-15 12:52:31 följande:
Det är konsekvenserna för Europa som intresserar mig.
Att straffa det amerikanska folket för att de valt "fel" president är inget som jag är intresserad av.
Padirac skrev 2025-03-15 13:20:49 följande:
Finns det folk som du tycker det inte är 'intressant att straffa' för att de valt 'fel' politiska makthavare?
Europeer, ryssar, iranier, palestinier, ukrainare...
nattuw skrev 2025-03-16 15:03:46 följande:
Tycker du att folket i demokratier skall bestraffas för att de "röstat fel"?
Padirac skrev 2025-03-16 16:51:50 följande:
Den industialiserade och postindustriella delen av världen har länge gett bistånd till befolkningar i nöd, till stater och till organisationer som bidrar till demokrati, fri- och rättigheter och välstånd.
Jag ser inget fel i internationellt bistånd till behvande, även en del andra ondgör sig över att staten ger bort 'andras' pengar. Trump, MAGA och alternativhögern hör väl till de senare liksom en del deltagare i trådarna här på FL.
Att USAs folk får lida för Trumps ensida nyttotänkande med 'america first' är någonting som hälften av deas rörstberättigade som röstade valt själva och de behöver ta sitt anavar vid kommande val.
Om det blir omfattande svält så är jag säker på att den internatonella gemensaken kommer att i första hand ställa krav på regeringsduglighet och omfördelning av nationella resurser tillsammans med bistånd.
Som du ser handlade det om ett ev stöd eller bistånd till USA eller andra länder där folket har valt 'fel' representanter/makthavare.
USAID ger iofs bistånd till befolkningen i USA, det är väl Trumps våta dröm att dra undan stöd till de som inte röstat eller röstar på honom.
Det är fullt möjligt att USA kör sig själva i botten och kan komma att behöva europeisk och svensk hjälp om Trump får fortsätta uppfylla Putins mål, men jag är tveksam till att Trumps regim kommer att tillåta externa parter ge stöd till USAs befolkning, han vill hellre invadera och annektera grannländerna och ta emot personligt ekonomiskt och politiskat stöd från Ryssland låter det som.
Tow2Mater skrev 2025-03-16 21:43:50 följande:
Klart att mottagare av gratis pengar utan förbehåll som de kan spendera på vad de vill eller stoppa i sina giriga fickor kan bibehålla goda relationer, från mottagarens håll. Men det är inget självändamål från givarhåll - att köpa mottagarnas gillande. Nog är nog.
Jag addresserade just USAID eftersom det var exakt vad du pratade om i ditt inlägg, anser du det konstigt??
Sverige kan väl skicka lite SWEDAID till USA - och ges det i rätt storleksordning kommer relationerna garanterat bli bättre från amerikanskt håll. Säg till andra NATO länder att om de bidragit med vad de skulle gjort för åratal sedan skulle relationen antagligen nu sett helt annorlunda ut nu!
Och förbered för att ge upp till 5% av bnp, kravet kommer nog snart.