Inlägg från: Anonym (Steve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Det är ganska festligt att Putin uttryckte sig innan valet med att han helst såg Biden gå ut som segrare.

Han kan ju inte säga Trump. Då blir det för uppenbart.

• Anonym (Steve)
    Tom Araya skrev 2025-02-26 15:38:43 följande:
    Lavrov: Ryssland säger nej till fredsbevarande styrkor

USA:s president Donald Trump sa tidigare i veckan att Rysslands president Vladimir Putin hade sagt till honom att Ryssland accepterar idén om europeiska fredsbevarande styrkor.

Lavrov: Ryssland säger nej till fredsbevarande styrkor
    Det vore underligt om de skulle gått med på det. Jag gissar att retoriken användes mot Ryssland för att de skulle uppfatta saken som ett förhandlingsalternativ.
  • Anonym (Steve)
    Padirac skrev 2025-02-28 20:33:15 följande:

Nej, han verkar försöka skapa förlust i Ukraina.

Förlust är inte fred.

Kreml, Putin och Trumps MAGAlomaniac's jublar ikapp.

En förlust kan vara fred.

Känner Ukraina att de blir utnyttjade och deras bästa inte är i åtanke så genereras ingen fred förstås. Det här är hela syftet med diplomatin.
  • Anonym (Steve)

hoppla! Efter mötet i vita huset så verkar nobels fredspris se avlägset ut för Trump.

• Anonym (Steve)
    Anonym (!) skrev 2025-02-28 23:20:00 följande:
    Eu ser ju ut att vara ett misslyckande. Brexit som exempel.
    Dags att ta ett omtag. dissa Nato och se till våra egna intressen.
    Trump vill skydda USA, ok men den övriga världen är mäktigare tillsammans
    Låt honom sitta med importtullar, och avskeda en massa människor med erfarenhet och kunskap. Skapar det jobb? Does it make America great again?
    Landets ekonomi bygger på invandring. Släng ut alla Mexicaner och Kubaner, avskeda en massa folk från myndigheter... Låter som ett recept på framgång. eller?
    Håhåjaja. Så någon i tråden vill att vi hoppar ut från Nato och gör ett swexit.

Undrans vilken håla du ploppat upp ifrån? Eller ska man säga, undrans under vilken bro du krupit fram från?
  • Anonym (Steve)
    Xenia skrev 2025-02-28 23:31:34 följande:
    Nato bildades ju för att se till att  Västeuropa inte blev kommunistiskt. Det var så viktigt för USA att de var beredda att betala det mesta själv. Alla presidenter har ju hyllat samarbete med Nato. Alla utom Trump. Men ingen trodde väl att han skulle svänga 180 grader och stå på Rysslands sida.

De amerikanska baserna var ju just för att skydda Europa mot ev anfall från Sovjet. Bara närvaron var avskräckande. Men nu kan man inte längre lita på att USA skulle ingripa om t ex Ryssland anfaller Baltikum.

Putin och Trump har kanske gjort en deal "Du får Europa och jag tar Grönland, Kanada, Panama och så småningom hela Sydamerika". Vi har varsin intressesfär.
    Jag känner mig också orolig om de har avtalat intressesfärer. Putin har pratat om att kontrollera ett eurasia, vad var det, från Europas västra punkt till rysslands östra.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (!) skrev 2025-03-01 00:40:10 följande:
    Att gå med i Nato verkar ju just nu som ett otroligt misstag eller hur?
    Europa bör organisera sig mot USA, Kina och inte minst Ryssland
    Vi har goda resurser och skickar redan idag vapen och kunskap till Ukraina.
    Vågar Putin hoppa på Europa? - Lycka till!
    Europa måste naturligtvis rusta. Sverige måste naturligtvis vara med i Nato.

De som propagerar för en utgång ur Nato och en utgång från eu, göra sig fiender med usa, kina och Ryssland, är naturligtvis rysstroll som försöker manipulera.
  • Anonym (Steve)

Min tagning (och teorier) av katastrofmötet i ovala rummet

Zelensky skulle säkert manipuleras skriva på avtalet framför pressuppbådet. Normalt sett så skriver man på och avtala något sånt bakom kameror, påskriften blir då bara symboliskt. Första gången han blev presenterad det dåliga avtalet så fick han en timme på sig, genom en dominant attityd och nedtryckande så försökte trump och vance tvinga fram ett dåligt avtal.

vance betedde sig osäkert och barnsligt, jag hade förväntat mig mer från en så högt uppsatt person. Fjant. Han borde inte varit med.

Zelensky försökte berätta att det (rätteligen) ligger i usa:s intresse att stoppa Putin. Trump tystade det naturligtvis då han inte vill blotta det överhängande hotet mot usa från ryssen. Dessutom så vill han inte blotta usa:s intressen över att Ukraina motar bort ryssen.

Zelensky borde hanterat saken med att för det första inte skriva på ett dåligt avtal. Saken borde vara klar innan zelensky åkte till usa. För det andra vara tyst när Vance fjantade.

• Anonym (Steve)

Trump har verkligen skitit i det blå skåpet nu. Europa rustar och för sig redo för en konflikt. Helst inte med usa men inte  osagt.

Jösses, Trump verkar ha sumpat den unika positionen han hade för diplomati nu. Han har dessutom förstärkt en hotbild mot usa. 

Kan man stämma någon här...?

• Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 19:42:22 följande:

Men Sverige verkar vilja fortsätta hålla sig bakom USAs kjolar:

Kristersson: Det måste bygga på att det finns en amerikansk back-up, att det finns amerikanska säkerhetsgarantier.

omni.se/kristersson-vi-kan-bidra-vid-amerikansk-back-up/a/Gy2eOB

Det är väl klart att Europa vill veta var usa står nu. Är usa vänner eller ska Europa börja betrakta usa som fiender. 
Svar på tråden Fred i Ukraina