Tom Araya skrev 2025-03-05 17:36:24 följande:
Jag tror att Ukraina är beredda på att et fredsavtal kommer att innebära att de måste släppa ifrån sig land och jag uppfattar det som att Zelinskyj har förlikat sig med det och även andra eftergifter.
Men det är helt orimligt att bara Ukraina ska göra eftergifter och Ryssland inga.
Ryssland är inte nöjda med vad de har tagit, de vill ha mer. Ryssland är en hungrig mun som biter av dig hela handen om du ger den lillfingret.
Det var väl det Trump hade föreställt sig. De tänkte sig väl skapa fred genom att ge Putin det han vill. Visst, det skulle säkert generera fred. Trump hade fått nobelpris plus Ukrainas mineraler plus ett samarbete med Putin. Kanske inte en långvarig fred då diplomati handlar om att få folk relativt nöjda. Går inte att skapa fred med en missnöjd sida.
Trump har nog underskattat hur pass beroende usa är av att hålla sig väl med Europa. Tror också att han överskattar de positiva effekterna av att vara polare med Putin. Ryssen skiter i usa. En ryss skulle antagligen spotta på marken mot en amerikan.
Usa har alltid varit duktiga på att via medier framställa usa som ett bra land. Jag vågar påstå att det är den främsta faktorn som har gjort usa framgångsrikt. Alla ville blir polare, bedriva handel och få en glimt av the american way.
Nu börjar bilden förändras till det negativa från Europas håll. Pga Trump, pga hans vurm för Putin. Börsen rasar live pga hans uttalanden och fientliga hållning. Han borde anstränga sig för att förändra detta, och då innefattas bland annat ett stöd för Ukraina.
Ett land är starkt när alla andra länder gillar landet. Han borde förstå det om han hade tänkt göra america great again. Det är ganska simpelt egentligen. Sverige är relativt framgångsrikt för att andra länder gillar Sverige. Finns otaliga exempel.