Inlägg från: Anonym (Steve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Jag tror att Trump vill ha fred, till viss del för att kunna skriva in sig i historieböckerna och få nobelpris) Det är ju lite pinsamt att han innan valet hävdade att han kunde få slut på kriget på 48 timmar eller vad det var. Uppenbarligen så har han inte lyckats trycka på de rätta diplomatiska knapparna. Ha med sig barnrumpan Vance på ett möte visade sig vara ett misstag.

Vad ska Trump göra nu? Tror inte att han vill alienera sig med Europa, han ville nog bara försöka utöva dominans. Vad han borde göra är att snabbt boka ett möte med Europas ledare och dra upp riktningen. Han borde bekräfta att Nato fortfarande är starkt. Just nu sitter Putin och gnuggar händerna 

• Anonym (Steve)
    Tom Araya skrev 2025-03-05 17:36:24 följande:
    Jag tror att Ukraina är beredda på att et fredsavtal kommer att innebära att de måste släppa ifrån sig land och jag uppfattar det som att Zelinskyj har förlikat sig med det och även andra eftergifter.

Men det är helt orimligt att bara Ukraina ska göra eftergifter och Ryssland inga.
    Ryssland är inte nöjda med vad de har tagit, de vill ha mer. Ryssland är en hungrig mun som biter av dig hela handen om du ger den lillfingret.
    Det var väl det Trump hade föreställt sig. De tänkte sig väl skapa fred genom att ge Putin det han vill. Visst, det skulle säkert generera fred. Trump hade fått nobelpris plus Ukrainas mineraler plus ett samarbete med Putin. Kanske inte en långvarig fred då diplomati handlar om att få folk relativt nöjda. Går inte att skapa fred med en missnöjd sida.

Trump har nog underskattat hur pass beroende usa är av att hålla sig väl med Europa. Tror också att han överskattar  de positiva effekterna av att vara polare med Putin. Ryssen skiter i usa. En ryss skulle antagligen spotta på marken mot en amerikan.

Usa har alltid varit duktiga på att via medier framställa usa som ett bra land. Jag vågar påstå att det är den främsta faktorn som har gjort usa framgångsrikt. Alla ville blir polare, bedriva handel och få en glimt av the american way.

Nu börjar bilden förändras till det negativa från Europas håll. Pga Trump, pga hans vurm för Putin. Börsen rasar live pga hans uttalanden och fientliga hållning. Han borde anstränga sig för att förändra detta, och då innefattas bland annat ett stöd för Ukraina.

Ett land är starkt när alla andra länder gillar landet. Han borde förstå det om han hade tänkt göra america great again. Det är ganska simpelt egentligen. Sverige är relativt framgångsrikt för att andra länder gillar Sverige. Finns otaliga exempel.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 18:14:31 följande:
    Din tolkning.
    Det är väl uppenbart att du stödjer allt Trump gör. Varför hymla med det? Du har rätt till din åsikt. Den är ju inte neutral.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 18:24:43 följande:
    Nej jag stödjer inte alls allt han gör.
    Hans val av frisyr?
  • Anonym (Steve)

Ryssland har nu inte gått med på den förslagna vapenvilan. Det var ju inte oväntat. Det var ett bra taktiskt val av Ukraina att gå med på den. Ryssland blottar då sin ovilja till fred. Signalerna till usa blir då att de förstår att ryssen inte är villiga till samarbete med usa. Ryssen  tvingar iom det usa att inta en mer fientlig hållning och stödja Ukraina alltmer.

• Anonym (Steve)
    Tom Araya skrev 2025-03-12 16:48:55 följande:
    Kan vara en bild av 3 personer, Ovala rummet och text där det står ?" "LET'S CUT TH CRAP: IF UKRAINE FALLS, AMERICAN SAFETY IS AT RISK. IF ELON THINKS STANDING WITH UKRAINE MAKES ME A TRAITOR, THEN HE KNOWS NOTHING ABOUT KEEPING AMERICA SAFE." -U.S. SENATOR MARK KELLY RERISTRNCE?
    Hotet från Ryssland är ingenting usa ska ta lätt på. Det är absurt att så pass många ryssvurmare har kunnat nästla sig in i regeringen.
  • Anonym (Steve)

Så inget eldupphör. Ryssen vill bara att. Ukraina ska sluta skjuta mot deras krigsinfrastruktur.

Så snällt av Trump att hjälpa Putin.

• Anonym (Steve)

Nu vill usa och Ryssland skapa en egen hockeyliga tillsammans. Sånt kunde de prata om.

• Anonym (Steve)

ryssland ville väl dessutom ha garantier (från usas militär tolkar jag) för att deras infrastruktur skulle skyddas från ukrainarna.

Kan bara tolkas som att usa vill göra invasionen smidigare för ryssen.

Det är så absurt. Varför skulle Ukraina gå med på detta? 

Som upplägget ser ut nu så finns det en större risk att Europa går in militärt. Varför har Trump agerat på det här sättet? Jag är besviken 

• Anonym (Steve)
    Anonym (Fred) skrev 2025-03-18 20:30:48 följande:
    För att han vill att USA ska kunna fokusera på USA. 

Ibland blir jag förvånad över hur människor inbillar sig att alla ska ha deras mål och visioner.

Vill han ha fred i Ukraina så kanske han ska sträva åt det hållet då. Som det ser ut nu så ger han Ukraina ett omöjligt upplägg. Inget eld upphör. Ryssen vill bara att Ukraina ska sluta förstöra deras krigsinfrastruktur. 
    Ryssen placerar sig i offerposition direkt (stackars Putte) och vill ha usa:s militära stöd för att de vet att det är en omöjlighet för Ukraina att gå med på. Så usa kommer i så fall skicka trupper. För att hjälpa ryssen.

Om usa inte ville ha något med saken att göra så vore det enkelt att bara dra sig ur.

Jag antar att taktiken handlar om att sätta Ukraina i en omöjlig position för att de av omvärlden (Europa och inhemsk politik) ska uppfattas som aggressiva i förhållande till ryssen. 

Det här riskerar att driva upp temperaturen och blanda in Europa.

• Anonym (Steve)
    Anonym (Fred) skrev 2025-03-18 21:26:01 följande:
    Det är inte Trump som startat det. Trump vill att USA ska sluta agera världspolis och fokusera på problemen på hemmaplan. Det är en av de främsta orsakerna till att han vann presidentvalet.
    Fast det kan du väl ändå inte påstå. Trump håller på överallt i världen i olika konflikter som världspolis. Den senaste attacken mot houti, Gaza, Grönland, canada, Panama mm mm.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Jo) skrev 2025-03-18 21:09:53 följande:

Putin har lurat Trump idag.

Har han lurat, eller har Trump villigt gått med/ föreslagit det här är frågan.
  • Anonym (Steve)
    Tom Araya skrev 2025-03-19 01:35:09 följande:
    Ukraine INVADES Belgorod; Putin Violates New Agreement in 3 Hours!

Trump-Putin phone call - What Happened? Putin agrees not to strike Ukrainian energy for 30 days. Putin violates agreement in 3 hours. Ukrainian forces invade Belgorod Europeans push to keep Radio Free Europe on air UK builds 30K-strong Coalition of the Willing as Germany authorizes $500 billion in military spending.
    Det är väl inte ett avtal förrän båda sidor har gått med på det.
  • Anonym (Steve)
    Padirac skrev 2025-03-23 12:18:36 följande:

Visst är Russian reset kommenterad. Men kommentaren var kanske inte till belåtenhet.

Russian reset var ett försökt till att normalisera relationen och affärerna mellen västvärlden och Ryssland, precis det som Vance i ovala rummet påstod att ingen försökt göra.

Zelenskyy's svar att det Trump och Vance föreslog och trodde på redan testats och att det inte fungerade med Putin, det ville trump och Vance inte veta av med all tydlighet.

Inom Europa hade samma samarbetstrategi och ömsesidiga beroenden lett till att de europeiska länderna efter WW2 inte längre krigade mot varandra.

Den typen av försök till integrering och samarbete fungerar inte med Ryssland, någonting som Zelenskyy vet mer än någon annan.  Men det är inte i Trumps intresse, han vill dela upp världen mellan sig och andra diktatorer. Trump tar Kanada, Grönland, och Panama, kanske delar av Mexico.   Putin tar öst- och Centraleuropa och stora delar av Centralasien.

Jag funderar om inte Trump faktiskt vill starta konflikter (krig) med något annat land, vilket som helst. Han radar upp vad han tror är enkla konflikter. Idén bakom det verkar vara för att kunna instifta krigslagar i usa och motivera att han blir en diktator. Han muckar till höger och vänster. (Förutom med andra diktaturer, vad pekar det på)
  • Anonym (Steve)

Trump har ju uttalat sig med att han har fått för sig att eu startades för att krossa usa. Det är ju absurt

• Anonym (Steve)

Av allt att döma så verkar inte usa vara kapabla att skapa en fred mellan Ukraina och Ryssland. Då kanske man inte ska vara så uppblåst och hävda det som Trump gjort.

Men fortsättning följer. Nu verkar snarare usa:s taktik vara att försöka lägga fokus på Europa för att sminka sitt misslyckande. Pinsamt.

• Anonym (Steve)
    Tom Araya skrev 2025-03-31 22:19:11 följande:
    Jag håller inte med Stubb om att Putin respekterar Trump. Däremot respekterar Putin USA's mlitära styrka och vill inte ha den emot sig. Det är därför som Trump är den ende som kan få till en fredsuppgörelse.
    Jag tror inte heller att Putin respekterar Trump. Jag förstår däremot varför Stubb säger så i intervjuer. Ska Trump ha en chans att medla så behöver de (Putin och Trump) föreställas ha en slags vänskap. Respektera kan också betydande engelskan mer att han lyssnar på honom, inom svenskan så översätter vi det till att man lyssnar på och högtidshåller någon (eller hur man nu uttrycker sig.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-04-25 16:45:13 följande:
    Jag hoppas Sverige och europa är beredda att ta över hela USAs del av ukrainafinansieringen!

Då kanske inte Trump ska hävda att han kan få slut på kriget inom (24h?48h?) när han blir president. 

Om han nu förväntar sig att alla andra ska fixa något han inte har kapacitet till.

Det går ju bra att skryta pompöst för att sen gå och sura och hoppa av för att alla är dumma/ skylla på alla andra för att de inte bara slutar kriga.

• Anonym (Steve)

Jag tror att Ukraina är beredda på att ge upp Krim om Putin drar sig ut från resten av Ukraina. Problemet är att Trump och willkoff har gett bort det kortet för tidigt i förhandlingen.

Svar på tråden Fred i Ukraina