Inlägg från: Anonym (Levvi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Levvi)

Psykiatrin har fått mig att må ännu sämre

Vad jag har förstått är det svårt att hitta personal till psykiatrin, det gör ju tyvärr att en del som i ett annat läge hade gått arbetslösa idag får jobb, fastän de kanske inte är de bäst lämpade egentligen. Men det finns absolut bra läkare och psykologer inom psykiatrin! Be att få byta kontakt om det inte funkar och byt vårdgivare om det inte blir bättre. Om du är i psykiatrin nu kanske du ska testa vårdcentralerna. Det är inte alltid utbildningsnivå som är det viktigaste utan ibland funkar tex en kurator bäst om personkemin stämmer (men de kan så klart inte förskriva läkemedel). 

Men ge inte upp. Leta efter en bra vårdkontakt. De finns. Samtalsstöd finns ju även på nätet. 

• Anonym (Levvi)
    Anonym (Psykologer) skrev 2025-02-20 06:01:09 följande:

Psykologer är inte ens utbildade för att hjälpa människor på konkreta sätt, de ska bara ställa frågor, och så är det meningen att patienten själv ska komma fram till en lösning på sina problem. Paradoxen är att om patienten själv hade kunnat lösa sina problem, hade denne inte sökt sig till psykiatrin.

Sedan spelar personkemin en väldigt stor roll. En psykolog/behandlare som inte har dina erfarenheter och upplevelser av livet, kan inte heller förstå dig mer än på ett rent teoretiskt plan. Det är därför många upplever sina psykologer/behandlare som "dumma i huvudet" eller tröga, det finns helt enkelt ingen personkemi mellan psykolog och patient och då får man be att få en annan psykolog/behandlare.

Psykologer som endast har sin utbildning i bagaget men ingen egen erfarenhet av depression, dåligt mående, grov ångest, missbruk eller trauman och motgångar i livet, har egentligen ingen möjlighet att hjälpa personer med olika typer av problematik.

Jag delar inte alls din bild. Har i flera år nu haft en psykolog som på flera konkreta sätt hjälpt vår familj. Ställer tydliga frågor som det finns en uppenbar tanke och plan bakom och ger råd utifrån vad vi svarar. Hen säger emot när hen tycker att man har fel och peppar när man gjort något bra. Visst finns det bra psykologer! 

Att man inte skulle kunna förstå någon utan att själv ha haft samma problem tror jag inte heller ett dyft på. Varje dag förstår och hjälper människor varandra, världen över, utan att ha erfarenhet av den andres problem. 

• Anonym (Levvi)
    Anonym (T) skrev 2025-02-19 22:06:32 följande:

Vågar inte strula med personalen då jag läste en grej i min journal. 

Grejen är att jag har depression och ångest. Jag fixade inte den medicinen jag fick. Och då menade dom på att jag kanske inte är deprimerad utan har nån form av personlighetsstörning och då hjälper inte medicin. 

Googlade sen på personlighetsstörning och kände inte alls igen mig! Men där stod det att det är vanligt att folk med personlighetsstörnin ofta är besvärliga patienter och som vill byta vårdkontakt. Så vågar inte byta för då sätter dom väl garanterat en sån diagnos på mig känns det som. 

Jag förstår din oro, även om jag tror och hoppas att den är obefogad. Skulle du kunna söka hjälp hos nätpsykolog utan att avsluta din nuvarande vårdkontakt? Avsluta nuvarande kontakt om du märker att den nya funkar bättre. 
  • Anonym (Levvi)
    Anonym (Psykologer) skrev 2025-02-21 12:58:29 följande:
    På vilket sätt menade hon att du var hopplös?

Jag har haft psykologer som ställt frågor som jag redan svarat på, flera gånger om. Det är som att vissa av dem inte fattar hur bra man än försöker förklara.
    När man mår dåligt är man inte alltid så bra på att uttrycka sig. En skrev om mig att jag var osammanhängande. Jag blev ledsen då för jag tyckte att jag hade koll, men såhär i efterhand förstår jag. Jag var ju sååå trött och förvirrad och blandade säkert ihop en massa. Bättre då att de frågar igen än att de gissar. 
Svar på tråden Psykiatrin har fått mig att må ännu sämre