Inlägg från: Anonym (Mörker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mörker)

Förlorat på börsen

Aliona skrev 2025-02-21 05:48:55 följande:

Oj, vad jobbigt. Ja, det var riktigt idiotiskt gjort, men gjort är gjort, så nu gäller det att se framåt och reparera skadan. En förlust är ju inte en förlust förrän man sålt, så jag skulle nog ha is i magen. Högriskaktier kan ju båda gå ner och gå upp rätt snabbt och det är några månader till du har pengarna. Bevaka noga och så fort aktierna är tillbaka på summan ni behöver så sälj. Håll inte på och tänka att du kan tjäna mer, det är det inte tid för nu. 

Samtidigt behöver du ju in back-up. Du måste börja fundera på hur du kan komma över 200.000 om aktierna inte repar sig. Kan du få lån? Har ni bil eller annat som ni kan sälja? Hur mycket kan ni spara de här månaderna om ni verkligen snålar och drar ner på allt? Tänk också på att förlusten kan bli mycket mer än 200.000, du kan ju förlora allt, så om du inte säljer nu så får du också i back-upplanen ta med att du måste skaka fram 700.000. 

Om han behåller investeringarna och inte säljer. 
    Och det fortsätter dyka.
    Då kommer det vara MER än 200k att försöka få ikapp.

Det vore inte ett bra tips.
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 07:18:46 följande:

Jag har aldrig gått för högriskaktier. Jag fattar inte vad som hände och varför jag ens tittade åt det hållet. Det började med krypto i varje fall. 
    Jag är nog på minus totalt sett, men det är oviktigt om jag ligger på plus eller minus. 
    Jag behöver pengarna, det är det som är problemet. 
    Själv säger jag alltid att man endast skall satsa pengar man har råd att förlora,  men jag har inte följt mina egna råd denna gång. 

Vi kan nog spara 100k fram till maj då vi har tillträde. Och låna 100k kan jag nog få göra utan problem. Men jag vill ju hellre läsa det på annat sätt, även om jag vet att det är stora risker i att tänka så. 
    Känns som att jag är i ett svart hål just nu. 
    Vetefan om jag vågar ta upp det med frugan, jag känner så mycket skam för det jag gjort

Jag förstår att det känns jobbigt men du måste det.
    Tänk själv om det var tvärtom och hon gjort något sådant, och så får du veta det om tre år? 
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-02-21 07:31:13 följande:
    Högrisk är helt ok men inte på det sättet som du har gjort men det vet du ju redan. Flera mindre positioner och så håller man koll och går direkt ur när man ser att det är läge. In igen när det är dags osv. Krypto ger jag inte mkt för faktiskt, handel 24/7, bara det är en nackdel. Stop losses kan vara bra. Kolla på hur dom stora handlar, det är en indikation. Har vänner som handlar aktier som du, förstår inte alls upplägget med så mkt pengar in när man inte behärskar det.

Det bästa tycker jag är att du är ärlig med frun, att mörka ekonomiska förluster är inte bra för förhållandet alls. 
    Håller med!
    Och man går inte in i såna högrisk investeringar när sparhorisonten är så kort.
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 10:03:59 följande:

Kmr fan skjuta mig själv snart. Vad fan e detta.
    Jag sålde och den tickar upp.. ..

Sluta kolla nu. 
    Det kan lika gärna vika ner igen om tre minuter eller nästa torsdag. Du har ingen aning.

Eller så hade det kunnat fortsätta nedåt och du låg torsk 300k till.

Det är så otroligt mycket psykologi i det här och man bör sätta upp regler för sig själv när man börjar investera så att man går in och ur på ett strukturerat sätt. Inte på känsla.

Sen KAN raketer smälla av. Eller något slags värdepapper eller krypto stiga massor på kort tid. Den turen kan man visst ha. Men det är sällan standard och inget man bör sätta sin strategi utifrån.

Jättebra att någon klippte in lagtexten ovan, du måste come clean med din fru!
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (Begood) skrev 2025-02-21 10:23:29 följande:
    Hur kan man skriva ett sådant här svar? Så du har själv aldrig gjort något som inte blev som du hade tänkt dig? 

Jag räknade till 12 inlägg som förmanade och kritiserade någon som kände sig helt förtvivlad. På vilket sätt hjälper det? Om man inte har någonting vettigt att skriva så är det bättre att inte skriva någonting alls. Man ska hjälpa, inte stjälpa.
    Fast ibland kan man behöva förstå de mer tekniska delarna av hur man valt att bete sig.
    Som klippet ur lagtexten. Det finns skyldigheter man skrev under på när man valde att ingå äktenskap.
    Det här känner jag är mer än att det bara inte blev som man tänkt. Det här var riktigt riktigt illa och hade TS i det här fallet pratat med sin fru om förslaget - vad tror du utfallet blivit? Man måste ju ha en dialog. Tillsammans hade de kunnat förstå att nej, det här är nog inte rätt sätt att försöka maxa insatsen till vårt nya boende.
  • Anonym (Mörker)
    Anonym (FF) skrev 2025-02-21 16:11:38 följande:
    Det är stöld, vid tex deklaration eller bodelning räknas hälften som hennes.

Däremot är det omöjligt att bevisa att han fick tillgång till hennes pengar bara om hon visste om det och godkände det. Även omöjligt att bevisa att hon inte visste om detta.

Pga detta skulle det aldrig dömas som stöld även fast det faktiskt var det. 
    Det är dock ett faktum att om man bodelade idag så skulle frun få 150k mindre eftersom han haft bort 300k från deras gemensamma sparande.
Svar på tråden Förlorat på börsen