• Anonym (Fgb)

Förlorat på börsen

Jag vill börja med att säga att jag är en idiot.  
    Jag har haft en stor del av våra(min och min frus) besparingar på börsen, i säkrare fonder och aktier. 

Vi har nyligen skrivit under köpekontrakt på ett hus som vi får i maj månad. 

Rimligtvis borde jag tagit ut pengarna från börsen då. Istället fick jag höra mycket om att krypto kommer att gå väldigt bra under q1. Satte in 100k där. Det blev 50k ganska snabbt. 
    Därefter började jag kolla mer på riskabla aktier, som såg ut att gå väldigt bra. Satte in 50k där istället, gick upp rätt bra i början. En aktie gick upp dag efter dag, då Satte jag in 700k på den(för att jag är en idiot). Det växte till strax över 850k. 
    Därefter dök den, och dök, och dök. 
    Nu är värdet cirka 500k  så förlust på cirka 250k just nu. 
    Jag har inte sålt då jag någonstans tror och hoppas att den skall återhämta sig. 
    Men problemet är att jag behöver 200k utöver det som finns idag vid tillträdet av huset  
    Jag skäms så otroligt mycket över detta och går i hyfsat mörka tankar just nu. Ångest, och vet inte vart jag skall ta vägen. 
    Ville mest skriva av mig. Jag vet att jag borde sälja,  men tänk om den går upp igen. Vad fan gör man

• Svar på tråden Förlorat på börsen
  • Eurydike

Prata med din fru om du inte redan gjort det. Jag förstår att det känns väldigt mörkt just nu, men även om det är mycket pengar så är det bara pengar. Det låter som att du tar för riskabla beslut och att din fru behöver vara mer delaktig i hur ert sparande ser ut.

• Bagar Bengtsson

Om du har haft en stor del i säkra fonder så har de rimligtvis gått upp mer än vad du har investerat. Har du efter dina senaste förluster hamnat på minus eller är du fortfarande upp?

Om du fortfarande är upp så har du ändå lyckats väl men ändå fått dig en läxa att inte chansa med pengar som du behöver.

• Aliona

Oj, vad jobbigt. Ja, det var riktigt idiotiskt gjort, men gjort är gjort, så nu gäller det att se framåt och reparera skadan. En förlust är ju inte en förlust förrän man sålt, så jag skulle nog ha is i magen. Högriskaktier kan ju båda gå ner och gå upp rätt snabbt och det är några månader till du har pengarna. Bevaka noga och så fort aktierna är tillbaka på summan ni behöver så sälj. Håll inte på och tänka att du kan tjäna mer, det är det inte tid för nu. 

Samtidigt behöver du ju in back-up. Du måste börja fundera på hur du kan komma över 200.000 om aktierna inte repar sig. Kan du få lån? Har ni bil eller annat som ni kan sälja? Hur mycket kan ni spara de här månaderna om ni verkligen snålar och drar ner på allt? Tänk också på att förlusten kan bli mycket mer än 200.000, du kan ju förlora allt, så om du inte säljer nu så får du också i back-upplanen ta med att du måste skaka fram 700.000. 

• Tom Araya

Jag är långt ifrån en expert på penningplacering, men för mig verkar det som att du saknat strategi.

Är det långsiktig placering eller snabba vinster du söker? Sättet du verkar ha gjort detta på verkar lite splittrat mellan dessa.

Jag är hemskt ledsen över att inte kunna ge dig bättre och mer relevanta råd i din situation.
    Jag hoppas det löser sig för dig.

• Lynx123

Prata med din fru omgående. Hon behöver vara delaktig i det här oxh det är det enda rätta. Du kommer känna dig lättad, även om hon blir arg till en början. Hädanefter får ni göra allt som har med ekonomin gemensamt.

• Anonym (Mörker)
    Aliona skrev 2025-02-21 05:48:55 följande:

Oj, vad jobbigt. Ja, det var riktigt idiotiskt gjort, men gjort är gjort, så nu gäller det att se framåt och reparera skadan. En förlust är ju inte en förlust förrän man sålt, så jag skulle nog ha is i magen. Högriskaktier kan ju båda gå ner och gå upp rätt snabbt och det är några månader till du har pengarna. Bevaka noga och så fort aktierna är tillbaka på summan ni behöver så sälj. Håll inte på och tänka att du kan tjäna mer, det är det inte tid för nu. 

Samtidigt behöver du ju in back-up. Du måste börja fundera på hur du kan komma över 200.000 om aktierna inte repar sig. Kan du få lån? Har ni bil eller annat som ni kan sälja? Hur mycket kan ni spara de här månaderna om ni verkligen snålar och drar ner på allt? Tänk också på att förlusten kan bli mycket mer än 200.000, du kan ju förlora allt, så om du inte säljer nu så får du också i back-upplanen ta med att du måste skaka fram 700.000. 

Om han behåller investeringarna och inte säljer. 
    Och det fortsätter dyka.
    Då kommer det vara MER än 200k att försöka få ikapp.

Det vore inte ett bra tips.
  • Anonym (Fgb)

Jag har aldrig gått för högriskaktier. Jag fattar inte vad som hände och varför jag ens tittade åt det hållet. Det började med krypto i varje fall. 
    Jag är nog på minus totalt sett, men det är oviktigt om jag ligger på plus eller minus. 
    Jag behöver pengarna, det är det som är problemet. 
    Själv säger jag alltid att man endast skall satsa pengar man har råd att förlora,  men jag har inte följt mina egna råd denna gång. 

Vi kan nog spara 100k fram till maj då vi har tillträde. Och låna 100k kan jag nog få göra utan problem. Men jag vill ju hellre läsa det på annat sätt, även om jag vet att det är stora risker i att tänka så. 
    Känns som att jag är i ett svart hål just nu. 
    Vetefan om jag vågar ta upp det med frugan, jag känner så mycket skam för det jag gjort

• Anonym (Mörker)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 07:18:46 följande:

Jag har aldrig gått för högriskaktier. Jag fattar inte vad som hände och varför jag ens tittade åt det hållet. Det började med krypto i varje fall. 
    Jag är nog på minus totalt sett, men det är oviktigt om jag ligger på plus eller minus. 
    Själv säger jag alltid att man endast skall satsa pengar man har råd att förlora,  men jag har inte följt mina egna råd denna gång. 

Vi kan nog spara 100k fram till maj då vi har tillträde. Och låna 100k kan jag nog få göra utan problem. Men jag vill ju hellre läsa det på annat sätt, även om jag vet att det är stora risker i att tänka så. 
    Vetefan om jag vågar ta upp det med frugan, jag känner så mycket skam för det jag gjort

Jag förstår att det känns jobbigt men du måste det.
    Tänk själv om det var tvärtom och hon gjort något sådant, och så får du veta det om tre år? 
  • Anonym (R)

Gjort samma sak fast med mindre summa. Satte i opti som ska vara säkrare än vanligt fondsparande men förlorade 30.000. I mitt fall visste jag dock ej att jag skulle behöva pengarna inom snar framtid, min hund blev plötsligt sjuk och jag behövde mycket pengar till veterinär. Mår fortfarande dåligt över det dock.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 07:18:46 följande:

Högrisk är helt ok men inte på det sättet som du har gjort men det vet du ju redan. Flera mindre positioner och så håller man koll och går direkt ur när man ser att det är läge. In igen när det är dags osv. Krypto ger jag inte mkt för faktiskt, handel 24/7, bara det är en nackdel. Stop losses kan vara bra. Kolla på hur dom stora handlar, det är en indikation. Har vänner som handlar aktier som du, förstår inte alls upplägget med så mkt pengar in när man inte behärskar det.

Det bästa tycker jag är att du är ärlig med frun, att mörka ekonomiska förluster är inte bra för förhållandet alls. 
Svar på tråden Förlorat på börsen