Inlägg från: Anonym (FF) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FF)

Förlorat på börsen

Aliona skrev 2025-02-21 14:25:07 följande:

Fast du, det är inte en rimlig jämförelse, för vad ts har gjort är en misslyckad investering och förlorat familjens gemensamma pengar, och det är inte ekonomiskt våld. Ekonomiskt våld är när man använder sitt ekonomiska övertag för att förtrycka sin partner, eller hindrar sin partner att tex arbeta, ha egna pengar osv. 

Han VET redan att det var dumt drag han gjorde, han mår dåligt och han försöker ställa till rätta. Att då hålla på och trycka ner honom och abklaga honom är inte rött väg stt gå. Folk tar livet av sig för sånahär saker, sp var lite försiktig. Dina hårda ord hjälper varken ts eller hans fru. Att stödja gör inte att börsen går bättre, men det kan hjälpa ts att klara av situationen. 

Snarare stöld det TS gjort, om jag förstått rätt har frun pytsat in hälften eller en stor del av pengarna på kontot. Ägandet ändras inte om man är gift, han har tagit pengar hon ägde och spelat på börsen. 
  • Anonym (FF)
    Aliona skrev 2025-02-21 15:52:48 följande:

Var det gemensamt komto så är det inte stöld heller, för då kan vem som helst förfoga över pengarna. 

Jag försöker inte försvara honom, men man kan inte hävda att det är diverse brott om det inte är det. 

Det är stöld, vid tex deklaration eller bodelning räknas hälften som hennes.

Däremot är det omöjligt att bevisa att han fick tillgång till hennes pengar bara om hon visste om det och godkände det. Även omöjligt att bevisa att hon inte visste om detta.

Pga detta skulle det aldrig dömas som stöld även fast det faktiskt var det. 
  • Anonym (FF)
    Anonym (Fgb) skrev 2025-02-21 18:59:10 följande:

Diskussionen är så oviktig.
    Men för sammanhangets skull så är cirka 80% av pengarna från min lön. 
    Nu spelar det ingen roll, vi har ingen delad ekonomi, vi har bara vår ekonomi.

Ok, så bara 20% av det du tog var stöld. 
Svar på tråden Förlorat på börsen