Inlägg från: Anonym (okänd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (okänd)

Jag orkar inte lyssna på min sambo

Frågar hon inget om ditt? Frågar du inget om hennes, eller snarare följdfrågor på det hon berättar?

Kanske är ni båda lika ointresserade av den andre, och varför ska man då vara tillsammans.

• Anonym (okänd)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-27 16:13:35 följande:
    Då hoppas jag för din skull att du finner något syfte i detta pratande och att det leder fram till något konkret resultat.

Om hon t ex bli sexuellt engagerad och upphetsad av sådant prat och av dina ansträngningar, av att du engagerar dig i organisationsschemat på hennes jobb, och du därmed får ligga, eller med konkret resultat av något slag, så räknar jag det inte som tomprat. Precis så som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Men om ni pratar på detta sätt, utan att du får ligga eller något annat konkret utfall, så tycker jag det är värdelöst och för mig skulle det bara dränera massor av energi.

Jag skulle i så fall kräva av henne att hon tillsammans med mig, i ömsesidigt samarbete, att vi konkret hjälps åt ändra hennes sätt att samtala till att det får ett syfte och i stället medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse, ökad sexuell upphetsning, så att det t ex leder fram till att vi ligger mera och det rent konkret leder fram till skönare sex för oss båda, eller leder till starkare ömsesidig kärlek, eller något annat liknande resultat.

Om pratet inte leder fram till något positivt så är det givetvis bara att betrakta som meningslöst och värdelöst tomprat.
    Allt i livet som är meningslöst och värdelöst är sådant som dränerar energi och får ett negativt utfall.
    Ja gud förbjude att man inte själv får ut något konkret av pratet. Man kan inte ge någon tid och energi på att lyssna för att enbart partnern av någon oklar anledning har ett utbyte av det. Det får inte hända.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-28 09:20:16 följande:
    Du behöver nog läsa lite bättre, kanske bättra på din läsförståelse(?) och öppna ditt sinne så att du förstår att du inte är ensam i en relation, man är två och man behöver ta hänsyn till båda.

Det finns inget som säger att bara den ena har rätt, t ex den som vill tomprata har rätt, medan den andra, som vill samtala om sådant som engagerar båda och som har ett gott syfte för tvåsamheten, därför skulle ha fel.
    Jag menar att det inte är ok att enbart ägna sig åt tomprat på så sätt att tompratet kväver det andra, kväver den andra parten, så att man inte samtalar om sådant som har ett syfte och är mer konkret.

Det finns självfallet en uppenbar risk att vissa tillgriper tompratet som ett sätt att fly bort från och hindra att båda tillsammans samtalar om viktiga och kanske mer jobbiga och svåra saker.

Jag skrev om ömsesidighet och, citat:
    "...medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse..."

Hur du kan tolka detta som "själv få ut något" begriper jag inte.

Det är helt ok för mig att du gillar en massa tomprat, som ensidigt utgår bara från en själv och bara berör den enda parten, tomprat helt utan syfte och mening, och om du anser att den andra parten är skyldig att lyssna på detta.
    Men jag tycker att du också borde förstå och acceptera att jag och andra mer gillar samtal om sådant som engagerar båda parter, som har ett syfte och kan leda fram till ett positivt resultat, ett ömsesidigt positivt resultat.
    Det jag skrev handlar ingenting om att jag är ensam i en relation eller bara den ena har rätt eller nåt annat du tar upp?

Ja alltså jag tolkar dig som att du själv ska få ut något eftersom du tycker att båda ska få ut något, där ingår väl du själv?
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-28 15:14:06 följande:
    Om du tolkar mig på detta sätt så tolkar jag dig som att du anser att den ena har rätt att tomprata om sådant som bara den själv vill prata om och att den andra har en skyldighet att lyssna och delta i det tompratandet. En skyldighet trots att tompratandet saknar ömsesidighet, saknar syfte och aldrig leder fram till något ömsesidigt resultat.

Och jag står fast vid min åsikt att tomprata på det sätt som bara den ena parten vill ofta är ett sätt att fly bort från samtal som har ett syfte och som konkret kan leda fram till någon typ av resultat, och särskilt ett sätt att kväva den andra parten som har ett behov av att samtala om viktiga saker, t ex om relationen, om den ömsesidiga kärleken, och om eventuella problem som har en verklig anknytning för båda parter i relationen och i kärleken.

För mig gäller alltjämt att tomprat som bara gäller den ena partens upplevleser och saker, men som helt saknar syfte och något gemensamt mål, tomprat som aldrig kan leda fram till ens något enda litet resultat ofta kväver och hindrar ömsesidiga samtal om viktigare saker och att den andra parten kan känna att tomprat på detta sätt är både kvävande och att det tar energi och skadar kärleken i relationen.
    Jag anser inte att den tompratande parten, som bara talar om sina egna saker och upplevelser så som har beskrivits i tråden, har rätt tycka att den andra parten har någon skyldighet vare sig ska delta eller gilla detta tompratande.

Men som sagt, jag accepterar att du för din personliga del verkar sätta högre värde på meningslöst och energikrävande tomprat.
    Jag tolkar det så för att det blir följden av det du skriver. Det du skriver är att båda ska få ut något av pratet. Där ingår även en själv. Så då ska man själv få ut något av pratat. Det är alltså uteslutet att tolka det som att man själv INTE ska få ut något av pratet. Båda ska ju få ut något av pratet skriver du.

Jag har inte skrivit något om rättigheter eller skyldigheter.

Resten av ditt inlägg handlar också om saker jag inte skrev något om.
Svar på tråden Jag orkar inte lyssna på min sambo