Anonym (Syfte och substans) skrev 2025-02-28 09:20:16 följande:
Du behöver nog läsa lite bättre, kanske bättra på din läsförståelse(?) och öppna ditt sinne så att du förstår att du inte är ensam i en relation, man är två och man behöver ta hänsyn till båda.
Det finns inget som säger att bara den ena har rätt, t ex den som vill tomprata har rätt, medan den andra, som vill samtala om sådant som engagerar båda och som har ett gott syfte för tvåsamheten, därför skulle ha fel.
Jag menar att det inte är ok att enbart ägna sig åt tomprat på så sätt att tompratet kväver det andra, kväver den andra parten, så att man inte samtalar om sådant som har ett syfte och är mer konkret.
Det finns självfallet en uppenbar risk att vissa tillgriper tompratet som ett sätt att fly bort från och hindra att båda tillsammans samtalar om viktiga och kanske mer jobbiga och svåra saker.
Jag skrev om ömsesidighet och, citat:
"...medför något konkret och positivt till oss båda och till vår relation. T ex ökade positiva känslor, ökade känslor av förälskelse..."
Hur du kan tolka detta som "själv få ut något" begriper jag inte.
Det är helt ok för mig att du gillar en massa tomprat, som ensidigt utgår bara från en själv och bara berör den enda parten, tomprat helt utan syfte och mening, och om du anser att den andra parten är skyldig att lyssna på detta.
Men jag tycker att du också borde förstå och acceptera att jag och andra mer gillar samtal om sådant som engagerar båda parter, som har ett syfte och kan leda fram till ett positivt resultat, ett ömsesidigt positivt resultat.
Det jag skrev handlar ingenting om att jag är ensam i en relation eller bara den ena har rätt eller nåt annat du tar upp?
Ja alltså jag tolkar dig som att du själv ska få ut något eftersom du tycker att båda ska få ut något, där ingår väl du själv?