Inlägg från: Anonym (okänd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (okänd)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 21:47:09 följande:
    Det är inte så säkert att guld hemma. 
    Är det säkert att ha dollar hemma då, eller vart har du de?
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 10:09:02 följande:
    Om det blir krig så kommer Sveriges gränser att stängas. Vi har inte rätt att fly. Alla svenskar mellan 16-70 år omfattas av totalförsvarsplikt.
    Även om man är sjuk?
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 11:12:35 följande:
    Det står vad jag kan se  inget om undantag för sjukdom på Pliktverket.se.
    Misstänker att om det blir krig så förväntas alla bidra efter förmåga. Man kan inte säga att jag har sjukersättning och kan inte förväntas bidra. Alla som inte är dödssjuka kan bidra med något, 
    Sjukersättning? Hade man någon typ av förmåga så hade man inte fått någon sjukersättning från början. Och då gäller det arbetsförmåga, i ett krig är väl ännu mer krävande antar jag
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 12:48:44 följande:

Jag tror att när det är krig så flyttas gränserna något och alla måste bidra med något.
    Jag känner i alla fall flera med sjukersättning som har många typer av förmågor. En mamma med sjukersättning , som jag känner, sköter tex hushållet för en stor familj när pappan är ute på säljresor i princip varje vecka. 

I fredstid skulle hon kunna koka ärtsoppa tex, åt soldater. 

Vet försäkringskassan om de förmågorna?
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 14:13:27 följande:
    Hur skall jag veta det? 
    Om du inte vet om FK faktiskt är medvetna om vad just denna person har för förmågor så var det ett exempel som inte är så användbart i den här diskussionen. Det säger ingenting om ifall personer som är berättigade till sjukersättning pga sina handikapp skulle kunna delta i ett krig
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 17:20:42 följande:
    Att många med sjukersättning ändå har förmågor som de kan bidra med är väl inget kontroversiellt? Jag vet flera med sjukersättning som helt tydligt har flera förmågor. Däremot vet jag inte vad FK tycker. Jag jobbar inte där. 
    Fast om de har förmågor som FK kanske inte känner till så kanske de inte ens är berättigade till sjukersättning egentligen utan felaktigt har denna ersättning. I diskussionen om ifall en person med sjukersättning kan delta i ett krig så får man väl ändå utgå ifrån att personen faktiskt är berättigad till sjukersättning pga sina handikapp och FK faktiskt vet om allt de klarar och inte klarar
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 17:22:44 följande:

krisinformation.se kan man läsa att även sjukskrivna och de med hälsoproblem har totalförsvarsplikt, efter förmåga. Ingen är undantagen.

Sjukskriven och hälsoproblem är en annan sak än sjukersättning, att få sjukersättning är väldigt svårt det får bara de svåraste fallen där precis alla möjligheter uttömda att personen kommer klara någon typ av arbete
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 18:52:19 följande:
    Ja , enligt krisinformation,se omfattas alla utan undantag av Totalförsvarsplikten. 
    Ja då är väl även svårt handikappade, långvårdspatienter, dementa och folk som ligger i koma omfattade.
  • Anonym (okänd)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-22 19:35:18 följande:
    Enligt förmåga.
    Och har man sjukersättning, som du tog upp, så har man ingen förmåga. Om det inte är så att man dolt något från FK och man egentligen inte har rätt till ersättningen. Det är mycket hårt nämligen. En person som klarar av att bidra med något av värde i ett krig har helt klart visat upp en viss arbetsförmåga.
  • Anonym (okänd)

Man är ju egentligen inte skyldig att betala tillbaka ett lån. Om det blir krig och folk sticker med de pengar/tillgångar de har vad ska banken göra? Acceptera förlusterna och gå i konkurs. De tar ju också en risk därför tjänar de pengar

• Anonym (okänd)
    Anonym (Göran.) skrev 2025-02-26 18:24:58 följande:

Vad händer med skulder/tillgångar när det blir krig.  

finns det uppgifter hos banker och övriga långivare.  

finns det uppgifter om allas tillgångar.  

svår fråga. 

det är alltid skönt att vara skuldfri.  

Det är ju inte olagligt att inte betala skulder. Kanske finns uppgifterna kvar, men oavsett det så blir det väl mer en fråga om ifall det under krig är görbart att driva in skulderna. Och vilken moral låntagaren har.

Sen har vi ju force majeure 
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?