• Anonym (osäker)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Jag har sparat pengar för att betala av min lägenhet, det var planen. Men nu med all prat om krig och så vidare så har jag börjat bli osäker. I händelse av krig så skulle jag då ha 0 kronor på sparkontot altenrativt väldigt lite och en lägenhet som ändå inte skulle gå att bo i om har otur. 

Hur resonerar ni? Tänker ni ens i de banorna? 

• Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?
  • Anonym (Vanilj)

Om du tror det blir krig i Sverige snart borde du använda dina pengar till att köpa en stuga i skogen med lite mark att odla på och en bunker, och lära dig fiska,  jaga och lite sjukvård. Om bankväsendet slås ut, spelar det knappast någon roll om du äger en lägenhet eller har sparade pengar som blir frysta. 

Alternativt flyttar du någonstans där du inte tror det blir krig. Alternativt växlar du alla dina pengar till rubel och försöker muta fienden. 

Eller också lever du ditt liv som vanligt och gör det du tror är bäst. Sverige står inte högst upp på listan av länder som stormakterna vill invadera, många andra länder står före. Det är inte realistiskt att det snart blir krig på svensk mark. .

• TvillingmammaVästgöte

Det kommer troligen inte att bli krig i Sverige, på svensk mark. Däremot kan vi bli indragna i krig, eftersom vi numera är med i Nato och därmed skyldiga att försvara de baltiska staterna. Det troliga är att Putin börjar med de baltiska staterna om han vågar sig på att angripa Nato. 

Våra soldater kommer i så fall att skickas till de baltiska staterna, vi kommer också  ta emot massor av Natosoldater i Sverige, från USA troligen, de har ju avtal nu med Sverige att de kan skicka hit sina soldater. 

Någon invasion kommer nog det inte bli i Sverige, möjligtvis med undantag av Gotland. Jag skulle inte satsa på att köpa en fastighet på Gotland.

Det kan ju också vara möjligt att Ryssland skickar bomber från Kaliningrad, eftersom vi försvarar de baltiska staterna. Men någon invasion tror jag absolut inte på. 

• TvillingmammaVästgöte

Men blir det krig kommer den svenska kronan falla som en sten. Osäkerhet är inte bra för den lilla svenska valutan, och krig, ja det är osäkerhet i kubik. Bäst är att ha pengarna i Euro eller USD. 

• Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 19:56:04 följande:

Nej, jag tänker inte så. Men att ha noll kronor på sparkontot är ju inte vettigt. Man bör alltid ha en buffert, på sparkontot. 

Hur mycket bör man minst ha anser du? 
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Vanilj) skrev 2025-02-21 20:03:49 följande:

Om du tror det blir krig i Sverige snart borde du använda dina pengar till att köpa en stuga i skogen med lite mark att odla på och en bunker, och lära dig fiska,  jaga och lite sjukvård. Om bankväsendet slås ut, spelar det knappast någon roll om du äger en lägenhet eller har sparade pengar som blir frysta. 

Alternativt flyttar du någonstans där du inte tror det blir krig. Alternativt växlar du alla dina pengar till rubel och försöker muta fienden. 

Eller också lever du ditt liv som vanligt och gör det du tror är bäst. Sverige står inte högst upp på listan av länder som stormakterna vill invadera, många andra länder står före. Det är inte realistiskt att det snart blir krig på svensk mark. .

Du har rätt. Men det är nog inget jag klarar av i dagsläget. Men om man har pengarna i norge då? Är de mer säkra där?
  • Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 20:15:37 följande:

Men blir det krig kommer den svenska kronan falla som en sten. Osäkerhet är inte bra för den lilla svenska valutan, och krig, ja det är osäkerhet i kubik. Bäst är att ha pengarna i Euro eller USD. 

Sant. Men om man har sparpengarna på en norsk bank då? är de säkra där då? 
  • Anonym (osäker)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-21 20:13:36 följande:

Det kommer troligen inte att bli krig i Sverige, på svensk mark. Däremot kan vi bli indragna i krig, eftersom vi numera är med i Nato och därmed skyldiga att försvara de baltiska staterna. Det troliga är att Putin börjar med de baltiska staterna om han vågar sig på att angripa Nato. 

Våra soldater kommer i så fall att skickas till de baltiska staterna, vi kommer också  ta emot massor av Natosoldater i Sverige, från USA troligen, de har ju avtal nu med Sverige att de kan skicka hit sina soldater. 

Någon invasion kommer nog det inte bli i Sverige, möjligtvis med undantag av Gotland. Jag skulle inte satsa på att köpa en fastighet på Gotland.

Det kan ju också vara möjligt att Ryssland skickar bomber från Kaliningrad, eftersom vi försvarar de baltiska staterna. Men någon invasion tror jag absolut inte på. 

Hoppas verkligen det, att det inte blir krig alltså.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-21 20:29:41 följande:
    Sant. Men om man har sparpengarna på en norsk bank då? är de säkra där då? 
    Norska kronan är också liten och svag, men kanske ändå lite bättre än svenska kronan. Det bästa för vår säkerhet vore att vi bytte ut vår krona mot Euron. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-21 20:28:04 följande:
    Hur mycket bör man minst ha anser du? 
    Två till tre månadslöner tycker jag är rimligt. Eller åtminstone månadskostnader. 
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?