Inlägg från: Anonym (Bert Karlsson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bert Karlsson)

Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?

Mina lån på lägenheten kostar 3 procent i ränta. Mina fonder ökar i värde med 20-30 procent om året. Som det ser ut just nu är det alltså väldigt förmånligt att spara.

Jag skulle råda TS att hitta en balans mellan amortering och sparande. Amortera lite, ha mycket i fonder.

(Globala indexfonder har gått bäst på senare år.)

• Anonym (Bert Karlsson)
    Anonym (osäker) skrev 2025-02-28 21:11:13 följande:
    Shit vilken bra vinst. Men det måste väl vara högriskfonder? Är det inte då jättestor risk att förlora allt?
    Den bästa har risk 4 av 7, så inte jättehög. Men visst finns en risk. I princip bör man vara beredd att förlora pengar, eller åtminstone inte kissa på sig om kursen går ner under några månader.

Jag har ganska gott om pengar och sprider dem mellan olika fonder och även vanligt banksparande. Jag hade bestämt mig för 30% fonder och 70% bankränta. Men det visade sig att fonderna ökade så mycket i värde att förhållandet inom ett par år blev 50/50! Så nu säljer jag av lite fonder ibland för att uppehålla en tryggare fördelning.
Svar på tråden Betala av lån eller behålla sparpengar - vad är bäst om det blir krig?