• Anonym (Hej)

Jättedålig bordplacering fest igår?!

Igår var vi på 40-årskalas med långbord.
    Jag blev placerad längst ut, längst bort. 
    Min man satt till höger om mig, men han hade ju flera att prata med medans jag hade han och en bekant diagonalt. 

Min dåliga självkänsla startar igång.. Sätter man inte ?oviktiga? personer på såna värdelösa platser?! 

Eller hur tänker man när man placerar personer på de sämsta platserna, vilket kanterna ändå är.

• Svar på tråden Jättedålig bordplacering fest igår?!
  • Anonym (Hej)
    Anonym (J) skrev 2025-02-23 10:20:38 följande:

Någon måste ju sitta längst ut om man inte har stor runda bord då, vilket jag personligen skulle ha valt. Dessutom brukar man ju flytta på sig under kvällen när man minglar? 

Jomen en kväll är ju läng, typ sittande fram till 22. Då är ju verkligen en sån plats jag fick helt värdelös
  • Anonym (Hej)
    Anonym (social kameleont) skrev 2025-02-23 10:23:36 följande:

Men någon måste ju sitta där?

Alla är inte bra på bordsplacering, det kanske bara var en hastig grej som måste fixas, eller att någon blir sjuk och de fick kasta om allt i sista minuten.

Jag har själv stått och försökt hjälpa en stressad brud att ordna om placeringen en halvtimme innan festen när det var sjukfall och sen dess har jag aldrig bekymrat mig om var jag sitter för det behöver verkligen inte vara någon större tanke bakom det alls.

Om jag hamnar på en kant så tar jag chansen att "bords-hoppa" medan alla springer på toa efter varmrätten eller flytta ihop till några som verkar ha kul till kaffet när det ofta börjar glesa ut. Man får presentera sig själv och vara lite glad och lättsam bara så löser det sig.

Nej det var inte en hastig grej, placeringarna var klara för 2v sedan. 

Men kanterna är ju helt värdelöst dåliga, på en fest med 150pers så satt jag längst nere i hörnet vid ett fönster.

• Anonym (Hej)
    EpicF skrev 2025-02-23 10:26:29 följande:
    Var ska dessa personer annars planeras?
    Oviktiga personer? Brukar du bjuda oviktiga personer på ex 40-års fest?

Du får mingla, som man vanligen gör på fest. 
    Det var en fest med 150pers och blandad skara människor, och jag satt längst ner i lokalen vid ett fönster
  • Anonym (Hej)
    Anonym (social kameleont) skrev 2025-02-23 10:27:47 följande:

En annan fråga är ju om du faktiskt ÄR viktig i sammanhanget eller inte?

De flesta tänker på att nära festföremålet ska närmaste familjen eller bästa vännerna sitta, men sen får "övrig släkt och vänner" bli som det blir bara.

Så menar du att du är personens bästa vän eller är du mer "en i gänget"?

Jag är en i gänget, men det var 150pers och jag satt längst nere i hörnet vid ett fönster.. Det är klar det kändes skitpissigt
  • Anonym (Hej)
    Anonym (J) skrev 2025-02-23 10:31:23 följande:
    Vem borde suttit där då enligt dig 
    Nej men borde och borde, det handlade väl mer om att JAG tycker att det säger mycket om vad man tycker om en person utifrån vart man placerar dom på ett sånt kalas?
    150pers och JAG fick sämsta platsen
  • Anonym (Hej)
    Anonym (K) skrev 2025-02-23 10:26:23 följande:
    Du kunde väl även prata med den som satt mitt emot dig? 
    Ja, den personen kom inte. så det blev extra konstig plats för jag hade ingen mittemot
  • Anonym (Hej)
    Fjäril kär skrev 2025-02-23 10:36:40 följande:
    Men ingen tvingade dig att sitta still exakt på samma plats i alla timmar? 
    Då tar man sin stol och rör på sig nån annan stans .
    Du kunde börjat med din man och bytt plats en stund så du fick nån annan att prata med. Sen har du kunnat flytta vidare . 

Absolut, men jag tänker mer från då som skapade placeringarna. Min plats vill INGEN ha, så tog dom mig. 

Är det inte konstigt att jag blev lite ledsen

• Anonym (Hej)
    EpicF skrev 2025-02-23 10:38:38 följande:
    Dåså, då vet du att du troligen inte betyder något för den som hade festen och bör då avsluta vänskapen. 

Ja men jag tror många skulle känna som mig när man får festens sämsta placering 

• Anonym (Hej)
    Anonym (K) skrev 2025-02-23 10:39:25 följande:

Vem är du i förhållande till värdparet, och vem tycker du borde suttit där du satt? 

Men inte borde suttit, festens sämsta plats fick jag. Jag tänker mer när de fixade placeringarna så satte dom mitt namn vid absolut sämsta platsen? Klart jag blir ledsen?
  • Anonym (Hej)

Menar verkligen alla att man kan ha så god självkänsla att man får sämsta platsen i hela lokalen, och man reflekterar inte ens över det?

Under planeringen så sitter 5pers och VET att den platsen vill ingen ha, så sätter det just DITT namn där.
    Kan folk verkligen inte ens bry sig om det? 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Valentina) skrev 2025-02-23 23:00:26 följande:
    Jag hade verkligen inte trott att placeringen betydde att jag var mindre värd i värdens ögon. Klart att det kan vara roligare att sitta mer i mitten, beroende på vilka som sitter bredvid, men någon måste ju som sagt vara längst ut. Var det dessutom 150 gäster bör det ju ha varit rätt många som hamnade längst ut för de lär ju ha varit ett gäng bord som användes. 

Vill du tjura får du ju absolut göra det, men det är ju bara larvigt och slöseri på energi. 

Ja.. det var 5 långbord, så det fanns egentligen 10 dåliga platser (kortändan på alla bord) och jag fick den sämsta av dom 10 dessutom. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 06:15:52 följande:
    Om din saknade bordsgranne hade dykt upp och ni hade haft jättetrevligt på er kant, hade du startat denna tråd då? 

Men det handlar inte om huruvida jag hade trevligt eller inte, det handlar om att 5pers satt och gjorde placeringarna och valde mig till sämsta platsen på hela festen. 

Dom visste mycket väl när de placerade alla att min plats var den sämsta, och av 150pers satte de mig där. 

Det kanske låter banalt men det var verkligen festens sämsta plats, nere i ett hörn vid fönsteren. Längst ifrån scenen så varken hörde eller såg nåt. 
    Det som gör ont i hjärtat för en med dålig självkänsla är att MITT namn hamnade där? 

• Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 07:19:15 följande:
    Hade det gjort lika ont om du haft en jjättetrevlig kväll med din bordsgrannar?

Men det handlar fortfarande inte om huruvida det var trevligt eller inte.. min sjölvkänsla kickar när jag tänker på för 2v sedan då de gjorde placeringarna? hur det än är så fick jag festens sämsta plats, jag kanske gjorde det bästa av det och hade toppenbra ändå men det tar inte ifrån att alla dessa 5 personer enades om att jag skulle sitta längst nere i hörnet. 

Det värsta är att min sambo är osäker om det ens skulle sitta nån mittemot mig, för det stod nog ingen tallrik där när han tänkte efter.. Så, isåfall satt jag längst nere i hörnet utan någon mittemot ens. 

Ja jag ska vara tacksam osv osv, det finns dom som har det värre men utifrån min situation denna gången kändes det som att blåsa på elden, bekräftat att jag inte är så noga. Hur jag än tänker så känner jag att det inte var så noga vart kag var placerad.

• Anonym (Hej)
    Anonym (social kameleont) skrev 2025-02-24 07:29:08 följande:
    Givetvis inte under en rätt, men efter varmrätten brukar det finnas möjlighet att byta samtalspartner medan andra ska pudra näsan eller sträcka på benen eller personligen tala med brudpar/festföremål osv.

Så brukas det där jag är, även när det bärs frack.
    Nej vid denna festen var det signal vid pauser, korta för att alla tal osv skulle hinnas. Så det var verkligen sitta på sin plats som gällde
  • Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 07:33:20 följande:
    Någon måste sitta där

Tror du värdparet avsiktlig valde dig för att vara taskig eller att det bara blev så när de skulle fixa ihop alla andra krav på bordsplaveringen?

Inte avsiktligt taskig, snarare liksom att det inte spelade nån roll för dom om jag vart nöjd eller inte. 100% att det inte spelade nån roll för dom! 

Inte taskigt elakt eller nåt sånt, dom struntade bara i vilket

• Anonym (Hej)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 07:38:12 följande:
    Precis, när man ska få ihop puzzlet blir det till sist attt några hamnar på kanten och det tänker man inte ens på

Hur väljer du ut de som ska sitta på en kant när du gör bordsplacering på större fester?
    Har aldrig gjort det och vet inte hur jag skulle tänka..
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Pk) skrev 2025-02-24 09:12:01 följande:

Är man en vettig värd försöker man väl sätta väldigt extroverta och roliga människor på de svåraste platserna för att säkerställa att de inte blir tråkiga och döda ändar på bordet. 

Ja, kanske? 

Jag är ju en väldigt social och trevlig person och min man extrovert rolig person som känner allt och alla. 

Därför fick jag inte ihop att vi blev placerade längst bort längst ut. Men det kanske ligger lite i att man placerar de tryggaste och lättsammaste på de svåraste platserna

Svar på tråden Jättedålig bordplacering fest igår?!