• Ezmeraldah

Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?

Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 11:24:04 följande:
    Håller med. Det finns ingen anledning att deppa för något man inte kan påverka.  
    Endå tar det såklart på en att bli dissad för något man aldrig kan påverka.  

Men det var också det jag framförde om du läste mitt översta inlägg. Att ts son ska skita i tjejer och fokusera på sig själv och sina intressen.  Är tjejer inte intresserade för att man är kort så skit i dom liksom.
    Nu ÄR ju tjejer intresserade av TS son. Han har haft tjejer och tjejer kommer fram och raggar upp honom på fester osv. Han är inte kort utan normal och har inte problem med tjejer och han blir inte dissad för längden, enligt TS. Han mår psykiskt dåligt och har eventuellt dysmorfobi, vilket TS också haft i tonåren och som kan vara ärftligt. Dessutom är han bara i tonåren än så länge pvh tonåren är en tuff tid för de flesta och det är inte alls säkert att det blir likadant i vuxen ålder. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 11:32:12 följande:
    Övervikt är ett reellt problem i samhället. Jag känner en frustration att man bagatelliserar.  
    Ytterst påverkar det mig också att nästan alla kvinnor är överviktiga då utbudet minskar så radikalt...
    Du kanske ska starta en egen tråd om du vill diskutera det ämnet. Eller skriva i nån av alla hundratals redan existerande trådar på det temat. Alla trådar kan inte handla om ditt favoritämne. Beklagar att du har svårt att hitta en partner du finner attraktiv men jag varken kan eller vill hjälpa dig med det så det får du diskutera med nån annan (och helst nån annanstans). Oavsett hur det förhåller sig på det området så har du ingen rätt att vara elak mot andra. Jag har aldrig varit i närheten av övervikt och mitt bmi är 16 men om jag skulle bli singel så skulle jag aldrig ingå i nåt utbud för en man som du.  
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 11:38:25 följande:
    Fast det låter ju som att han inte har haft förhållanden?   Att tjejer kommer fram och pratar med honom för att han är social och trevlig betyder ju inte så mycket.
    Nej, det står att sonen har VARIT MED tjejer som kommit fram på fester. "Varit med" betyder i den kontexten att hångla eller liknande och inte bara prata. I nästa mening fortsätter TS "Han är alltså inte en incel...". Ordet incel måste inte syfta till om nån är oskuld eller ej utan är ett vidare begrepp. MEN i det här fallet står det att sonen har varit med tjejer och alltså inte är en incel. Det behöver inte innebära att sonen har debuterat sexuellt men åtminstone har han hånglat eller på nåt sätt varit fysisk. Om det sen har lett till långa, stadiga förhållanden framkommer inte. Det är möjligt att det varit tillfälliga ragg, vilket är ganska vanligt i tonåren. Men exakt betydelse är ointressant för vad som framkommer är att tjejer ÄR intresserade på ett romantiskt eller sexuellt plan och inte bara av att prata med honom för att han är social. 
  • Meddelande borttaget
  • Ezmeraldah
    jeolpeol skrev 2025-02-24 11:45:32 följande:
    Han är tonåring. Det är många tonåringar som inte haft seriösa förhållanden och det finns tonåringar som haft massor av oseriösa förhållanden, det säger egentligen inte så mycket. Om tjejer tycker att han är social och trevlig så är väl det knappast ett dåligt tecken?
    Precis. Och det är vanligt att som tonåring aldrig ha haft ett förhållande eller kysst nån. Eller blivit bjuden på nån fest. TS son verkar ju inte ha problem med att få kontakt med och attrahera tjejer. Hans problem ligger på ett helt annat plan. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-24 13:35:18 följande:
    Fast jag säger inte att man är dömd till singel for life.  Jag har haft 3 förhållanden.  
    Varav bara en kommenterat min längd där hon föredrog att jag gick på trottoaren.  

Det jag säger sig självt att det blir svårare att träffa en partner. Om 9/10 kvinnor vill ha en längre man är man inte förstahandsvalet och måste därför "kompensera" och jobba mer för det.  Tjejer kommer inte bara fram och raggar på dig som de kan göra med långa män.
    Tråkigt att ingen "raggar" på dig men det gäller inte alla män som inte är långa. Även medellånga och kortare män blir uppraggade. 

Statistiken får du gärna uppge en källa på. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Given konsekvens) skrev 2025-02-24 18:15:51 följande:

Tyvärr, detta är en direkt konsekvens av att tjejer och kvinnor föredrar långa män och tydligt basunerar ut detta. Detta skapar massor av män som blir lidande av kvinnors beteende. Det ligger väl i sakens natur att många av dessa män/killar är söner, bröder, fädrar osv. Ganska typiskt att du i TS skriver att detta är inte en tråd om kvinnors preferenser, liksom för att riktigt tydligt förneka den direkta orsaken. Att insinuera att det är sonen som är problemet.

Man kanske skulle starta en tråd om alla dessa misshandlade kvinnor och inleda med typ : Låt oss nu bortse helt från att det är männen som slår. Vad är egentligen felet med slagna kvinnor?
    Självklart är det mäns ansvar/fel när kvinnor blir pryglade.

Nu har inte TS son problem med att få tjejer.

TS vill ha råd om hur hon ska hjälpa sin tonårsson som eventuellt lider av dysmorfobi.

Oavsett vad som är orsak till problemet så behöver sonen hjälp och TS vill ha råd om hur hon ska hjälpa honom. Hon frågar inte vad som är orsak till problemet. Hon kanske inte vill diskutera orsaken till problemet i just den här tråden. Hon kanske har fullt upp med att ta hand om sin son. Hon kanske redan har diskuterat orsak i andra trådar eller känner att hon har inhämtat information om det på nåt annat sätt.

En misshandlad kvinna som startar en tråd och ber om hjälp med att våga lämna sin man kanske inte heller har tid eller ork att diskutera orsaker till våld i nära relationer i just den tråden. Hon kanske har lite mer akuta problem. Och så kanske det är för TS också.

Du verkar inte vara ute efter att hjälpa TS för då hade du läst ordentligt och tagit in vad som står och uttryckt dig mer empatiskt. Du verkar snarare vara ute efter att använda tråden som ditt privata terapiforum för att uttrycka din egen bitterhet. 
  • Ezmeraldah
    Anonym skrev 2025-02-24 15:42:48 följande:
    Du är noga med datt poängtera att du är tant, får man fråga hur gammal du är?
    Hur så? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (R) skrev 2025-02-24 18:40:25 följande:

Bara det faktum att de är fäder och makar mm visar ju att de visst har blivit valda av  någon.

Haha tänkte exakt detta. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ta hand om dig) skrev 2025-02-24 13:22:43 följande:
    Det här är vad jag menar. Det är så sorgligt att den här kommentaren kommer. Det är din fakta därför att du förmodligen ägnat år av tid för att få den bekräftad. Jag hoppas att ts förklarar för sin son att ingenting är så enkelt. Det finns en ohygglig massa barn som tror att de bara kommer att bli lyckliga om de blir fotbollsproffs. Men med tiden upptäcker de att livet blir jävligt bra ändå. Det finns många kvinnor som har en bild av att de gärna har en lång man vid sin sida. Men väldigt väldigt många av de kvinnorna skiter i slutändan i hur lång sin kärlek är.  Men vill man hålla fast i sin världsbild för att den klär en, så är det omöjligt för andra att ändra den. Däremot är det väldigt sorglig! 
    TS son har ju inte ens problem med att få tjejer. TS skriver ju klart och tydligt att det inte är det som är problemet. Så jag vet inte på vilket sätt upplysningarna från signaturen "Anonym (Rob)" skulle vara till hjälp för TS (hon vill ju ha råd om.hur man som förälder kan hjälpa en tonåring med dysmorfobi). Det låter snarare som om det är han själv som vill ha hjälp och passar på att använda den här tråden till egna syften. TS verkar ju ha lämnat tråden, vilket är förståeligt. 
Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?