• RainbowFamilyDreams

IVF resa 2025 , Gonal F och Fyramadel, biverkningar samt era erfarenheter av äggplock och återförande?

Insåg att ett inlägg jag la i en annan tråd nog passar bättre här istället :).

Hej!
    Jag och min sambo (två kvinnor i snart 34-35 årsåldern) kommer att genomgå IVF i vår. Jag kommer använda Gonal F och Fyremadel, och till sist Ovitrelle och sedan Cyclogest.
    Jag är bekant med Ovitrelle och Cyclogest sedan två misslyckade inseminationer (varav en blev graviditet men tidigt missfall).
    Det är oklart när vi får starta, de kan säga det första mensdagen då de har begränsat med antal behandlingar per månad. Men det borde bli inom de kommande månaderna hoppas vi.

Jag bävar inför äggplock och smärtan ihop med detta och undrar vilka erfarenheter ni har och om någon har bra tips?

Vad är era erfarenheter av återinförandet?

Vad hade ni för biverkningar om ni också haft eller har Gonal F/Fyramadel?

Söker någon eller några som också i vår kommer påbörja behandling och som man kan bolla lite med här.
    // RainbowFamilyDreams

Tack på förhand.

*Längtar så mycket*
  • Svar på tråden IVF resa 2025 , Gonal F och Fyramadel, biverkningar samt era erfarenheter av äggplock och återförande?
  • Wimbi

Hej! Vad tråkigt att höra att det inte gått vägen innan. 
    Hoppas att det går bättre den kommande behandlingen.

Jag har gjort två äggplock, men inget som resulterade i en återföring tyvärr. 
    Mitt första ÄP låg jag hemma med sängen i tre dagar efteråt. Mådde dåligt och hade jätteont i magen.
    Fick faktiskt ringa mamma vid några tillfällen och bara få vara ett barn igen.. och gråta ut.
    ÄP nummer 2 var inga problem alls. Jag hade föreställt mig det värsta (såklart?. Med tidigare erfarenhet) 

Så det är väldigt olika

• Solrosen96

Hej! Jag använde inte gonal f, men jag använde fyremadel. Nålen är lite trögare, man fick vara lite bestämd, men den gjorde inte ont, mest läskigt första gången typ. Efter kunde det klia/svida i 10 minuter, var lite röd runt sticket också men det la sig ganska snabbt. 

Mitt äggplock kanske inte är så relevant eftersom man bara plockade från min vänstra äggstock vilket var 7 blåsor. Det var lite obehagligt när dom sticker dig första gången men säg bara till sköterskan så fyller hon på med morfin, du ska inte ha ont. Jag mådde bra efter, lite värk i ländryggen bara men iom så få blåsor så mådde jag bra. 

Vi återinförde ett embryo 2 dagar efter och tiden fram till att vi var på plats var man så nervös, man bara hoppades att dom inte skulle ringa för då är det kanske nåt dåligt. 
    Men själva återförandet var väldigt snabbt och smärtfritt, väldigt mysigt att få se sitt lille embryo på skärmen😊 

Önskar dig och din sambo all lycka till 😊

• RainbowFamilyDreams

Jag uppskattar verkligen ditt svar. Tack för att du tog dig tiden. Så tråkigt att det inte blev någon återföring för dig, hur har det gått sedan? Vad för bedövning / smärtlindring fick du vid ÄP?

Wimbi skrev 2025-02-23 17:30:57 följande:

Hej! Vad tråkigt att höra att det inte gått vägen innan. 
    Hoppas att det går bättre den kommande behandlingen.

Jag har gjort två äggplock, men inget som resulterade i en återföring tyvärr. 
    Mitt första ÄP låg jag hemma med sängen i tre dagar efteråt. Mådde dåligt och hade jätteont i magen.
    Fick faktiskt ringa mamma vid några tillfällen och bara få vara ett barn igen.. och gråta ut.
    ÄP nummer 2 var inga problem alls. Jag hade föreställt mig det värsta (såklart?. Med tidigare erfarenhet) 

Så det är väldigt olika

• RainbowFamilyDreams

Tack för svaret Solrosen :). Hur skulle du beskriva känslan vid första sticket? Tack för infon om Fyramadel, fick också tips om att ?luta? den lite när jag ska ta den för att det ska gå lättare då. Åh det är så svårt att veta när vi får göra behandling.. Mitt bmi är på gränsen trots att jag tappat mycket i vikt för att få göra behandling men stressen som hela denna processen innebär gör det inte alltid så lätt. Men vi hoppas iallafall i vår att vi får göra ett försök, man får inte reda på behandlings start förrän första dagen på mensen och därmed även första kvällen för sprutorna. Försöker hantera känslor av ovisshet . Fick du/ni privat eller via regionen :)? 

Solrosen96 skrev 2025-02-24 05:37:07 följande:

Hej! Jag använde inte gonal f, men jag använde fyremadel. Nålen är lite trögare, man fick vara lite bestämd, men den gjorde inte ont, mest läskigt första gången typ. Efter kunde det klia/svida i 10 minuter, var lite röd runt sticket också men det la sig ganska snabbt. 

Mitt äggplock kanske inte är så relevant eftersom man bara plockade från min vänstra äggstock vilket var 7 blåsor. Det var lite obehagligt när dom sticker dig första gången men säg bara till sköterskan så fyller hon på med morfin, du ska inte ha ont. Jag mådde bra efter, lite värk i ländryggen bara men iom så få blåsor så mådde jag bra. 

Vi återinförde ett embryo 2 dagar efter och tiden fram till att vi var på plats var man så nervös, man bara hoppades att dom inte skulle ringa för då är det kanske nåt dåligt. 
    Men själva återförandet var väldigt snabbt och smärtfritt, väldigt mysigt att få se sitt lille embryo på skärmen😊 

Önskar dig och din sambo all lycka till 😊

• Anonym (Tusse)

Känns som jag haft otur varje enskilt stick med fyramandel. Kört 3 omgångar nu. Nog mest jag som inte är bestämd nog. Det är nog bästa tipset; var riktigt bestämd. Jag misslyckades varje gång och fick inte in nålen och fick då lite panik och då gjorde det garanterat mer ont än vad det borde gjort. Övriga sprutor inga problem alls. 

• Solrosen96
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-02-25 22:06:35 följande:

Tack för svaret Solrosen :). Hur skulle du beskriva känslan vid första sticket? Tack för infon om Fyramadel, fick också tips om att ?luta? den lite när jag ska ta den för att det ska gå lättare då. Åh det är så svårt att veta när vi får göra behandling.. Mitt bmi är på gränsen trots att jag tappat mycket i vikt för att få göra behandling men stressen som hela denna processen innebär gör det inte alltid så lätt. Men vi hoppas iallafall i vår att vi får göra ett försök, man får inte reda på behandlings start förrän första dagen på mensen och därmed även första kvällen för sprutorna. Försöker hantera känslor av ovisshet . Fick du/ni privat eller via regionen :)? 

Om du menar sticket vid äggplocket så kändes de lite obehagligt men hanterbart, som väldigt lätt molvärk. Sen så bad jag sköterskan om mer morfin så fort de kändes lite mer. 

Ja att luta fyremadelsprutan är jättebra tips, det gjorde jag också. Det kommer kännas lite läskigt första gången för att man inte vet riktigt hur bestämd man behöver vara men sen kommer andra sprutan gå galant. 

Vad tråkigt att det är på gränsen att du får göra behandling.jag hoppas verkligen du får göra det vid kommande mensstart så vi kan följa din resa 🥰

Vi går privat samtidigt som vi står i kö till regionen. Det är så lång kö att vi ville ge de en chans privat. 😊
  • RainbowFamilyDreams

Så spännande solrosen! Jag kommer meddela här så fort vi har fått grönt ljus att komma igång :). Vill du får gärna uppdatera mig också :D.

Vi köade i flera år till regionen men har nu två IVF kvar, så vi får se vad som händer. annars blir det privat här också :). 

Solrosen96 skrev 2025-02-26 05:20:27 följande:
    Om du menar sticket vid äggplocket så kändes de lite obehagligt men hanterbart, som väldigt lätt molvärk. Sen så bad jag sköterskan om mer morfin så fort de kändes lite mer. 

Ja att luta fyremadelsprutan är jättebra tips, det gjorde jag också. Det kommer kännas lite läskigt första gången för att man inte vet riktigt hur bestämd man behöver vara men sen kommer andra sprutan gå galant. 

Vad tråkigt att det är på gränsen att du får göra behandling.jag hoppas verkligen du får göra det vid kommande mensstart så vi kan följa din resa 🥰

Vi går privat samtidigt som vi står i kö till regionen. Det är så lång kö att vi ville ge de en chans privat. 😊
  • RainbowFamilyDreams

tack Tusse för ditt svar! vad var det som gjorde tror du att det blev svårt? kändes nålen ?tjock??

Anonym (Tusse) skrev 2025-02-25 22:21:50 följande:

Känns som jag haft otur varje enskilt stick med fyramandel. Kört 3 omgångar nu. Nog mest jag som inte är bestämd nog. Det är nog bästa tipset; var riktigt bestämd. Jag misslyckades varje gång och fick inte in nålen och fick då lite panik och då gjorde det garanterat mer ont än vad det borde gjort. Övriga sprutor inga problem alls. 

• Anonym (Tusse)
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-03-01 17:31:41 följande:

tack Tusse för ditt svar! vad var det som gjorde tror du att det blev svårt? kändes nålen ?tjock??

Nålarna är trubbiga 
  • Kruxokrax

Hej! 

Känner igen mig så mycket i dina funderingar och din längtan! Det är skönt att känna att känna sig mindre ensam.

Jag och min man är ofrivilligt barnlösa utan känd faktor (aldrig blivit gravid), och jag har just genomgått min första stimulering+äggplock. Inne i nästa fas av väntan nu. Direkt efter plock fick vi veta hur många ägg de fick ut men väntar nu på hur många ägg som var mogna, hur många blev befruktade, utvecklas de som de ska osv?

Vi har fått likadana läkemedel, utöver att jag tar progesterontabletterna Lutinus istället för Cyclogest - ingen aning om skillnaden, mer än att jag måste ta tre tabletter per dag istället för två. Någon som vet om det är någon skillnad? 

Råkade skriva en roman, så jag delar upp det lite Drömmer

Gällande sprutorna:
    Gonal-nålen är väldigt tunn och jag upplevde den identisk med Otrivelle-nålen. Såg typ fram emot mina sprutor varje kväll, haha, så skönt att kunna göra något konkret åt  situationen. Fyremadel-nålen var påtagligt tjockare, men det gick bättre när jag pressade på mer och inte satt och tvekade. Tyckte egentligen bara att andra dosen Fyremadel var jobbig då jag stressade upp mig efter första när jag hade lite svårt att få in nålen, haha? SÅ onödigt, då det egentligen inte gjorde ont, ser var mer en obehaglig känsla. 

För mig kändes det fint och viktigt att min man var med vid varje spruta, egentligen mest som moraliskt stöd, men också för att försäkra mig om att jag gjorde allt rätt, haha. Han satt bredvid och upprepade instruktionerna muntligt, jag tyckte att det kändes skönt att slippa fokusera på att göra rätt, han fick hålla koll på det så fokuserade jag på att slappna av i kroppen och hålla sprutan. 

För mig hjälpte mycket att sätta sprutan i relation till det jag hoppas på (om vi lyckas få en bebis är det här INGENTING). Sen hjälpte det också att planera in något mysigt precis efter sprutan - kvällste, fika, kolla serie eller liknande. Värt trots att det blev lite sent.

Hade NOLL biverkningar! Om något så var det väl att jag kände av aktivitet i äggstockarna (lite liknande känsla som ägglossning/gas i magen), men det kändes mest hoppfullt tyckte jag. Ssk på kliniken betonade också detta, det vanligaste är att man mår bra under stimuleringen ❤️

Äggplocket:
    Läste så så så många skräckhistorier innan, tyvärr. Vill därför börja med att säga att för mig gjorde det INTE ont! Kände ett lätt obehag och en lätt smärta (som mensvärk) i några sekunder när de skulle byta äggstock och börja tömma den andra, då gav sköterskan genast mer morfin. 

Mitt första tips: prata med kliniken om att du har oro inför äggplocket!!!
    Det varierar säkert mellan kliniker och personer, men på min (Livio Kungsholmen) har de varit superbra på att fråga om jag är orolig/rädd, men samtalet om hur jag kände inför äggplocket gjordes först när det närmade sig. Jag var inte orolig för just det så för mig kvittade det, men om man gruvar sig kanske det är bättre att få prata om det tidigare i processen. 

Jag fick två alvedon och en lättare lugnande tablett 30 min före ingreppet, vid själva ingreppet gavs lokalbedövning i slidan och morfin i infart (tar extremt snabbt). De frågade om jag ville bli ha mer tunga lugnande mediciner både vid besöket då datum för plock bestämdes samt på morgonen före äggplocket. Jag skippade då jag var nyfiken och ville se vad de gjorde, haha? 

Kände mig mycket väl omhändertagen av läkaren och sköterskan på operation, båda pratade med mig och förklarade vad de gjorde kontinuerligt, och sköterskan var snabb på att ge mer bedövning när det behövdes. Tyckte att det var väldigt spännande att titta på själva processen, och morfinet gav precis som sköterskan sa en känsla av att vara ?tre glas in? - en sällsynt upplevelse för mig numera Tungan ute

Samma dag var jag mör och trött men mådde bra nedbäddad och uppassad :) Tog maxdos Alvedon. Dagen efter/dag ett rätt öm, men kunde utan problem promenera 4km i långsam takt. Tog Alvedon men lite mindre. Hade inte velat jobba, men hade kunnat då jag har ett rätt stillasittande jobb. Två dagar efter plock var jag ute på stan och flängde, gjorde ont om jag satte mig med en duns eller gick snabbt och gör lite ont i äggstockarna när jag kissar?? Haha, men det är som molvärk/mensvärk eller ett snabbt övergående hugg. Typ samma men lite bättre idag/dag fyra. Mildare än vad jag trodde! 

För min del är väntan det absolut värsta, men försöker stå ut med ovissheten. Hoppas så mycket på att det blir en insättning i dagarna.

Håller tummarna för er!!

Svar på tråden IVF resa 2025 , Gonal F och Fyramadel, biverkningar samt era erfarenheter av äggplock och återförande?