• Solrosen96

IVF resa 2025 , Gonal F och Fyramadel, biverkningar samt era erfarenheter av äggplock och återförande?

Hej! Jag använde inte gonal f, men jag använde fyremadel. Nålen är lite trögare, man fick vara lite bestämd, men den gjorde inte ont, mest läskigt första gången typ. Efter kunde det klia/svida i 10 minuter, var lite röd runt sticket också men det la sig ganska snabbt. 

Mitt äggplock kanske inte är så relevant eftersom man bara plockade från min vänstra äggstock vilket var 7 blåsor. Det var lite obehagligt när dom sticker dig första gången men säg bara till sköterskan så fyller hon på med morfin, du ska inte ha ont. Jag mådde bra efter, lite värk i ländryggen bara men iom så få blåsor så mådde jag bra. 

Vi återinförde ett embryo 2 dagar efter och tiden fram till att vi var på plats var man så nervös, man bara hoppades att dom inte skulle ringa för då är det kanske nåt dåligt. 
    Men själva återförandet var väldigt snabbt och smärtfritt, väldigt mysigt att få se sitt lille embryo på skärmen😊 

Önskar dig och din sambo all lycka till 😊

• Solrosen96
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-02-25 22:06:35 följande:

Tack för svaret Solrosen :). Hur skulle du beskriva känslan vid första sticket? Tack för infon om Fyramadel, fick också tips om att ?luta? den lite när jag ska ta den för att det ska gå lättare då. Åh det är så svårt att veta när vi får göra behandling.. Mitt bmi är på gränsen trots att jag tappat mycket i vikt för att få göra behandling men stressen som hela denna processen innebär gör det inte alltid så lätt. Men vi hoppas iallafall i vår att vi får göra ett försök, man får inte reda på behandlings start förrän första dagen på mensen och därmed även första kvällen för sprutorna. Försöker hantera känslor av ovisshet . Fick du/ni privat eller via regionen :)? 

Om du menar sticket vid äggplocket så kändes de lite obehagligt men hanterbart, som väldigt lätt molvärk. Sen så bad jag sköterskan om mer morfin så fort de kändes lite mer. 

Ja att luta fyremadelsprutan är jättebra tips, det gjorde jag också. Det kommer kännas lite läskigt första gången för att man inte vet riktigt hur bestämd man behöver vara men sen kommer andra sprutan gå galant. 

Vad tråkigt att det är på gränsen att du får göra behandling.jag hoppas verkligen du får göra det vid kommande mensstart så vi kan följa din resa 🥰

Vi går privat samtidigt som vi står i kö till regionen. Det är så lång kö att vi ville ge de en chans privat. 😊
Svar på tråden IVF resa 2025 , Gonal F och Fyramadel, biverkningar samt era erfarenheter av äggplock och återförande?