• Anonym (Allergisk)

Hundar på restaurangers bord och stolar?

Jag kanske har blivit osedvanligt känslig, men dessa hundar som ska vara med överallt? Jag har kapitulerat för hundar inne på restauranger och caféer, men nu har det eskalerat. Där jag bor ser jag ofta hundar sittandes i soffor och stolar på restaurang och caféer och nu har jag flera gånger också sett hundar på bordet. Förvisso har dessa suttit i en väska, men likväl har de kommit åt att slicka på bordet.

Är det verkligen rimligt att ha djur med i varenda vrå? Okej om hunden ligger still under ett bord, men som allergiker tycker jag att det är olämpligt att sätta mig på en plats där det just suttit en hund. Där jag bor har vi ett femtontal restauranger och caféer i närheten och EN av dessa har hundförbud. Gissa vilket hat det varit mot det stället på sociala medier.

Är det så här överallt?

• Svar på tråden Hundar på restaurangers bord och stolar?
  • Lynx123

Tycker själv att det är UNDERBART att de får vara  med. Har inte hund själv men de är världens finaste varelser.

• Anonym (Matte)

Har hund själv och älskar att hundar får vara med på vissa cafeer och resturanger. Men, givetvis ska andra gäster respekteras. Min hund ligger alltid under eller precis intill bordet. Precis som jag varken lägger upp fötterna på bordet eller låter min son kräla runt med skor i soffan på ett cafe så låter jag inte hunden vara uppe på möblerna heller. Hade inte velat ha ens min egen hunds smutsiga tassar där jag har mat. 

Blir lite provocerad när andra hundägare inte visar hänsyn, då blir ju alla, även de som sköter sig, drabbade till slut. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Allergisk) skrev 2025-02-23 17:42:41 följande:
    Hundar på restaurangers bord och stolar?

Jag kanske har blivit osedvanligt känslig, men dessa hundar som ska vara med överallt? Jag har kapitulerat för hundar inne på restauranger och caféer, men nu har det eskalerat. Där jag bor ser jag ofta hundar sittandes i soffor och stolar på restaurang och caféer och nu har jag flera gånger också sett hundar på bordet. Förvisso har dessa suttit i en väska, men likväl har de kommit åt att slicka på bordet.

Är det verkligen rimligt att ha djur med i varenda vrå? Okej om hunden ligger still under ett bord, men som allergiker tycker jag att det är olämpligt att sätta mig på en plats där det just suttit en hund. Där jag bor har vi ett femtontal restauranger och caféer i närheten och EN av dessa har hundförbud. Gissa vilket hat det varit mot det stället på sociala medier.

Är det så här överallt?

Var bor du någonstans där det är så vanligt? 
  • Dexter dot com

I min stad finns flera fik och restauranger som tillåter hundar vilket jag tycker är väldigt trevligt men självklart ska inte hundar vara på bordet vilket jag aldrig sett heller. Om hunden ligger på golvet eller sitter på en filt i soffan har för mig ingen betydelse.

• Anonym (Allergisk)
    Anonym (Matte) skrev 2025-02-23 22:17:40 följande:

Har hund själv och älskar att hundar får vara med på vissa cafeer och resturanger. Men, givetvis ska andra gäster respekteras. Min hund ligger alltid under eller precis intill bordet. Precis som jag varken lägger upp fötterna på bordet eller låter min son kräla runt med skor i soffan på ett cafe så låter jag inte hunden vara uppe på möblerna heller. Hade inte velat ha ens min egen hunds smutsiga tassar där jag har mat. 

Blir lite provocerad när andra hundägare inte visar hänsyn, då blir ju alla, även de som sköter sig, drabbade till slut. 

Här har det blivit helt sjukt. En förskola i området har en äng utanför gården som de använder som förlängning av gården. Där tänkte de också ha sommaravslutning, men det gick inte eftersom det var så mycket hundbajs. De satte så upp en söt skylt där de bad om att hundarna inte skulle rastas precis där. Den plockades ner av hundägare som sen ägnade dagar åt att diskutera detta fruktansvärda påhopp i vår lokala facebookgrupp. 

Intill vår fastighet har vi en gräsmatta där det också sitter en skylt om att hundar inte ska rastas just där. Den har vi hittat i sophuset ett par gånger. Eller bara slängd bredvid. En granne lät hunden kissa PÅ skylten. 

Här har det blivit så att de dåliga hundägarna är så pass många och så pass dåliga att de, högljutt, börjat sätta standarden. 

• Anonym (Allergisk)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-02-23 22:19:59 följande:
    Var bor du någonstans där det är så vanligt? 
    En hyfsat nybyggd stadsdel i Stockholm. En priviligerad sådan, där människor anser sig ha mycket rättigheter hela tiden. 
  • Anonym (Allergisk)
    Dexter dot com skrev 2025-02-24 05:12:57 följande:

I min stad finns flera fik och restauranger som tillåter hundar vilket jag tycker är väldigt trevligt men självklart ska inte hundar vara på bordet vilket jag aldrig sett heller. Om hunden ligger på golvet eller sitter på en filt i soffan har för mig ingen betydelse.

Nyckelordet här är ?filt i soffan?. Här har ingen filt eller handduk. Hundarna travar med sina smutsiga tassar i soffan. 
  • Anonym (Pk)

Jag tycker det är fantastiskt att få ha med sig hunden. Önskar det var lika vanligt här där jag bor. Väldigt restriktivt att få ha med hunden till cafe och restaurang.
    självklart ska inte hunden få vara på bord och i soffor. Det är fundamental vett och etikett.  

• Dexter dot com
    Anonym (Allergisk) skrev 2025-02-24 07:01:56 följande:
    Nyckelordet här är ?filt i soffan?. Här har ingen filt eller handduk. Hundarna travar med sina smutsiga tassar i soffan. 
    Ok, så det handlar inte om att du är allergisk utan att det blir smutsigt? Det är ju helt upp till ägaren av fiket/restaurangen att sätta reglerna så ta ett snack med vederbörande om att du tycker sofforna är så smutsiga att du inte vill sitta i dom.
  • Anonym (Allergisk)
    Dexter dot com skrev 2025-02-24 09:57:30 följande:
    Ok, så det handlar inte om att du är allergisk utan att det blir smutsigt? Det är ju helt upp till ägaren av fiket/restaurangen att sätta reglerna så ta ett snack med vederbörande om att du tycker sofforna är så smutsiga att du inte vill sitta i dom.
    Om man har en filt som man tar bort, sätter jag mig ju inte där hunden precis suttit, eller hur? Då får jag inte heller med allergener på kläderna på samma sätt som om jag sitter precis där hunden just legat.
Svar på tråden Hundar på restaurangers bord och stolar?