• Anonym (Allergisk)

Hundar på restaurangers bord och stolar?

Jag kanske har blivit osedvanligt känslig, men dessa hundar som ska vara med överallt? Jag har kapitulerat för hundar inne på restauranger och caféer, men nu har det eskalerat. Där jag bor ser jag ofta hundar sittandes i soffor och stolar på restaurang och caféer och nu har jag flera gånger också sett hundar på bordet. Förvisso har dessa suttit i en väska, men likväl har de kommit åt att slicka på bordet.

Är det verkligen rimligt att ha djur med i varenda vrå? Okej om hunden ligger still under ett bord, men som allergiker tycker jag att det är olämpligt att sätta mig på en plats där det just suttit en hund. Där jag bor har vi ett femtontal restauranger och caféer i närheten och EN av dessa har hundförbud. Gissa vilket hat det varit mot det stället på sociala medier.

Är det så här överallt?

• Svar på tråden Hundar på restaurangers bord och stolar?
  • Anonym (rimligt)
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-25 11:22:22 följande:
    Känner likadant. Jag älskar djur, men jag vill inte ha dem nära min mat.

Det känns definitivt mer ok på uteservering. 

Jag skulle inte gå in på en restaurang med hundar, tyvärr! Som tur är har mina favoritrestauranger inga hundar på besök. :) 

Matlagning och ätande ska vara 100% hygieniskt för att jag ska trivas. 
    Och det får du såklart välja. Men restauranger kan fortfarande välja att tillåta hundar och strunta i om du kommer dit eller inte. 
  • Anonym (rimligt)
    Agda90 skrev 2025-02-25 11:38:56 följande:
    Jqg bryr mig inte om någon har hund med sig
     Men hunden ska vara på golvet och inte på bordrt, stolen eller famnen.

Det är DET jag stör mog på. Kan du fatta det?

Fast det är ingen som bryr sig om vad du stör dig på. ingen har frågat vad du tycker. Om det inte passar dig att en restaurang tillåter hundar på stolarna så får du gå därifrån.

Kan du fatta det?

• TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-25 11:22:22 följande:
    Känner likadant. Jag älskar djur, men jag vill inte ha dem nära min mat.

Det känns definitivt mer ok på uteservering. 

Jag skulle inte gå in på en restaurang med hundar, tyvärr! Som tur är har mina favoritrestauranger inga hundar på besök. :) 

Matlagning och ätande ska vara 100% hygieniskt för att jag ska trivas. 

Skulle hundar vara så ohygieniska? Det är då inte min hund. Han sitter med oss i soffan och smutsar inte ner. Han ligger under bordet i köket  när vi äter mat. 

En hund som sköts väl och får bra foder så att den har en väl fungerande mage är inte ohygienisk .

• Anonym (Kalli)

Låter väldigt konstigt att både hundägare och restaurangägare tycker det är ok och tillåter hundar på borden.... Och dessutom på ALLA ställen..

Dit hade jag inte gått med min hund i alla fall. På en filt i soffan eller på en stol eller på golvet kopplad intill sig är helt ok.

• Anonym (fido)
    Anonym (Allergisk) skrev 2025-02-24 06:59:06 följande:

Här har det blivit helt sjukt. En förskola i området har en äng utanför gården som de använder som förlängning av gården. Där tänkte de också ha sommaravslutning, men det gick inte eftersom det var så mycket hundbajs. De satte så upp en söt skylt där de bad om att hundarna inte skulle rastas precis där. Den plockades ner av hundägare som sen ägnade dagar åt att diskutera detta fruktansvärda påhopp i vår lokala facebookgrupp. 

Intill vår fastighet har vi en gräsmatta där det också sitter en skylt om att hundar inte ska rastas just där. Den har vi hittat i sophuset ett par gånger. Eller bara slängd bredvid. En granne lät hunden kissa PÅ skylten. 

Det förstår du väl att man inte kan spärra av en allmän yta med en skylt bara för att man vill någonting?
    -
    Anonym (Allergisk) skrev 2025-02-24 15:38:03 följande:
    Jag skulle så klart önska att alla har möjlighet att vara i det offentliga rummet, men det verkar ju inte vara helt möjligt. Vad önskar du att jag gör, driver korståg om att hundar ska förbjudas från alla restauranger?

Min önskan är att hundägare använder sunt förnuft. Liksom vi människor inte står på stolar eller bord, bör inte heller hundar göra det.

Hund eller inte på ett fik får ju vara helt upp till ägaren av fiket. Det finns förstås en poäng med att vara ett hundvänligt fik också. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (rimligt) skrev 2025-02-25 12:03:56 följande:
    Och det får du såklart välja. Men restauranger kan fortfarande välja att tillåta hundar och strunta i om du kommer dit eller inte. 
    Självklart är det så. Och vi som gillar djurfritt kan strunta i de restaurangerna som lyckligtvis inte är så väldigt många i mitt område i alla fall (bor strax norr Stockholm).
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 12:09:44 följande:

Skulle hundar vara så ohygieniska? Det är då inte min hund. Han sitter med oss i soffan och smutsar inte ner. Han ligger under bordet i köket  när vi äter mat. 

En hund som sköts väl och får bra foder så att den har en väl fungerande mage är inte ohygienisk .

Det är nog lite svårt att kontrollera vilka hundar som är rena och vilken föda de får innan de kommer in till en restaurang. Då är det nog enklare att säga antingen ja eller nej till djur på restaurangen. 

Vissa av oss tycker att djur är automatiskt ohygieniska oavsett om de har en fungerande mage eller inte. Många skulle t ex säga nej till en minigris eller en get oavsett om de var välryktade eller inte. 
  • Anonym (F)

Jag tycker också det är ohygieniskt och ofräscht med hundar på restaurang.

Vill inte gå till restaurang där det finns hundar.

Det är faktiskt skillnad på människor och djur, tänkte på att någon jämförde hundar med barn.

Jag tycker om djur men vill inte äta tillsammans med de.

• Anonym (syndrom)
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-25 13:52:26 följande:
    Självklart är det så. Och vi som gillar djurfritt kan strunta i de restaurangerna som lyckligtvis inte är så väldigt många i mitt område i alla fall (bor strax norr Stockholm).

Det är nog lite svårt att kontrollera vilka hundar som är rena och vilken föda de får innan de kommer in till en restaurang. Då är det nog enklare att säga antingen ja eller nej till djur på restaurangen. 

Vissa av oss tycker att djur är automatiskt ohygieniska oavsett om de har en fungerande mage eller inte. Många skulle t ex säga nej till en minigris eller en get oavsett om de var välryktade eller inte. 
    Fast detsamma gäller ju människor, man kan inte kontrollera vilka som är hygieniska och vilka som inte bryr sig. Så man får nog leva med ovissheten om vad för snusk någon tar med sig till ett restaurangbord eller soffa, om man nu ska dit öht. Hundar, getter, grisar och människor är av kött och hud som kan vara skitig eller ren.
  • TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-25 13:52:26 följande:

De hundar man tar med på restaurang och café är ju i regel välskötta små eller mellanstora familjehundar. De som har tre fyra stora hundar för jakt eller som vakthund brukar ha dessa typ på hundgård och tar oftast  inte med dem på café. 

Vår hund vaccineras regelbundet, avmaskas, borstas och kammas.
    Vi borstar tänderna på honom flera gånger i veckan. Vi ger väl anpassad kost så att hans mage fungerar bra.
    Han är nog lika hygienisk som de flesta människor .
    När vi går på café vill alla cafébordsgrannar klappa och mysa med honom, så de tycker nog inte att han är ohygienisk.  Vi brukar också fråga grannarna om det är Ok innan vi tar ett bord på café, även om det är ett hundvänligt café. Ingen har sagt nej. 

Men självklart är han på golvet när vi är på café. Och på restaurang. 

De enda som kan tänka sig att ha hunden på en filt i soffan eller i en väska på bordet är völ de som har pyttesmå prydnadshundar. De kanske inte vågar vara själva på golvet, dessa pyttehundar? Kan de inte få sitta i en väska på soffan, det stör väl ingen? 

• Anonym (That’s life)
    Anonym (Kalli) skrev 2025-02-25 12:23:30 följande:

Låter väldigt konstigt att både hundägare och restaurangägare tycker det är ok och tillåter hundar på borden.... Och dessutom på ALLA ställen..

Dit hade jag inte gått med min hund i alla fall. På en filt i soffan eller på en stol eller på golvet kopplad intill sig är helt ok.

Tror det är få restaurnger som tillåter hundar på bord och soffor. Däremot dåliga ägare som har svårt att visa hänsyn till andra.

Jag avskyr hundägare som inte plockar upp efter sig, eller beter sig respektlöst.  Jag har sjäkv två hundar, och far lika illa när de råkar trampa i någons hundbajs som en lat jäkel inte orkat ta upp.
Svar på tråden Hundar på restaurangers bord och stolar?