Inlägg från: Anonym (trögfattad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trögfattad?)

Fler som inte köper….

Jag vet inte om jag är trögfattad, men jag har lite svårt att förstå frågan. Eller syftet med frågan.

Ingen köper väl något de inte vill ha eller behöver?

Sedan kan man så klart diskutera definitionen av behöver och vem som behöver/inte behöver det. Vem är "man"?

TS skrev "Juice är inget vi normalt dricker eller behöver." Ok, det är väl bra för TS och tonåringen, men eftersom det är i fårhållande till "man", så låter det på TS som att det skulle vara något allmängiltigt. Ingen behöver juice? Hej, jag är "ingen", jag täcker nära 100% av mitt c-vitaminintag med apelsinjuice, för det är i princip det enda sättet jag får i mig c-vitamin. Här går det med andra ord 2-3 liter apelsinjuice i veckan, på en person.

Saft dricker jag också, det går ungefär en flaska riktig, koncentrerad saft varannan vecka.

En liter lantmjölk, men ingen yoghurt eller fil.

Ost, så fet som möjlig, går det åt lite mer än 500 gram varannan vecka, och ca 20 ägg i veckan.

Även fullfet grädde, ca en halvliter i veckan. 

Det var mejerierna och drycken TS tar upp. Till de kan jag lägga minst ett halvt paket smör, kanske 500 g fullfet keso i månaden, en liten ostkaka i månaden, med grädde och riktig sylt, och då och då en färdig vaniljsås.

Många skulle säga att det är totalt onödigt, särskilt med allt fett och kalorier. Och det är det så klart för många. Men jag är ju "ingen".

• Anonym (trögfattad?)
    Anonym (4518) skrev 2025-02-23 22:10:26 följande:

Kan säkert hända att en del köper mer än vad de behöver. Även om de blir uppätet så hade de klarat sig på mindre. 

Du dricker Juice istället för att få i dig det genom frukt och grönsaker?!  Annars är det ju betydligt bättre att äta sin C-vitamin framför att dricka. plus att det är ju väldigt mycket socker i Juice . Men jag förstår också att alla inte gillar frukt och/eller grönsaker. 

Istället för är lite överdrivet kanske, mer som komplement. Jag är allergisk mot allt i hela världen käns det ofta som, inklusive citrusolja faktiskt, så juice istället för att köpa en hel apelsin. Av de 10 största c-vitaminkällorna är jag allergisk mot ALLA. Den första saken jag kan äta på listan över c-vitaminrika livsmedel är apelsinjuice på nr 12, men det är då koncentrerad variant och det dricker man ju inte rakt av så där. Nästa grej på listan jag kan äta är svarta vinbär, det innehåller skitmycket c-vitamin men är dyrt om man måste köpa i affären, mycket dyrare än apelsinjuice. Jag köper ändå vinbär ibland. Det är sant att apelsinjuice innehäller ganska mycket kolhydrater men för min del är det inte ett bekymmer då jag är rejält underviktig och har svårt att gå upp i vikt.
  • Anonym (trögfattad?)
    Anonym (Sol) skrev 2025-03-02 00:46:02 följande:
    Räcker med en apelsin, en kiwi eller ett rött äpomple för C- vitaminens skull, per dag. Då får man också mer fibrer.
    Broccoli och lök innehpller C-vitamin och det finns lite i potatis också.  

Jag tänkte om man ville göra en besparing.

Mer än 2 dl vanlig mjölk ökade risken för sjukdom i en stor undersökning. Det såg man inte riktigt för motsvarande mängd hårdost, har jag för mig. 
    Ett rött äpple innehåller bara 12% av rekommenderat c-vitaminintag. En kiwi ca 75%, en stor apelsin, nu pratar vi, 130%. Men inget av de tär något jag kan äta. 

Broccoli är bra, massor av c-vitamin. Jag försöker äta det några gånger i veckan, men har svårt för det. Jag tvingar mig lite. 
Svar på tråden Fler som inte köper….