• Anonym (4518)

Fler som inte köper….

massa mejeriprodukter, juice, saft som man egentligen kan vara utan och spara in på rent ekonomiskt? 

I snitt går det åt 1 l mjölk och 1 l naturell yoghurt här hemma på 2 personer. 1 vuxen och en tonåring,  

Juice är inget vi normalt dricker eller behöver. Saft är inget som vi gillar att dricka.

Ost, ägg är det som vi har hemma i mejeri  alltid. Ibland keso när det är lite billigare. 

• Svar på tråden Fler som inte köper….
  • Anonym (Panda)

Köper inte saft, läsk, vin eller sprit, öl kanske 1 gång om året vid grillparty. Kanske 1 liter mjölk i veckan varav det mesta går åt vid matlagning. Finns många saker jag aldrig köper men sällan den billigaste sorten av ett livsmedel pga smaken.

• Anonym (Jo)

Juice och saft köper vi aldrig.

• Anonym (?)

Inte ens när jag hade jobb så hade jag särskilt extravaganta matvanor men unnade mig god och vällagad mat på fredag och lördag. 
    Nu arbetslös sedan två år tillbaka och har sett över maten ordentligt.Verkligen!
    I december fick jag ut lite drygt 14 000 från FK. När bolån och räkningar var betalda återstod ca 400 kr inför jul. Pengarna skulle räcka till 26/1....
    God jävla jul!
    En vuxen och en tonåring i en månad.

• Snälla Killen

Vi är en lagom stor familj med väldigt varierande smaker. För att ge ett exempel kring vad som går åt / vecka.

5 liter mjölk
    Ett storpack ägg (ca 24+)
    Två brödlimpor
    Ett packet smör.
    Grönsaker 
     Mat

Vi lägger drygt 10 000 - 15 000 / månad på mat

• Anonym (trögfattad?)

Jag vet inte om jag är trögfattad, men jag har lite svårt att förstå frågan. Eller syftet med frågan.

Ingen köper väl något de inte vill ha eller behöver?

Sedan kan man så klart diskutera definitionen av behöver och vem som behöver/inte behöver det. Vem är "man"?

TS skrev "Juice är inget vi normalt dricker eller behöver." Ok, det är väl bra för TS och tonåringen, men eftersom det är i fårhållande till "man", så låter det på TS som att det skulle vara något allmängiltigt. Ingen behöver juice? Hej, jag är "ingen", jag täcker nära 100% av mitt c-vitaminintag med apelsinjuice, för det är i princip det enda sättet jag får i mig c-vitamin. Här går det med andra ord 2-3 liter apelsinjuice i veckan, på en person.

Saft dricker jag också, det går ungefär en flaska riktig, koncentrerad saft varannan vecka.

En liter lantmjölk, men ingen yoghurt eller fil.

Ost, så fet som möjlig, går det åt lite mer än 500 gram varannan vecka, och ca 20 ägg i veckan.

Även fullfet grädde, ca en halvliter i veckan. 

Det var mejerierna och drycken TS tar upp. Till de kan jag lägga minst ett halvt paket smör, kanske 500 g fullfet keso i månaden, en liten ostkaka i månaden, med grädde och riktig sylt, och då och då en färdig vaniljsås.

Många skulle säga att det är totalt onödigt, särskilt med allt fett och kalorier. Och det är det så klart för många. Men jag är ju "ingen".

• Anonym (S)
    Anonym (trögfattad?) skrev 2025-02-23 21:45:28 följande:

Jag vet inte om jag är trögfattad, men jag har lite svårt att förstå frågan. Eller syftet med frågan.

Sedan kan man så klart diskutera definitionen av behöver och vem som behöver/inte behöver det. Vem är "man"?

TS skrev "Juice är inget vi normalt dricker eller behöver." Ok, det är väl bra för TS och tonåringen, men eftersom det är i fårhållande till "man", så låter det på TS som att det skulle vara något allmängiltigt. Ingen behöver juice? Hej, jag är "ingen", jag täcker nära 100% av mitt c-vitaminintag med apelsinjuice, för det är i princip det enda sättet jag får i mig c-vitamin. Här går det med andra ord 2-3 liter apelsinjuice i veckan, på en person.

Saft dricker jag också, det går ungefär en flaska riktig, koncentrerad saft varannan vecka.

Ost, så fet som möjlig, går det åt lite mer än 500 gram varannan vecka, och ca 20 ägg i veckan.

Det var mejerierna och drycken TS tar upp. Till de kan jag lägga minst ett halvt paket smör, kanske 500 g fullfet keso i månaden, en liten ostkaka i månaden, med grädde och riktig sylt, och då och då en färdig vaniljsås.

Många skulle säga att det är totalt onödigt, särskilt med allt fett och kalorier. Och det är det så klart för många. Men jag är ju "ingen".

Hahah kunde inte sagt det bättre själv
  • Anonym (4518)
    Anonym (trögfattad?) skrev 2025-02-23 21:45:28 följande:

Kan säkert hända att en del köper mer än vad de behöver. Även om de blir uppätet så hade de klarat sig på mindre. 

Du dricker Juice istället för att få i dig det genom frukt och grönsaker?!  Annars är det ju betydligt bättre att äta sin C-vitamin framför att dricka. plus att det är ju väldigt mycket socker i Juice . Men jag förstår också att alla inte gillar frukt och/eller grönsaker. 

• Mayjel

Mjölk och ägg köper jag regelbundet eftersom det är nyttigt och ägg mättar bra. Brukar äta ägg under periodisk fasta av den anledningen. 

Numera så köper jag min mjölk från en närliggande ost och delikatessbutik. En sort från en lantgård, ohomogeniserad, mycket sparsamt med pastöriseringen och hög fetthalt.

Godaste mjölk jag någonsin smakat och den känns hälsosam också. Återfuktar kroppen inifrån och ger en mjuk och smidig matsmältning och tarmfunktion. Mjölken är relativt dyr men värd sitt pris med såna fördelar. 

• Anonym (?)

Oavsett när det gäller juice, varför köpa och bära hem två liter juice när man kan köpa koncentrat  i liten tetra och spä själv hemma? Du slipper släpa och betala för en massa vatten som ändå finns i kranen hemma.
    Om de sålde färdigspädd saft, skulle du köpa det också?
    I och för sig finns ju de som köper "stilla" vatten på flaska, alltså vad du får ut ur kranen hemma.

• Anonym (Betty)
    Anonym (4518) skrev 2025-02-23 19:36:12 följande:
    Klart, men frågan är om någon tex är i  behov av att dricka 1l mjölk om dagen eller om man gör det bara för att man kan och det finns tillgängligt. Även om man äter upp allt som köps så tror jag knappast man behöver den mängden. 

Om man tycker det är dyrt att handla så kanske man ska kolla vad det är man egentligen behöver och har behov utav. 
    Klart man intr måste dricka 1 liter.mjölk om dagen. Man måste inte äta kött, fisk, korv etc heller utan kan klara sig på bönor och linser hela dagarna också. 
Svar på tråden Fler som inte köper….