• Anonym (4518)

Fler som inte köper….

massa mejeriprodukter, juice, saft som man egentligen kan vara utan och spara in på rent ekonomiskt? 

I snitt går det åt 1 l mjölk och 1 l naturell yoghurt här hemma på 2 personer. 1 vuxen och en tonåring,  

Juice är inget vi normalt dricker eller behöver. Saft är inget som vi gillar att dricka.

Ost, ägg är det som vi har hemma i mejeri  alltid. Ibland keso när det är lite billigare. 

• Svar på tråden Fler som inte köper….
  • Anonym (Va)
    Anonym (4518) skrev 2025-02-23 19:36:12 följande:
    Klart, men frågan är om någon tex är i  behov av att dricka 1l mjölk om dagen eller om man gör det bara för att man kan och det finns tillgängligt. Även om man äter upp allt som köps så tror jag knappast man behöver den mängden. 

Om man tycker det är dyrt att handla så kanske man ska kolla vad det är man egentligen behöver och har behov utav. 
    Man är inte väl i behov av något särskilt livsmedel? Köp det billigaste du kan hitta att överleva på varje vecka då eller lev på granbarr. Du behöver inte ost eller ägg heller, men det köper du ju tydligen ändå. Varför? Antagligen för att du vill äta som en normal människa. Väldigt konstig frågeställning. Man behöver inte dricka 1 liter mjölk per person om dagen för att tycka att det är dyrt att handla mat i dagens läge.
  • EpicF
    Klart, men frågan är om någon tex är i  behov av att dricka 1l mjölk om dagen eller om man gör det bara för att man kan och det finns tillgängligt. Även om man äter upp allt som köps så tror jag knappast man behöver den mängden. 

Om man tycker det är dyrt att handla så kanske man ska kolla vad det är man egentligen behöver och har behov utav. 
    Om en person dricker 1l mjölk om dagen så köper denne mycket av mjölk. Men de som inte dricker 1l mjölk om dagen köper inte en massa mjölk. 

Här går det nog åt 1-1,5l mjölk varannan vecka och varannan vecka ca 0,5l mjölk. Därför köper jag mer mjölk varannan vecka. 

Folk köper generellt inte något de inte är i behov av. 
  • BeBey

Jag med. Juice köper jag bara några gånger per år för Födelsedag eller andra faster, men annars vi också inte dricker det på vardagar. Saft kan jag inte förstår varför är så populär, det är ett koncentrat med socker inuti, varför så många ger sockerdryck till sina småbarn?! Ju, bättre då att köpa juice istället än saft. 

• Anonym (S)
    Anonym (4518) skrev 2025-02-23 18:59:32 följande:
    Fler som inte köper?.

massa mejeriprodukter, juice, saft som man egentligen kan vara utan och spara in på rent ekonomiskt? 

I snitt går det åt 1 l mjölk och 1 l naturell yoghurt här hemma på 2 personer. 1 vuxen och en tonåring,  

Juice är inget vi normalt dricker eller behöver. Saft är inget som vi gillar att dricka.

Ost, ägg är det som vi har hemma i mejeri  alltid. Ibland keso när det är lite billigare. 

Faktum är att man inte behöver det mesta vi äter idag. Ska man hårdra det är det bästa att köpa närodlade grönsaker och ibland kött och fisk samt ägg då. Ibland gör jag egen juice av citrusfrukter, gjort varje dag nu. Yngsta sonen gillar juice så köper det. Byter ut yoghurt mot keso eller havregrynsgröt. 
    Köper brun getost för att det är godare än vanlig ost.
    Tänker att huvudsaken är att man köper det som är nyttigt och som är tillräckligt gott helt enkelt. Kryddor har vi eftersom maten enligt vår uppfattning skulle bli väldigt torftig annars så som att äta okryddad kyckling. 
  • BeBey
    Anonym (S) skrev 2025-02-23 19:57:11 följande:
    Faktum är att man inte behöver det mesta vi äter idag. Ska man hårdra det är det bästa att köpa närodlade grönsaker och ibland kött och fisk samt ägg då. Ibland gör jag egen juice av citrusfrukter, gjort varje dag nu. Yngsta sonen gillar juice så köper det. Byter ut yoghurt mot keso eller havregrynsgröt. 
    Köper brun getost för att det är godare än vanlig ost.
    Tänker att huvudsaken är att man köper det som är nyttigt och som är tillräckligt gott helt enkelt. Kryddor har vi eftersom maten enligt vår uppfattning skulle bli väldigt torftig annars så som att äta okryddad kyckling. 
    Oj, kan du dela vad är det för brun getost, snälla? Vilken tillverkare? Jag älskar getost! 
  • EpicF
    BeBey skrev 2025-02-23 19:51:10 följande:

Jag med. Juice köper jag bara några gånger per år för Födelsedag eller andra faster, men annars vi också inte dricker det på vardagar. Saft kan jag inte förstår varför är så populär, det är ett koncentrat med socker inuti, varför så många ger sockerdryck till sina småbarn?! Ju, bättre då att köpa juice istället än saft. 

Juice har inte jag jag köpt en 10 tal gånger (och då enbart tropicana apelsin med fruktsmak eller brännhults morotsjuice) sedan jag flyttade hemifrån som 16-åring. Saft har jag bara köpt till barnkalas. Fick det enbart på barnkalas i barndomen, så har fortsatt med det. 
  • EpicF
    BeBey skrev 2025-02-23 19:51:10 följande:

Juice har jag köpt ett 10 tal gånger (och då enbart tropicana apelsin med fruktsmak eller brännhults morotsjuice) sedan jag flyttade hemifrån som 16-åring.

Saft har jag bara köpt till barnkalas, och då med minemalt med spcker. Fick det enbart på barnkalas i barndomen, så har fortsatt med det.
  • EpicF
    BeBey skrev 2025-02-23 19:59:24 följande:
    Oj, kan du dela vad är det för brun getost, snälla? Vilken tillverkare? Jag älskar getost! 
    Den bästa brunosten (brun getost)  är TINE Gudbrandalsost orginal, röd förbackning. Finns i vanliga svenska matvarubutiker.

Smakar allra bäst på nystekt våffla, men smör under 😊
  • Anonym
    Klart, men frågan är
    Nej, det är en parentes.
    Den stora frågan är hur ägg är en mejeriprodukt. Kan du dra ett varv med den?
  • mammatill6

Aldrig juice. Men yoghur, kvarg o fil äter alla till frukost varje dag. Vet inte vad jag skulle äta annars?

Svar på tråden Fler som inte köper….