• New  Dawn

Åsikter om onani?

Anonym (Onan) skrev 2025-03-17 14:19:00 följande:

I lagom mängd är det bara sunt. Man har ett sexliv med sin partner, och ett annat med sig själv. Vi har sex en gång i veckan, sen onanerar jag en eller två gånger i veckan. Jag hoppas att hon också gör det. Jag unnar henne njutningen.

Men om det blir väldigt mycket och man undviker att träffa folk eller göra annat för att man vill runka i sin ensamhet, då är det inte friskt.

En semla är gott. Fem om dagen är för mycket.

Om nu både du och hon onanerar (eller du hoppas att hon onanerar) varför har ni inte hellre sex? 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Tecum skrev 2025-02-23 21:54:46 följande:

Eftersom de flesta vet att onani är bra i grunden får du inte många svar. Den risk jag ser är att onanin kan göra att man inte längre vill/orkar ha sex med partnern.

Jag tror det är en underskattad risk faktiskt. 
    Nu upplever iofs en del kvinnor att de får mer lust av onani, men jag tror det är rätt vanligt att tappa lite fokuset på sex, både fysiskt och psykiskt, om man onanerat relativt nyligen, och det gäller nog båda könen. 
    För kvinnor, som använder sexleksaker, kan de dessutom bli vana med lite starkare stimuli, vilket faktiskt kan göra sexet sämre.
    Jag tror dock att det är bra att onanera i början av sin sexuella resa, för att lära sig hur kroppen fungerar. Naturligtvis kan onani vara bra som komplement, eller ersättning till sex i bland också, men att få låta kropp och själ längta efter sex, kan nog öka lusten att ha sex med sin partner, jämfört med att stilla lusten med onani. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    Anonym (mogen kvinna) skrev 2025-04-15 22:14:07 följande:

För mig är det två olika saker.. jag (kvinna ca 50) onanerar, njuter oftast i duchen, men även om jag sover själv (vilket händer ibland) det hjälper mig att slappna av, få mer lust till min man. Och ja, vi har bra sex och han vet att jag gör det och jag vet att han gör det. MEN för det skulle jag inte uppskatta om han gjorde det när jag ligger bredvid. Det är ens ensak på nåt vis?
    men däremot gillar jag när han runkar ut över mig när han ska komma om vi inte penetrerar i ögonblicket. 

två helt olika saker från vårat gemensamma sexliv och kåthet. 

ikväll sover vi inte hemma tillsammans,,, hoppas han njuter av egensex och längtar/tänker på mig och låtar upp sig. Jag har lust ikväll, mycket lust och jag kommer onanera?. När vi är tillsammans igen är jag så uppeggad och längtar efter att få känna hans kropp i min.

Om du onanerar i duschen, är du då lika sugen på sex dagen efter?
    Om du är det förstår jag din tanke. 
    Om din man runkat på morgonen, är han då lika sugen och laddad på kvällen, om ja, få förstår jag.... Annars inte...ärligt talat.
    Självklart kan onani vara ett alternativ om man verkligen är i från varandra.. .
    Oavsett... självklart kan man ha olika preferenser. 
  • New  Dawn
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-16 09:42:25 följande:
    För henne är det nog med ett samlag i veckan, i samma ställningar varje gång, vid ungefär samma tid varje vecka. Jag vill en extra gång i veckan och bejakar min fantasi genom att läsa sexnoveller och sexchatta anonymt.
    Hmm... Nu hänger jag inte med.... Du skrev ju att du önskade, att hon onanerade, utöver erat sex. Varför? Vore det inte mysigare om ni hade sex....?!?
    Fattar verkligen inte varför onani är så eftertraktad och upphöjt. 
    Jag kanske är udda, men jag tycker sex är så extremt, mycket mer värdefullt och skönt, men vi lever i en ganska individualistisk värld. Kanske hänger det ihop.... Fattar verkligen inte. 
  • New  Dawn
    Anonym (Pelle) skrev 2025-04-16 21:13:25 följande:
    Känner samma sak här. Jag som singel har inget problem att onanera ofta men skulle inte göra det lika mycket i en relation
    Det känns sexigare med män som du tycker jag! 

Men ja, är sexlivet otillfredsställande, och bristfälligt, eller man är ifrån varandra, är det självklart att onanera. 
  • New  Dawn
    Anonym (Aaa) skrev 2025-04-16 21:42:32 följande:

Onani är också sex. Fast sex med dig själv. Tvärtom kan det göra ditt sexliv med en partner bättre, eftersom du lär dig mer om vad din kropp tycker om.

Varför ska du ha mindre stimuli med en partner, än vad du har på egen hand och med sexleksaker? Tanken är väl att man som kvinna också ska bli stimulerad och känna njutning? 

Ja, jag tycker absolut att onani är bra för att lära sig lite om sin kropp. Om man har lite grundläggande kunskap om sin egen kropp kan man lättare fortsätta utvecklas tillsammans. 

Egentligen kanske ordet "mer" eller "starkare stimuli" var lite fel ordval av mig. Sexleksaker kan göra att man behöver den speciella stimulin sexleksken ger. 

Jag tycker ju att min man ger den allra bästa stimulin så det behöver ju inte vara sämre att ha sex, däremot kan det gemensamma sexlivet påverkas negativt, om sexleksaken ger den skönaste känslan, och att mannen liksom inte behövs, rent fysiskt. Det kan ju göra sexlivet sämre. 

Men ja, min tanke är ju inte att kvinnan inte ska njuta, men jag tror att det finns ett värde att man längtar efter varandra när man är sugen på sex (orgasm) 
  • New  Dawn
    Anonym (J) skrev 2025-04-16 22:31:23 följande:
    Verkligen inte. Vad ska man göra det för, när man kan ligga med nån annan istället och ha det mysigt och utforska saker med varann. 
    Ja, det är ju väldigt roligt och skönt att faktiskt utforska bådas njutning tillsammans
  • New  Dawn
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-17 11:06:06 följande:
    Ha ha, ja nu förstår jag hur du menar. Det kan ju låta lite knasigt. Men jag skulle önska att hon hade mer lust, att hon njöt mer av att ha en kropp. Hon vill inte ha sexiga underkläder, vill inte fantisera om sex, vill inte... olika saker. Jag menade bara att jag unnar henne att njuta på egen hand, ligga i badkaret med låst dörr och ha det skönt med sig själv.

Jag kanske inte skulle vilja att vi hade sex så mycket oftare, det där blir lätt en mani hos mannen, som att han måste bevisa något hela tiden. Det viktiga för mig vore som sagt att hon bejakade sin lust mer.
    På vissa sätt är jag lite som din kvinna. Jag har väldigt sällan särskilt sexiga underkläder. Jag fantiserar inte om sex, och vi har oftast sex på samma sätt. Grejen är dock att jag njuter enormt.

Skulle bli ledsen om min man hellre ville att jag att tog hand om mig själv, än att vi hade sex. (mer än 1 ggr/vecka) och att han då hellre runkade. Förstår inte att det är så negativt att ha sex mer än en gång i veckan. Varför måste det bli som att man måste "bevisa något"?
    Du skriver om din kvinnas problem att njuta av sin kropp, men det låter som att även du har det. 

Jag förstår att du vill att hon njuter, men jag fattar inte varför du inte vill vara med henne då. 

Om jag onanerade skulle jag få mindre lust till sex, och så kan det vara även för andra kvinnor. Det kan ju faktiskt vara så att din kvinna redan nu onanerar, för övrigt. 
  • New  Dawn
    Tremere skrev 2025-04-17 12:50:21 följande:

Onani kan vara en viktig del även i ett förhållande där man har ett fungerande sexliv.
    Onani handlar inte om att man vill ha mindre sex med sin partner.
    Tvärt om så kan onani föda ännu mer lust till sin partner.
    Jag har onanerat mycket (upp till 2-3 ggr per dag) i perioder trots att jag och frun då hade sex kanske 2-3 ggr i veckan.
    Det ena födde det andra. Jag blev alltid tillfredsställd med min fru, men kunde ändå vara sugen på onani dagen efter, och tvärt om.
    När man har sex med sin partner så fokuserar man ju på att ha skönt tillsammans. Jag som man sätter hennes njutning i fokus och kanske står tillbaka lite i min egen njutning. Så tror jag det är för många män.
    När man onanerar så kan man fokusera till 100% på sin egen njutning, göra precis så som är absolut skönast, fantisera om precis vad jag vill (fantiserar inte om annat när jag har sex med min partner, då är det hon som gäller till 100%)

Sedan kan man ju onanera tillsammans, då kan det bli lite av det bästa från två världar. Men, det gäller ju då att båda känner samma sak så det inte blir en som njuter och den andra bara mekaniskt gör.

Självklart finns det människor som inte tycker onani är något speciellt eller är helt nöjda med det de får med sin partner, och det är också helt okej.

Självklart kan man ha olika åsikter och behov av onani, och vissa fungerar som du, men många män tappar både lust och förmåga när de har onanerat. Alla män jag träffat har fungerat så. 

Min man njuter som allra mest med mig, och hänger sig till 100%, och vi gör självklart det han njuter av allra mest av tillsammans. Fattar inte varför det ska ske i ensamhet, så som du vill ha det. 

Jag skulle verkligen tycka att det var tråkigt om mannen håller tillbaka sin njutning under sex, så som du gör. Det är både sexigt och tillfredsställande att se, och känna hur mycket han njuter. 
  • New  Dawn
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-17 14:52:12 följande:
    Jag vill inte att hon hellre tar hand om sig själv än är med mig. Jag bara unnar henne att njuta av sig själv också. Precis som jag gör. Och ja, jag skulle gärna ha sex med henne oftare, men det vill inte hon och då tjatar jag inte. 
    Okej, det lät verkligen så på din beskrivning, då du önskade att hon onanerade en gång i veckan utöver erat sex. Samt att du uttryckte det som om det mest vore jobbigt att ha sex mer än en gång i veckan. 

Du önskade att hon hade lust att onanera, varför inte bara önska att hon ville ha sex med dig mer, och njöt mer av sin kropp då. Det är ändå bara dina önskningar du uttrycker.

Förstår inte det där med att "unna" 
    Skulle aldrig tänka så om onani. Att det är något man "unnar sig" . Tänker inte så om sex heller. (Vi hade otroligt skönt sex i dag, men tänkte aldrig att vi skulle "unna" oss det.)

Intressant hur olika man ser på onani. För dig verkar det väldigt eftersträvansvärt och speciellt, för oss är onani ett dåligt alternativ till sex. 
  • New  Dawn
    Tremere skrev 2025-04-17 14:57:44 följande:

Tack för ditt svar! Jag tror kanske att jag uttryckte mig lite otydligt, eller så missförstod vi varandra. För mig är sexet med min fru något av det bästa jag vet ? jag njuter fullt ut med henne och är helt närvarande. Det är inget jag håller tillbaka ifrån.
    Men jag kommer ofta snabbare än hon, så i praktiken innebär det att mitt fokus ofta hamnar mer på hennes njutning, eftersom jag verkligen vill att hon ska få ut lika mycket som jag gör. Det handlar inte om att jag inte njuter ? tvärtom ? utan att jag prioriterar att vi båda ska få en så bra upplevelse som möjligt.

När jag onanerar är det en helt annan situation. Då kan jag tillåta mig att fantisera fritt ? om sådant som jag vet inte riktigt passar in i vårt sexliv, eller som hon kanske inte tänder på. Det blir ett sätt att utforska andra sidor av min sexualitet utan att det påverkar vårt gemensamma sex.

Vi är kanske inte helt synkade i allt ? vi har olika rytm och tänder inte alltid på exakt samma saker ? men jag tror faktiskt att det är rätt vanligt efter några år tillsammans. Och det behöver inte vara något negativt, bara något man förhåller sig till.

Och angående lusten efter onani ? visst, en kort stund efteråt kan jag känna mig mindre sugen, men det går snabbt över. Ibland kan det till och med göra att jag är mer uthållig senare. Så för mig har det snarare varit ett sätt att förbättra sexet, inte ta ifrån det något.

Okej, ja det låter som att du behöver egentid, utöver erat sexliv, för att vara ifred att fantisera. 

Så känner aldrig jag, och har aldrig någonsin fantiserat under onani. Inte när jag var själv heller. 

Ang att inte vara synkade så är inte vi alltid det heller, men då vill vi ändå att den andre ger oss njutning, eftersom det är så sjukt mycket skönare och vi älskar båda att ge.

Det händer alltså att antingen min man bara tillfredsställer mig med mun och händer, eller tvärtom, att jag suger av honom. Vi båda tycker att det är lättare att tända och njuta när den andre tillfredsställer, samt att orgasmerna blir så otroligt mycket skönare. Eftersom vi alltid gör så här har vi fått mycket tid att förbättra och utforska varandras njutning. Tror inte vi hade blivit lika bra på det om vi inte gjorde så. Dessutom skapar den en speciell Intimitet, att bara ge ibland.
    Jag tror inte det handlar så mycket om antal år tillsammans. Vi har varit tillsammans i 11 år.
  • New  Dawn
    Tremere skrev 2025-04-17 14:57:44 följande:

Och angående lusten efter onani ? visst, en kort stund efteråt kan jag känna mig mindre sugen, men det går snabbt över. Ibland kan det till och med göra att jag är mer uthållig senare. Så för mig har det snarare varit ett sätt att förbättra sexet, inte ta ifrån det något.

Här tror jag faktiskt att du är lite ovanlig, även om det finns andra män som är som du. Det är vanligt att män tappar förmåga och lust efter onani. (även efter sex) 
    Särskilt med åldern. Självklart finns det individuella variationer. 
  • New  Dawn
    Anonym (Åsikter?) skrev 2025-04-17 18:04:10 följande:

Varför ska man ha åsikter om det? Folk onanerar väl så mycket eller lite de vill.

Ja, och du har väl antagligen en åsikt om det du också. Du skriver här att "folk onanerar väl så mycke eller lite de vill", man kan då tänka att du inte tycker det  spelar någon roll, hur mycket du eller din partner onanerar. Anledningen till det kan ju vara att du inte tycker det påverkar sexlivet, att det påverkar sexlivet positivt, eller att du inte bryr dig i fall du eller din partner tappar lusten för sex.

Självklart behöver man inte skriva sin åsikt om onani här, och det gäller ju alla inlägg på sex och samlevnads forumet. Man behöver inte skriva sin åsikt om något alls här faktiskt. 
  • New  Dawn
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-18 06:59:40 följande:
    Onani är också ett sätt att hålla lusten vid liv. Om man inte har sex alls, som en munk eller nunna, så klingar kåtheten av. Om man har sex och dessutom onanerar, fantiserar och njuter av sex både tillsammans och var för sig, då håller man grytan kokande. Use it or loose it.
    Onani har inte alltid har den effekten. Det kan lika gärna bli tvärtom. För mig gör onani definitivt att sexlust och förmåga minskar, och så har det varit för de män jag levt med också.
    Du har fel när du påstår att det är så. Det kan vara så för vissa, ja, men det är ingen garanti. 

Men ja, ibland kan man väcka en sömnig lust av onani. Det tror jag också. 

Jag tvivlar även på att munkar och nunnor tappar sin sexuella lust. Finns mycket exempel på motsatsen. 
  • New  Dawn
    Anonym (mogen kvinna) skrev 2025-04-17 23:16:10 följande:

svarar ja på dina frågor faktiskt.
    det är ju inte så att jag går in i duschen o onanerar unna vi lägger oss för natten och kanske är kåta?. Nej nej då spar jag mig😂😂 
    jag tycker jag är kåtare med min man om jag bejakar min lust även på egen hand. Nu har han inte varit hemma på 10 dagar (han jobbar borta) och på lördag kommer han hem och oj vad han ska få åka. Jag fantiserar om vad vi brukar göra, hur skön han är, vad jag vill göra med honom? längtar att få suga honom det gör mig kåt. Både nu och då.. om jag ligger naken i sängen ikväll och smeker mig själv till orgasm njuter jag och jag är varm o våt när han kommer hem och jag kommer få känna hans kropp mot min, känna hur han tränger in i mig, känna hur han blir kåt av mig. 

onani är inget istället för sex med min partner, det är något jag Mår bra av och ger mig mer lust som både min man och jag har glädje av. 

det får inte heller misstolkas till att vi ligger i sängen o han har somnat,, att jag smyger iväg och onsnerar? nej i den situationen så kryper jag in till honom under täcket och myser lite och känner in om det finns en möjlighet till lite pill och sex med varandra. Skulle han mot förmodan säga nej inte nu, då är det så och vi somnar båda gott ändå.

onani frigör hormoner vi mår bra av💕
    min man vet att jag onanerar och jag vet att han gör, men det är inget vi säger vid frukosten att nu lät jag dusch strålen smeka mig till orgasm. Det sköter man var för sig liksom annars blir det fel för oss/mig.

han gillar att jag är en kåt person och tro mig, han klagar inte att jag inte ger honom det han vill ha av och med mig

Om min man hade varit borta 10 dagar hade jag också onanerat, eftersom jag får så stark lust, behov av att komma efter 5-7 dagar.  Men jag hade inte onanerar sista dagarna 3 dagarna innan, men jag skulle också längta efter honom, tänka på honom och att ha sex med honom. Självklart. 
    Eftersom du inte tappar något efter onani är det ju inget konstigt att onanera. Nu, i denne beskrivning, var ni ju ifrån varandra, så då är ju onani den enda möjligheten, men annars, när ni bor ihop, då spar du dig ändå... Varför, om nu onanin ökar lusten? 

Jag skulle kunna måla ut en novell av min längtan och njutning av sex som du. Jag kunde ha beskrivit i detalj hur mycket jag njuter av min man, hur kåta vi är och hur mycket jag njuter av sex. Varje vecka ungefär var 4:e-var 7:e dag. Enstaka gånger oftare, tom samma dag.
    Däremot, om jag valt att onanera hade lusten sjunkit, för mig. Jag hade fått svårt att komma, och om jag ens  kom skulle orgasmen blivit svag. Underlivet hade troligen blivit våt, men inte så där härligt svullen och känslig. Det skulle i förlängningen göra att jag uppskattade sex mindre.

Att jag inte onanerar gör att jag alltid riktar min lust mot min man, och tro mig, han tycker om det. Han vill tillfredsställa mig mitt i natten.
    Majoriteten av män vill att deras kvinnor ska onanera, men min man vill tillfredsställa mig i stället. Både han och jag tycker om det, och jag älskar när han vänder sig till mig med sin lust och kåthet. Jag har förstått att många inte ens kan tänka sig detta. Dvs att vi väljer varandra i stället för att onanera. 
  • New  Dawn
    Anonym (mogen kvinna) skrev 2025-04-19 09:03:19 följande:
    ?ja och det är ju din känsla, men behöver inte vara rätt för alla andra.   I vårt samliv är det ingen som ratas pga av att jag eller min man onanerar i vår vardag, vi är väldigt trygga med det. Det sker även de perioder han är hemma. Lust är lust.

ps han kom hem tidigare, redan igår kväll, båda njöt av att känna varandra och båda kom så du behöver inte vara orolig Att någon av oss var sönderonanerad! Riktigt bra sex hade vi, som alltid när vi tar tillfällena.

ni kvinnor som gillar att bejaka er egen lust, njut och fortsätt fokusera på dig själv ibland, våga vare trygg i det!
    Ja, det är så klart inget fel att ni onaerar. När vi inte bodde tillsammans, onanerade vi båda. Självklart. 

Jag har ju tydligt skrivit att det ju NTE är någon nackdel, eller något problem, för dig, eller di man, att onanera, eftersom det inte påverkar er förmåga till sex snart efter. Du kan omöjligen läst vad jag skrivit.

Jag förklarade hur jag, och de män jag träffat, fungerar. Däremot, det du beskriver, att onanera när man är från varandra är även för mig helt självklart. Det gör inget om vi råkat onanera strax innan vi träffats, heller. (tex om planer ändras), för då löser vi det. Men det kommer försämra förutsättningarna. 

Jag bejakar min lust genom att dela njutningen med min man. Det är så sjukt skönt. Så enormt mycket skönare än onani, och genom att inte onanera, och i stället ha sex är att fokusera på mig själv, min lust och njutning. 

Jag skriver om detta för att påminna om att det finns kvinnor som jag, som kanske gynnas bättre av att inte onanera. Det är verkligen inte politiskt korrekt, men jag tycker det är viktigt att belysa skillnader. Det man läser om onani (särskilt kvinnors) är ALLTID, Endast, positivt. 

• New  Dawn
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-19 07:00:37 följande:
    Mn fru hade flera leksaker som jag skaffat, som vi använde i sängen. Men när jag föreslog en lösmus så blev hon upprörd. Men när hon fått fundera på saken, och jämförde med sina löskukar så gick hon med på det. Nu ligger vi tillsammans i sängen och avslutar, hon med sin satisfyer och jag med min masturbator. Vi har det jätteskönt, tillsammans, trots hög ålder.

Människa, frigör dig, du har inget annat att förlora än din onödiga skam.
    Du beskriver henne väldigt annorlunda i detta inlägg, ovan, där hon både använder satisfyer och flera löskukar, förutom samlag då. 
    I ditt tidigare inlägg beskrev du det väldigt annorlunda. 
    Varje vecka gör ni lika, är det då samlag i en ställning, med även löskukar och satisfyer på slutet, eller vad? 
    Anonym (Onan) skrev 2025-04-16 09:42:25 följande:
    För henne är det nog med ett samlag i veckan, i samma ställningar varje gång, vid ungefär samma tid varje vecka. Jag vill en extra gång i veckan och bejakar min fantasi genom att läsa sexnoveller och sexchatta anonymt.

• New  Dawn
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-19 00:13:26 följande:

Reportaget, signerat Marcus Lundblad-Joons, väcker så många tankar i mig. 

Varför beskrivs den kvinna som äger en dildo som frigjord, medan den man som har en lösfitta betraktas som sjuk i huvudet? En kvinnas dildo klassas som ett komplement, hur ensam i livet hon än är, medan en snubbe med en konstgjord vagina ses som en förlorare som har checkat ut. 
    Varför är fantasin om stora bröst och rumpor primitivare än fantasin om en stor kuk?
    I You go girl-erans tidevarv uppmuntras kvinnor att onanera, det anses till och med som nåt viktigt, men jag kan inte minnas att snubbars runkande nånsin har varit okej. Onani har alltid varit skämmigt för alla, men manlig kåthet är fortfarande nåt suspekt, den kan aldrig vara rakt igenom sund. 

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/PpAW97/asa-linderborg-kan-man-valdta-en-docka
    Jag har inte läst reportaget, men jag håller faktiskt med dig. Det blir tröttsamt att mäns sexualitet alltid ska skämtas bort eller ses ned på, men kvinnors sexliv ses mycket mer positivt. 
  • New  Dawn
    Anonym (Hmm) skrev 2025-04-20 20:55:23 följande:
    Tack för att du är ärlig med din åsikt. 

Vet inte hur man ska göra men varit i sexbutiker som kille för att köpa något kul. Men flera ggr har jag känt att jag borde inte vara där. De vågar inte riktigt ge mig hjälp, de är inte så pålästa på mina sexleksaker och så finns det få att känna o klämma på. När tjejer kommer in så är det väldigt uppåt finns massor produkter att känna på och det känns som om det bejakas max. 
    Lite oväntat att du möts av detta i en sexbutik, ändå. De borde ju vara lite mer öppna... 
Svar på tråden Åsikter om onani?