• Anonym (Panik)

Kan försäljningen tvingas igenom?

Om ens idiot till man satsat både hus och andra värdesaker i poker och förlorat, kan det tvingas igenom? Händer sånt verkligen på riktigt? Snälla någon som kan svara?

• Svar på tråden Kan försäljningen tvingas igenom?
  • fornminne
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 07:53:05 följande:
    En kollega. Så han kan inte få sånt båda är skrivna på? Värdesaker som inte har någon "registrerad ägare" då?
    Värdesaker som inte har någon registrerad ägare, är gemensamma tillgångar. Så nej, han kan inte spela bort sånt eller ge bort sånt om inte du godkänner det. Annars är det inte giltigt.

Ingen kan heller komma och göra anspråk på ert hus, men äger din man halva huset har han rätt till halva värdet. Vill du bo kvar måste du lösa ut honom. 
  • fornminne

Och göm värdesakerna! Eller förvara dem någon annanstans, hos någon du litar på.

Huset kan ingen komma åt bara sådär.

• Anonym (Kr)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 07:55:02 följande:
    Men jag vägrar sälja huset! Och det är FÖREMÅLEN han spelat bort, inte pengar.
    Om han har skulder och inte betalar. Kan borgennären, den han är skyldig pengar, gå till kfm för att få tillbaka pengarna. Kfm kan då utmäta saker, pengar på konton, fastighet för att få fram pengar.

En samägd bostad kan då bli utmätt
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Kr) skrev 2025-02-24 08:23:05 följande:
    Om han har skulder och inte betalar. Kan borgennären, den han är skyldig pengar, gå till kfm för att få tillbaka pengarna. Kfm kan då utmäta saker, pengar på konton, fastighet för att få fram pengar.

En samägd bostad kan då bli utmätt
    Ja och har man gemensamma lån så är man gemensamt skyldig att betala för dem. Om ena parten inte har några pengar ja då....
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Erik) skrev 2025-02-24 08:57:59 följande:
    Ja och har man gemensamma lån så är man gemensamt skyldig att betala för dem. Om ena parten inte har några pengar ja då....
    Förstår inte vad du menar. Jag kan väl inte drabbas av hans idioti här?
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 12:27:50 följande:
    Om han inte har råd att betala för halva huset får du göra det. Så visst kommer du att drabbas av hans dumhet. 
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Milla) skrev 2025-02-24 12:30:49 följande:
    Om han inte har råd att betala för halva huset får du göra det. Så visst kommer du att drabbas av hans dumhet. 
    Va? Hur kan jag vara ansvarig för att betala?
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 12:27:50 följande:
    Som Milla har svarat. Är ni gemensamt ansvariga (solidariskt betalningsansvar) så måste någon betala. Banken struntar i vem som betalar, bara pengarna kommer in. Så om inte han betalar, faller det på dig. 
  • Anonym (Panik)
    Anonym (Erik) skrev 2025-02-24 12:35:24 följande:
    Som Milla har svarat. Är ni gemensamt ansvariga (solidariskt betalningsansvar) så måste någon betala. Banken struntar i vem som betalar, bara pengarna kommer in. Så om inte han betalar, faller det på dig. 
    Vadå bank? Det är ju en privatperson han spelat mot?
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 12:36:59 följande:
    Vadå bank? Det är ju en privatperson han spelat mot?
    Så han kommer att fortsätta betala för huset fast han har privata skulder?
Svar på tråden Kan försäljningen tvingas igenom?