• Anonym (Panik)

Kan försäljningen tvingas igenom?

Om ens idiot till man satsat både hus och andra värdesaker i poker och förlorat, kan det tvingas igenom? Händer sånt verkligen på riktigt? Snälla någon som kan svara?

• Svar på tråden Kan försäljningen tvingas igenom?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 07:32:39 följande:
    Kan försäljningen tvingas igenom?

Om ens idiot till man satsat både hus och andra värdesaker i poker och förlorat, kan det tvingas igenom? Händer sånt verkligen på riktigt? Snälla någon som kan svara?

Ja, huset kan utmätas och tvångsförsäljas via kfm.
  • fornminne

Vem har han förlorat mot? Denne måste väl i så fall driva saken i domstol. Och din man kan bara lova bort sådant han äger själv, inte gemensamma tillgångar.

Du bör i vilket fall som helst skilja dig och skydda dina tillgångar så mycket det bara går. 

• Anonym (Panik)
    Anonym (Kr) skrev 2025-02-24 07:40:37 följande:
    Ja, huset kan utmätas och tvångsförsäljas via kfm.
    Men det är ju inte bara hans?? Hur kan det få gå till så??
  • Anonym (finance-bitch)

Du får nog berätta mera. Har din man förlorat ert hus och diverse värdesaker på poker?
    Ska den som vunnit försöka ta över huset nu? Jag tror inte det är giltigt. För att den som vunnit ert hus ska kunna bli registrerad som ägare till det krävs ett giltigt köpebrev som ska skickas till Lantmäteriet. Äger du och din man huset tillsammans ska ni skriva på på köpebrevet båda två. Äger din man huset ensam ska du ändå godkänna försäljningen eftersom det är er gemensamma bostad. Hur ska ens ett köpebrev se ut "vunnit fastigheten xxx z:y på poker"...skulle inte tro att Lantmäteriet godkänner det.

Oavsett vilket tror jag att du ska googla på "blankett skilsmässa" och börja förbereda dig för en bodelning medan det finns något kvar att dela på.

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 07:51:10 följande:
    Men det är ju inte bara hans?? Hur kan det få gå till så??
    Om Kronofogden tvångsförsäljer ert gemensamma hus går hans halva av vinsten till att betala hans skulder. Din halva av vinsten får du behålla själv.
  • Anonym (Panik)
    fornminne skrev 2025-02-24 07:50:38 följande:

Vem har han förlorat mot? Denne måste väl i så fall driva saken i domstol. Och din man kan bara lova bort sådant han äger själv, inte gemensamma tillgångar.

Du bör i vilket fall som helst skilja dig och skydda dina tillgångar så mycket det bara går. 

En kollega. Så han kan inte få sånt båda är skrivna på? Värdesaker som inte har någon "registrerad ägare" då?
  • Anonym (Panik)
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-02-24 07:52:37 följande:
    Om Kronofogden tvångsförsäljer ert gemensamma hus går hans halva av vinsten till att betala hans skulder. Din halva av vinsten får du behålla själv.
    Men jag vägrar sälja huset! Och det är FÖREMÅLEN han spelat bort, inte pengar.
  • Anonym (Panik)

Vi ska skiljas, men nu behöver jag veta hur stor skadan är. Jag vet inte ordagrant vad som sagts, men fått berättat från vittnen som var där att han satsade vårt mot nån annans hus.

• burleskburkläsk

Jag vet en som spelade bakom ryggen på frugan, det slutade med kronofogden, hemlös, skild, tre barn träffar inte pappan lika ofta, 2 miljoner i skuld, även skyldig en handfull halvskumma typer som han behövt låna utav från början för att ens kunna spela.

Han pratar bara spel "hade jag haft så här mycket pengar så skulle jag sätta denna summan och vinna denna summan"

Han nämner aldrig något om att förlora och det var det han gjorde.

Han blev av med mer, alla smycken som frugan fått, 2 bilar etc.

Spelar gubben så ut med honom från ert liv.

Är själv man och singel men finner inte spel om pengar lönsamt.

Vet en annan som vann en halv miljon, han slutade jobba och idag är han en pank alkis, skål!!

• Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Panik) skrev 2025-02-24 07:57:42 följande:

Vi ska skiljas, men nu behöver jag veta hur stor skadan är. Jag vet inte ordagrant vad som sagts, men fått berättat från vittnen som var där att han satsade vårt mot nån annans hus.

Din halva av huset sitter säkert i den kommande bodelningen. Har du dragit igång processen? Du kan kontakta en familjerättsjurist som kan hjälpa dig.
    Värdesakerna ska ingå i bodelningen om de finns kvar. 
    Har ni redan skickat in om skilsmässa? Har ni redan gjort det ska bodelningen göras på tillgångar och skulder som fanns på brytdagen, har för mig att det är den dag tingsrätten registrerar ansökan. Har han spelat bort grejer efter det, ska värdet på grejerna ändå ingå i bodelningen.

Kan du säkra värdesakerna så att de inte försvinner?  
Svar på tråden Kan försäljningen tvingas igenom?