• Anonym (Hmm)

3-4 år tider förskola?

Hur långa dagar har era 3åringar/4åringar på förskolan?
    Jag känner att jag skulle behöva bättra på min ekonomi lite (bla för att laga trasiga tänder). Jag har senaste året jobbat 80% eller 75% (pendlar till jobb) och velat ha all min övriga tid med mitt barn (eftersom 2 h dag så är jag i rörelse till/från jobb). Men jag känner hela tiden att SÅ mycket tid försvinner hela tiden? Ska man verkligen bara spendera några få timmar med sitt barn om man jobbar heltid? Det känns ju inte rätt.. De flesta heltidsjobb här i staden är 7-16 eller 8-17 och därefter går ju viss restid åt innan hämtning/lämning. Hur gör ni?

• Svar på tråden 3-4 år tider förskola?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-24 13:35:31 följande:
    3-4 år tider förskola?

Hur långa dagar har era 3åringar/4åringar på förskolan?
    Jag känner att jag skulle behöva bättra på min ekonomi lite (bla för att laga trasiga tänder). Jag har senaste året jobbat 80% eller 75% (pendlar till jobb) och velat ha all min övriga tid med mitt barn (eftersom 2 h dag så är jag i rörelse till/från jobb). Men jag känner hela tiden att SÅ mycket tid försvinner hela tiden? Ska man verkligen bara spendera några få timmar med sitt barn om man jobbar heltid? Det känns ju inte rätt.. De flesta heltidsjobb här i staden är 7-16 eller 8-17 och därefter går ju viss restid åt innan hämtning/lämning. Hur gör ni?

Är ni inte två? Om ni är skilda, så kan du ju arbeta mer veckan pappan har barnet. 
  • Anonym (W)

Allmän förskola så 15 timmar per vecka. 9-14 tis-tors. Ledig alla skollov.

• Anonym (Hanna)

Våra barn gick så här ungefär genom alla år:
    måndag 730-14
    tisdag 830-14
    onsdag ledig
    torsdag ledig
    fredag 930-1630

Maken jobbar skift, jag kontorstid må-fre. Fredagen var den enda dagen då jag behövde hämta, därav att det blev en längre dag.
    Måndagen lämnade jag (pga han gick av sitt nattpass då) så därav att den var lite tidigare för att jag skulle hinna. 

• Cartjan1

Våra barn gick lite olika i den åldern men överlag så lämnades de 8.15 (önskemål från fsk då aktiviteterna startade 8.30 annars hade jag lämnat 9.00) och sedan hämtade jag dem 15 alla dagar utom en då de gick till 16 och min make hämtade. Så var schemat fyra dagar i veckan, hade en ledig dag men vilken varierade under tiden.

Men ts, oavsett hur vi andra gjort så ska du inte behöva må dåligt för att du behöver jobba heltid och ha barnen därefter. Förstår såklart att det måste kännas tungt och ledsamt att förlora tid men skulle tro att många familjer behöver jobba 100% nu när alla räntor och allmänna levnadskostnader är så dyra. 

• Anonym (Hjo)

8-17. 

Dock hemma alla lov då jag jobbar som lärare. 

Vår förskola är fantastisk så vi har inte dåligt samvete för dessa tider. 

• Anonym (Hjo)

Man ska inte ha dåligt samvete. Det skadar ännu mer att behöva oroa sig för sin ekonomi hela tiden. 

Om det är en bra förskola så har barnen det bra! 

• Anonym (Hmm)

Jag är imponerad att era barn har så korta dagar. Jag är frånskild och har behövt vara stand-by ifall pappan behöver hoppa in och jobba, därav har jag sökt om att gå ner i tid 1- 2 månader i förväg och då jobbar 75, max 80% för annars får barnet gå 11h dagar på förskolan om jag ska hamta/lämna och åka till en annan stad men som det ser ut nu så hoppas jag att kommer jag kunna jobba lite mer. 

• Anonym (T)

Jag jobbade alltid heltid när de var i den ålder. Förskola ungefär 9-18 varje dag. Gick bra, rolig förskola, de trivdes. 

Svar på tråden 3-4 år tider förskola?