• Anonym (Dålig hyresvärd)

Har jag världens sämsta hyresvärd?

Bor söder om söder i Stockholm Stad av en hyresvärd som har ett internet som inte fungerar ordentligt, en säkring som går av vid användning av mikrovågsugn så man behöver ta på den igen. 

Utöver det förekommer skador på väggarna som hon täckt för med gardiner. (Kan visa bild sen). Diskmaskin saknas också samtidigt som hon gör om i rummet och hon kan inte ens prata med mig. 

Har ni liknande upplevelser? Detta är alltså 6000 kr för ett rum på ca 15 cm². 

• Svar på tråden Har jag världens sämsta hyresvärd?

Är ca 15m² 

Anonym (A) skrev 2025-02-24 19:50:00 följande:

Flytta.

Ska flytta ut den 30 April redan men vad kan jag göra efteråt? Uppmana folk att inte hyra av henne? Kontakta ngn förvaltning?
  • Anonym (Elise)

Inte en bra hyresvärd, men långt ifrån den sämsta. Att en lägenhet inte har diskmaskin är helt normalt, och en och annan skavank är inte heller ovanligt. Däremot ska hon ju inte gå in i ditt rum, om du inte bjudit in henne dit, och definitivt inte ändra om på saker därinne. Under tiden du hyr rummet så är det ditt.

Eventuellt kan du driva frågan om överhyra i hyresnämnden men jag hade inte vågat/orkat göra det utan att ha uppbackning från Hyresgästföreningen. 

• Anonym (D)

Ok men det med diskmaskinen får dig att låta lite off. Jag har diskmaskin men aldrig använt den ens. Fullt möjligt att klara sig utan 

Anonym (D) skrev 2025-02-24 20:16:51 följande:

Ok men det med diskmaskinen får dig att låta lite off. Jag har diskmaskin men aldrig använt den ens. Fullt möjligt att klara sig utan 

Ja men det är inte det viktigaste utan snarare fuktskadan ex
  • Anonym (...)

Asså menar du att det är en fuktskada där en diskmaskin har stått tidigare eller är det skadorna på väggen du syftar på?

Du kan väl kontakta företaget eller vad det nu var du hyrde igenom, alternativt bostadsrättsföreningen om det nu är brf, jag hade dock inte gjort något, flyttat och gått vidare med livet helt enkelt. Jag antar du var och tittade på både lägenhet och rum innan du skrev kontrakt och flyttade in, då känns det lite sådär att komma och gnälla i efterhand kan jag tycka, men självklart ska hon inte in i ditt rum att göra.

Anonym (...) skrev 2025-02-24 20:41:56 följande:

Asså menar du att det är en fuktskada där en diskmaskin har stått tidigare eller är det skadorna på väggen du syftar på?

Du kan väl kontakta företaget eller vad det nu var du hyrde igenom, alternativt bostadsrättsföreningen om det nu är brf, jag hade dock inte gjort något, flyttat och gått vidare med livet helt enkelt. Jag antar du var och tittade på både lägenhet och rum innan du skrev kontrakt och flyttade in, då känns det lite sådär att komma och gnälla i efterhand kan jag tycka, men självklart ska hon inte in i ditt rum att göra.

Skadorna på väggen. Grejen är att hon skymt det med gardinerna så inte gått att se. 

Ja det ska hon självklart inte göra. 
  • Bagar Bengtsson
    Anonym (Dålig hyresvärd) skrev 2025-02-24 20:24:01 följande:
    Ja men det är inte det viktigaste utan snarare fuktskadan ex

Ja den var viktig men ändå missade du den i din post eller var det "Skador på väggarna"?

Diskmaskin på 15kvm är nog fler som är utan än att de har. 

6000 kr låter inte så farligt beroende på vad som ingår. Är det ett sovrum där du sen delar kök/badrum med någon eller har du eget kök och badrum?

Du har godkänt hyran. Är det privat hyresvärd som hyr ut sin del av en BR så kan hon med lätthet ta det priset om det är i närheten av Stockholm.

Bagar Bengtsson skrev 2025-02-24 20:49:09 följande:

Ja den var viktig men ändå missade du den i din post eller var det "Skador på väggarna"?

Diskmaskin på 15kvm är nog fler som är utan än att de har. 

6000 kr låter inte så farligt beroende på vad som ingår. Är det ett sovrum där du sen delar kök/badrum med någon eller har du eget kök och badrum?

Du har godkänt hyran. Är det privat hyresvärd som hyr ut sin del av en BR så kan hon med lätthet ta det priset om det är i närheten av Stockholm.

Skadorna på väggen är fuktskador (det är vid en ventilator) som syns på bilden
Svar på tråden Har jag världens sämsta hyresvärd?