• Anonym (Arg)

Kan jag tvingas betala?

Skolan fixade en aktivitet, den skulle vara gratis, men om barnet är frånvarande utan att sjukanmälas skulle man debiteras för det. Det var precis det som hände och skolan höll fast vid det.

Tvåm frågor,
    1. Har skolan verkligen rätt att göra såhär?
    2. Det var inte jag som var ansvarig för att få iväg barnet dit, kan jag ändå tvingas betala?

• Svar på tråden Kan jag tvingas betala?
  • Anonym (Hh)

Jag tror inte de har rätt att ta betalt 

• Anonym (D)

Så tragiskt att föräldrar inte tar sitt ansvar. Du är vårdnadshavare. Du ska se till att ditt barn tar sig till skolan eller sjukanmäls vid sjukdom om hen är sjuk.  ÄVEN om barnet inte är hos dig just då. Man är 100% vårdnadshavare alltid. 

Om barnet var hos sin andra förälder och detta brister så är der din förbannade skyldighet att ta det vidare och se till att ditt barn har en fungerande skolgång. 

Så tröttsamt med alla dessa trådar där man hela tiden ska skjuta ifrån sig ansvaret för att den andra föräldern brister. 

Det är era barn som blir lidande och ert "inte mitt ansvar" tänk är bara idiotiskt. 

• Anonym (M)

Det hoppas jag. 

Trist med alla dessa som skaffar barn med puckon. Barnen blir lidande. 

• Anonym (X)

Varför var barnet borta utan att frånvaroanmälas?

• Anonym (Arg)
    Anonym (D) skrev 2025-02-25 07:06:15 följande:

Så tragiskt att föräldrar inte tar sitt ansvar. Du är vårdnadshavare. Du ska se till att ditt barn tar sig till skolan eller sjukanmäls vid sjukdom om hen är sjuk.  ÄVEN om barnet inte är hos dig just då. Man är 100% vårdnadshavare alltid. 

Om barnet var hos sin andra förälder och detta brister så är der din förbannade skyldighet att ta det vidare och se till att ditt barn har en fungerande skolgång. 

Så tröttsamt med alla dessa trådar där man hela tiden ska skjuta ifrån sig ansvaret för att den andra föräldern brister. 

Det är era barn som blir lidande och ert "inte mitt ansvar" tänk är bara idiotiskt. 

Det har inget med skolgången att göra. De fixade en aktivitet under lovet, som skulle vara gratis förutsatt att man dök upp eller sjukanmälde, vilket pappan inte gjorde.

Det kan omöjligt falla under mitt ansvar när jag öht inte har någon möjlighet att kunna styra det.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (M) skrev 2025-02-25 07:09:13 följande:

Det hoppas jag. 

Trist med alla dessa som skaffar barn med puckon. Barnen blir lidande. 

Du hoppas att jag ska betala för något jag är oskyldig till?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2025-02-25 07:11:52 följande:

Varför var barnet borta utan att frånvaroanmälas?

Han orkade inte få dit henne antar jag och tänkte väl inte på att frånvaroanmäla under lov, trots att han fått samma info om regler som jag. Har bara barnens version, han ignorerar mina meddelanden.
  • Anonym (Linn)

Hänvisa skolan till pappan. Förklara att det hände på hans vecka. Och så får de lösa det. 

• Anonym (Leif)

Det var alltså en aktivitet på ett lov man troligtvis måste anmäla sig till..kanske beställdes det lunch efter antalet anmälda.Givetvis blir man betalningsskyldig om man inte hör av sig i tid..Är man bara något sånär vuxen förälder förstår man det, det är ingen välgörenhet skolan bedriver speciellt inte på lov..

• Anonym (Arg)
    Anonym (Leif) skrev 2025-02-25 07:43:56 följande:

Det var alltså en aktivitet på ett lov man troligtvis måste anmäla sig till..kanske beställdes det lunch efter antalet anmälda.Givetvis blir man betalningsskyldig om man inte hör av sig i tid..Är man bara något sånär vuxen förälder förstår man det, det är ingen välgörenhet skolan bedriver speciellt inte på lov..

Men den borde vara hans ansvar att betala, det var hans val att tacka ja och sen skita i det.
Svar på tråden Kan jag tvingas betala?