Anonym (Kalli) skrev 2025-02-25 13:23:52 följande:
Förmodligen för att skolan inte har en aning om hur deras veckor eller deras umgänge med barnet ser ut och absolut inte kan veta om detta hände på en "pappavecka" eller "mammavecka", fakturan går dit där barnet är folkbokfört och ingen annan stans.
Vilket lett till TS fråga - hon förstår ju att rent logiskt sett så är det INTE på hennes ansvar, men om pappan vägrar betala, vad gör hon då? Kommer skolan fortsätta kräva betalt av henne?
TS, jag förstår att du inte alls har lust att betala.
I första hand borde du skicka fakturan till pappan och säg; "jag hoppas vi slipper mer byråkrati kring detta än nödvändigt, och att du kan betala denna räkning utan mera tjafs. Eftersom jag inte ens visste om att Xxx skippade denna aktivitet, på en dag där du ahde ansvaret över henne, så har jag ju uppenbart inte haft möjligheten att undvika denna kostnad. Den fallet därför på dig, hur man än vrider och vänder på saken."
Vägrar han, så hör av dig till skolan och se om de kan skriva om räkningen på honom.
Vägrar skolan, så hör av dig till familjerådgivningen eller en gratistjänst för juridiska råd.
Alternativt: Betala räkningen - och nästa gång det är tal om att du ska betala något till honom (om det någonsin händer?) så drar du först av för denna räkning.