• Anonym (Arg)

Kan jag tvingas betala?

Skolan fixade en aktivitet, den skulle vara gratis, men om barnet är frånvarande utan att sjukanmälas skulle man debiteras för det. Det var precis det som hände och skolan höll fast vid det.

Tvåm frågor,
    1. Har skolan verkligen rätt att göra såhär?
    2. Det var inte jag som var ansvarig för att få iväg barnet dit, kan jag ändå tvingas betala?

• Svar på tråden Kan jag tvingas betala?
  • olof 45
    Anonym (Kalli) skrev 2025-02-25 13:23:52 följande:
    Förmodligen för att skolan inte har en aning om hur deras veckor eller deras umgänge med barnet ser ut och absolut inte kan veta om detta hände på en "pappavecka" eller "mammavecka", fakturan går dit där barnet är folkbokfört och ingen annan stans. 
    Vilket lett till TS fråga - hon förstår ju att rent logiskt sett så är det INTE på hennes ansvar, men om pappan vägrar betala, vad gör hon då? Kommer skolan fortsätta kräva betalt av henne? 

TS, jag förstår att du inte alls har lust att betala.

I första hand borde du skicka fakturan till pappan och säg; "jag hoppas vi slipper mer byråkrati kring detta än nödvändigt, och att du kan betala denna räkning utan mera tjafs. Eftersom jag inte ens visste om att Xxx skippade denna aktivitet, på en dag där du ahde ansvaret över henne, så har jag ju uppenbart inte haft möjligheten att undvika denna kostnad. Den fallet därför på dig, hur man än vrider och vänder på saken."

Vägrar han, så hör av dig till skolan och se om de kan skriva om räkningen på honom.

Vägrar skolan, så hör av dig till familjerådgivningen eller en gratistjänst för juridiska råd. 

Alternativt: Betala räkningen - och nästa gång det är tal om att du ska betala något till honom (om det någonsin händer?) så drar du först av för denna räkning. 
  • beli

TS, jag hittar ingenstans i tråden varför DU ska betala. Varför betalar inte han?

• Aliona
    Anonym (Fia) skrev 2025-02-25 10:51:22 följande:
    I förhållande till skolan är ni båda lika skyldiga att betala.

Men er två emellan så är det förstås hans ansvar.
    Skulle precis skriva detta. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Kalli) skrev 2025-02-25 13:23:52 följande:
    Förmodligen för att skolan inte har en aning om hur deras veckor eller deras umgänge med barnet ser ut och absolut inte kan veta om detta hände på en "pappavecka" eller "mammavecka", fakturan går dit där barnet är folkbokfört och ingen annan stans. 

Hm. Jag har utgått från att TS har pratat med skolan. Känns ju som det självklara att börja med. Innan TS gjort det finns det ju egentligen inget problem att skriva här om. 

Om fakturan först hamnat hos TS förstår jag kan bero på det du skriver. 

• Anonym (.)

Nej, har du aldrig lovat att betala så kan de inte kräva dig på något. Det vore skillnad om du tex skrivit på något papper om aktiviteten och att avgift utgår. Bestrid fakturan.

• Anonym (Kalli)
    Anonym (.) skrev 2025-02-25 14:42:38 följande:

Nej, har du aldrig lovat att betala så kan de inte kräva dig på något. Det vore skillnad om du tex skrivit på något papper om aktiviteten och att avgift utgår. Bestrid fakturan.

Hon har skrivit på. Men vi vet inte om ens har lyft frågeställningen med skolan. Jag uppfattar det som att hon frågade här först.

Och svaret är ju då att de så klart skickar fakturan dit barnet är folkborfört och sen får föräldrarna ansvara tillsammans för att den blir betald.

Det kan mycket väl vara så att skolan kan tänka sig att skicka den till pappan istället. OM TS bara lyfter luren och frågar. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Kalli) skrev 2025-02-25 14:53:12 följande:
    Hon har skrivit på. Men vi vet inte om ens har lyft frågeställningen med skolan. Jag uppfattar det som att hon frågade här först.

Och svaret är ju då att de så klart skickar fakturan dit barnet är folkborfört och sen får föräldrarna ansvara tillsammans för att den blir betald.

Det kan mycket väl vara så att skolan kan tänka sig att skicka den till pappan istället. OM TS bara lyfter luren och frågar. 
    Om TS har skrivit på ett papper där hon lovar att betala om barnet inte kommer så skickar de givetvis fakturan till henne och ingen annan. Pappan måste inte betala, det ör inte han som har avtalat om betalning.
  • Agda90

Om fritids var på hans vecka så får han betala. Det är ju hans fritidsplats och hans schema. 
    Eller har ni varit så korkade att ni har kvar fritidsplatsen med dig som platsansvarig?
    Anmäl till kommunen att ni ska ha delad faktura. Så får han uppge sina arbetstider och sköta räkningen och sitt schema. 

Anonym (Arg) skrev 2025-02-25 07:50:44 följande:
    Han först, sen bad mig läraren signera ett papper om det vid hämtning, så på sätt och vis båda, men lovet är på hans vecka, jag hade inte skrivit under om han inte redan tackat ja
  • Anonym (Linn)
    Anonym (.) skrev 2025-02-25 15:38:39 följande:
    Om TS har skrivit på ett papper där hon lovar att betala om barnet inte kommer så skickar de givetvis fakturan till henne och ingen annan. Pappan måste inte betala, det ör inte han som har avtalat om betalning.
    Båda har skrivit under men det var pappan som anmälde barnet till aktiviteten.  
  • Anonym (Arg)

Det jag skrev på hade inget om någon avgift, det var bara barnets namn, klass och kontaktuppgifter.

Vadå platsansvarig för fritids? Skolan vet vilken vecka de är hos vem, det har de registrerat så de vet vem de ska ringa om det är något.

Svar på tråden Kan jag tvingas betala?