• Anonym (Tuja)

Uppsägningstid (uppsagd under föräldraledighet)

Jag har nu blivit uppsagd under föräldrarledighet pga arbetsbrist. Jag har varit föräldraledig i några månader och hade meddelat min arbetsgivare 2024 att jag skulle komma tillbaka 1 augusti 2025. Företaget lägger ner verksamheten i Sverige (moderbolaget i DE finns kvar). Jag skulle ha varit anställd i 6 år från 1 juni och därför ha 4 månaders uppsägningstid från 1 augusti enligt LAS. Min arbetsgivares advokat påstår att det skulle vara emot diskrimineringslagen att ge mig 4 månader från 1 augusti när de andra anställda sägs upp direkt. De betalar mig därför bara 3 månader och anser att min uppsägningstid börjar räknas från och med idag. Stämmer det att företaget får göra så?
  • Svar på tråden Uppsägningstid (uppsagd under föräldraledighet)
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Tuja) skrev 2025-02-25 13:09:56 följande:
    Uppsägningstid (uppsagd under föräldraledighet) Jag har nu blivit uppsagd under föräldrarledighet pga arbetsbrist. Jag har varit föräldraledig i några månader och hade meddelat min arbetsgivare 2024 att jag skulle komma tillbaka 1 augusti 2025. Företaget lägger ner verksamheten i Sverige (moderbolaget i DE finns kvar). Jag skulle ha varit anställd i 6 år från 1 juni och därför ha 4 månaders uppsägningstid från 1 augusti enligt LAS. Min arbetsgivares advokat påstår att det skulle vara emot diskrimineringslagen att ge mig 4 månader från 1 augusti när de andra anställda sägs upp direkt. De betalar mig därför bara 3 månader och anser att min uppsägningstid börjar räknas från och med idag. Stämmer det att företaget får göra så?
    Ja, det verkar vettigt. Blir du uppsagd idag så räknas ju uppsägningstiden från dagens datum, och då har du inte varit anställd i 6 år. Otur, men så blir det ibland. 
  • Anonym (Facket?)

Vad säger facket eller är du inte med där? Skriv inte på något om du inte pratat med dem innan (om du är med vill säga). 

Så här säger Unionen:

Om du skulle bli uppsagd på grund av arbetsbrist när du är föräldraledig har du samma rättigheter vid uppsägning som om du skulle vara i tjänst. Din uppsägningstid börjar inte förrän du kommer tillbaka till arbetet efter föräldraledigheten eller från det datum som du uppgett att du skulle komma tillbaka.

www.unionen.se/rad-och-stod/uppsagning-under-foraldraledighet

• Anonym (Tuja)
    Anonym (Facket?) skrev 2025-02-25 13:20:34 följande:

Vad säger facket eller är du inte med där? Skriv inte på något om du inte pratat med dem innan (om du är med vill säga). 

Så här säger Unionen:

Om du skulle bli uppsagd på grund av arbetsbrist när du är föräldraledig har du samma rättigheter vid uppsägning som om du skulle vara i tjänst. Din uppsägningstid börjar inte förrän du kommer tillbaka till arbetet efter föräldraledigheten eller från det datum som du uppgett att du skulle komma tillbaka.

www.unionen.se/rad-och-stod/uppsagning-under-foraldraledighet

Jag är tyvärr inte med i något fack

informationen på Unionens hemsida stämmer med det som finns i LAS. Jag är osäker om företag får skylla på diskrimineringslagen för att undvika att följa LAS. 
  • Anonym (Poli)

Diskrimineringslagen är inte applicerbar här på det sättet. Vem menar de skulle diskrimineras av att de följer lagen?  Däremot diskriminerar företaget dig som föräldraledig om de bryter mot LAS... Företaget har fel helt enkelt. 

• Anonym (Facket?)
    Anonym (Tuja) skrev 2025-02-25 13:28:22 följande:
    Jag är tyvärr inte med i något fack

informationen på Unionens hemsida stämmer med det som finns i LAS. Jag är osäker om företag får skylla på diskrimineringslagen för att undvika att följa LAS. 
    På vilket sätt skulle diskrimineringslagen trumfa LAS? De andra diskrimineras inte för att din uppsägning inte börjar gälla förrän du är tillbaka från din föräldraledighet. Sådant täcker inte diskrimineringslagen. 

Även om det kostar lite så är facket ungefär som en försäkring på bilen eller hemmet, surt att betala för men jäkligt bra när något strular. 

Du har rätt, de har fel men utan muskler bakom dig så är det tyvärr svårt att få rätt.
  • Anonym (Facket?)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 13:16:45 följande:
    Ja, det verkar vettigt. Blir du uppsagd idag så räknas ju uppsägningstiden från dagens datum, och då har du inte varit anställd i 6 år. Otur, men så blir det ibland. 
    Fel. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Poli) skrev 2025-02-25 13:32:05 följande:

Diskrimineringslagen är inte applicerbar här på det sättet. Vem menar de skulle diskrimineras av att de följer lagen?  Däremot diskriminerar företaget dig som föräldraledig om de bryter mot LAS... Företaget har fel helt enkelt. 

Precis vad jag tänkte. Snacka om att twista saker!!
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Facket?) skrev 2025-02-25 13:34:18 följande:
    Fel. 
    Ja, jag förstår det nu med tanke på på fl. 

Men det rör sig om en månads diff, och är TS inte med i facket så kan det bli svårt att driva. 
  • Anonym (Facket?)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-25 14:24:04 följande:
    Ja, jag förstår det nu med tanke på på fl. 

Men det rör sig om en månads diff, och är TS inte med i facket så kan det bli svårt att driva. 
    En månad är en månad med högre lön. En månad extra att hitta ett nytt jobb. En månad extra utan behöva bråka med a-kassa och arbetsförmedlingen. 

Nej, tyvärr är inte TS med i facket utan får väl lägga sig platt. Men arbetsgivaren har ändå fel. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Facket?) skrev 2025-02-25 14:35:03 följande:
    En månad är en månad med högre lön. En månad extra att hitta ett nytt jobb. En månad extra utan behöva bråka med a-kassa och arbetsförmedlingen. 

Nej, tyvärr är inte TS med i facket utan får väl lägga sig platt. Men arbetsgivaren har ändå fel. 
    Å andra sidan har ju TS valt bort fackligt stöd, och får ta konsekvensen av det. 
Svar på tråden Uppsägningstid (uppsagd under föräldraledighet)