• Anonym (Sockerbitar)

Diabets typ 2

Läkaren har tagit prover och svaret blev att mitt långtidssocker är förhöjt.
    Hon misstänker diabetes typ 2.

Det långtidssockret HBA1C påverkas det av för mycket sötsaker mm?
    Eller mäter det på annat sätt än blodsocker via stick i fingret som visar högt efter intag av sötsaker.

Jag äter hälsosamt inte mycket sött 
    Men inte mått så bra på ett tag. Varit trött dimsyn kissar massor därav ett läkarbesök.

• Svar på tråden Diabets typ 2
  • burleskburkläsk
    Anonym (Sockerbitar) skrev 2025-02-25 14:12:08 följande:
    Diabets typ 2

Läkaren har tagit prover och svaret blev att mitt långtidssocker är förhöjt.
    Hon misstänker diabetes typ 2.

Det långtidssockret HBA1C påverkas det av för mycket sötsaker mm?
    Eller mäter det på annat sätt än blodsocker via stick i fingret som visar högt efter intag av sötsaker.

Jag äter hälsosamt inte mycket sött 
    Men inte mått så bra på ett tag. Varit trött dimsyn kissar massor därav ett läkarbesök.

Diabetes typ 2 brukar man kunna bli av med.
    Gäller inte alla dock värt att försöka.
  • Anonym (Sockerbitar)

Ja det är ju mitt mål. 
    Ska ta nya prover nästa vecka. 
    Men inget av det var min undran

• Anonym (Kuyo)

Uppenbarligen äter och dricker du inte så nyttigt som du tror om du har fått diabetes typ 2. 

Det handlar inte bara om sötsakerna. Det handlar även om allt med socker och med stärkelse i samt hur ofta du äter eller dricker något. 

• burleskburkläsk

Tänker på det med dimsyn i samband med Typ 2.
    Vet att man har lättare att utveckla katarakt (hur det nu stavas) vilket är grå starr och glaukom som är grön starr.

Hur gammal är du ca och hur länge har du haft dimsyn?

• Anonym (Dr Krall)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 14:32:08 följande:
    Diabetes typ 2 brukar man kunna bli av med.
    Gäller inte alla dock värt att försöka.
    Man blir inte av med Diabetes typ 2,  Insulinresistensen kommer att finnas där. Vad man däremot kan göra är att lindra symtomen. 

Genom fysisk aktivitet kan man minska insulinresistensen och genom att förändra rutiner och matvanor kan man hålla nere blodsockret på en normal nivå. Idag finns även medicin som hjälper till.
  • Anonym (Dr Krall)
    Anonym (Kuyo) skrev 2025-02-25 14:38:37 följande:

Uppenbarligen äter och dricker du inte så nyttigt som du tror om du har fått diabetes typ 2. 

Det handlar inte bara om sötsakerna. Det handlar även om allt med socker och med stärkelse i samt hur ofta du äter eller dricker något. 

Det är inte så att diabetes typ2 uppkommer på grund av dåliga matvanor.  Det finns en genetisk komponent i sjukdomen. Detta gäller speciellt typ 2 diabetes.

Man kan även drabbas av typ 1 diabetes i vuxen ålder, som är en autoimmun sjukdom där antikroppar förstört bukspottskörteln så kroppens egna insulinproduktion förlorats. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Dr Krall) skrev 2025-02-25 15:06:31 följande:
    Man blir inte av med Diabetes typ 2,  Insulinresistensen kommer att finnas där. Vad man däremot kan göra är att lindra symtomen. 

Genom fysisk aktivitet kan man minska insulinresistensen och genom att förändra rutiner och matvanor kan man hålla nere blodsockret på en normal nivå. Idag finns även medicin som hjälper till.
    Ha! Tack för input, jag kollade upp det, jag är felinformerad detta är längesedan....jag var inte patienten men en viss sköterska skulle kollat hörseln eller helst läst på lite! 😆
  • Anonym (Sockerbitar)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-25 14:40:53 följande:

Tänker på det med dimsyn i samband med Typ 2.
    Vet att man har lättare att utveckla katarakt (hur det nu stavas) vilket är grå starr och glaukom som är grön starr.

Hur gammal är du ca och hur länge har du haft dimsyn?

Dimsyn sen i höstas. Jag är 48
  • Anonym (Sockerbitar)
    Anonym (Kuyo) skrev 2025-02-25 14:38:37 följande:

Jo jag äter väldigt nyttigt. Alltid mörkt bröd, godis chips mm typ 1 ggn i månaden. Äter alltid hemlagad mat alltid grönsaker till, dricker vatten. Dricker aldrig kaffe bara the utan socker/sötningsmedel. 
    Så din kommentar var bara dum
  • burleskburkläsk
    Anonym (Sockerbitar) skrev 2025-02-25 17:31:00 följande:
    Dimsyn sen i höstas. Jag är 48
    Beklagar, jag hoppas det blir bättre.
Svar på tråden Diabets typ 2