Anonym (stick i fingret) skrev 2025-02-25 20:56:05 följande:
Min diabetessköterska tar båda sorternas prov med stick i fingret. Skrillnaden är att korttidsprovet kollar vi i min läsare och långtidsprovet måste han gå iväg med till en maskin.
Man kan ha både typ 1 och typ 2 samtidigt. Det kallas dubbeldiabetes. Oftast, men inte alltid, drabbar det diabetiker som inte vet om att de är diabetiker på länge. Typ-1or får oftast typ 2 pga vanor som lett till övervikt och insulinresistens, typ-2or får oftast typ-1 pga att binjurarna jobbat på högvarv så länge att de blivit utmattade/utslitna och inte längre producerar eget insuln.
Både typ 1 och typ 2 kan avhjälpas, men inte botas, av lågkolhydratskost (upp till 130 g kolhydrater om dagen) och fasta. Fasta som typ-1a bör man inte göra utan sjukvårdens överinseende och goda minne, så bäst att prata med läkare om det, men forskning visar att typ-1or kan få ökad insulinproduktion om den inte redan är helt utslagen , vilket sänker behovet av tilläggsinsulin (jag har själv gjort det). Typ-2or kan reverser sin insulinresistens, hel eller delvis, under lång eller kort tid, med fasta.
TS, du har ju uppvisat klassiska symptom på diabetes, så jag förstår att du sökte för det. Det intressanta för dig är egentligen nu om du behöver insulin eller ej. Att se över kost och motion är också bra. Håll gärna i minnet att kroppar år olika och blodsockret reagerar olika på olika saker, så börja föra en loggbok med vad du äter och när, och hur blodsockret reagerar. Blodsockret kan även reagera med ökning tillfälligt vid motion och styrketräning, kan vara bra att ha i åminne.
Men du vilken bra info. Stort tack. Kramar till dig