• Anonym (Undrar)

Varför ”fullskalig invasion”

Kan någon förklara detta för mig, jag har undrat i tre år nu?

Varför använder man hela tiden dessa konstiga begrepp som Rysslands ?fullskaliga invasion?.

varför säger man inte bara Rysslands krig mot Ukraina? 

• Svar på tråden Varför ”fullskalig invasion”
  • Anonym (Eden)

Har egentligen aldrig reflekterat över det. Ett krig kan väl bedrivas på t ex sättet "kalla kriget" då länder rustar upp och spänningar råder. Krig kan ske av religiösa skäl eller mellan folkgrupper inbördeskrig exv Rwanda 

ett krig pågår i Ukraina med specifikationen "fullskalig invasion" trupper har gått in med syftet att ta över hela landet. De tågade ju mot huvudstaden initialt.

gissar jag.

• Anonym (Mx)

För att cementera begreppet att Ryssland har gått all in. Det finns politiska intressen bakom detta begrepp. Därför upprepar man detta i absurdum.

• Anonym (M)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-25 21:08:11 följande:

För att cementera begreppet att Ryssland har gått all in. Det finns politiska intressen bakom detta begrepp. Därför upprepar man detta i absurdum.

Menar du att det inte är sant? 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (M) skrev 2025-02-25 21:12:23 följande:
    Menar du att det inte är sant? 
    Jo, men vad är annars anledningen till att man upprepar det tänker du?
  • Mentat
    Anonym (Undrar) skrev 2025-02-25 20:47:30 följande:
    Varför ?fullskalig invasion?

Varför använder man hela tiden dessa konstiga begrepp som Rysslands ?fullskaliga invasion?.

Har också undrat varför man inte använder begreppet "Rysslands anfallskrig mot Ukraina". För all del, det skiljer på invasionen av Krim och det nuvarande kriget så det är kanske därför man använder begreppet. Invasionen av Krim var ju också ett angrepp.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-25 21:16:10 följande:
    Jo, men vad är annars anledningen till att man upprepar det tänker du?
    För att det är sant. På dig lät det som att det inte är sant. 
  • Anonym (Erfaren)

Men snälla! Spekulera i om det ens är en invasion..

Ryssland anföll med hjälp av "separatister" och tog över Krim-halvön och ett par delstater i östra Ukraina 2014 helt oprovocerat .. Sedan dess har Ukraina och Ryssland legat i ett lågintensivt "inbördes"-krig -> officiellt hade Ryssland inget att göra med att separatister tog över och ville ansluta Krim till Ryssland. 

2022 bestämde dock Ryssland sig för att försöka ta hela Ukraina och det är det man kallar den fullskaliga invasionen!  Då körde de in med pansarvagnar över gränsen och betedde sig som svin mot lokalbefolkningen och stal all deras lyxutrustning som tvättmaskiner och toalettstolar innan invasionen slogs tillbaka.

• Anonym (Mx)
    Anonym (M) skrev 2025-02-25 21:21:19 följande:
    För att det är sant. På dig lät det som att det inte är sant. 
    Blir det mindre sant om man använder uttrycket: Rysslands invasion av Ukraina?

Tråden handlar om tillägget fullskaliga invasionen.
  • Anonym (Insatt)

Kriget började 2014 med smyginvasionen av Krym och med stöttandet av rebeller som startade inbördeskrig i Donbas. Så det har varit krig i 11 år. Men den fullskaliga invasionen av hela landet började för tre år sen. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-25 21:36:37 följande:
    Blir det mindre sant om man använder uttrycket: Rysslands invasion av Ukraina?

Tråden handlar om tillägget fullskaliga invasionen.

Och stämmer inte det, att det är en fullskalig invasion? 

Att bara kalla det invasion är spela ner Rysslands roll, dvs en politisk markering. Vilket verkar vara din agenda om man läser andra trådar. 

• Anonym (X)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-02-25 20:47:30 följande:
    Varför ?fullskalig invasion?

För att de officiellt anfallit hela landet och inte annexerat som de gjorde med Krim-halvön.
  • Anonym (Eden)
    Skogshuggaren skrev 2025-02-25 21:42:46 följande:

För att skilja det från invasionen 2014 som inte var fullskalig.

Det låter logiskt.
Svar på tråden Varför ”fullskalig invasion”