Inlägg från: Anonym (Kritisk Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kritisk Förälder)

Socanmäld för nålstick i armar

Finns ingen som helst anledning att lämna något drogtest. Du behöver inte ens svara om soc hör av sig.

Ev kan du göra en motanmälan mot förskolan hos huvudmannen. Säg att utpekad personal luktar sprit och sluddrar på måndagmorgon.  

Anonym (Less) skrev 2025-02-27 07:44:32 följande:

Kommer drogtest synas i journalen? För det vill jag absolut inte att det ska finnas med där, oavsett vad det visar. Bara att bli anklagad för något sånt känns vidrigt.

Jag förstår att du känner så. 

Vänta och se vad socialtjänsten säger. Berätta att du tyckte att en i personalen luktade sprit och att du nämnde det och nu tror att de anmält dig för att hämnas. 

Om de kräver dogtest av dig, borde det även gälla personalen. Du kan nämna att de borde gå på antabus och blåsa i alkometer före varje arbetspass. Det är ju trots allt barn de tar hand om. Betätta att du sätter barnens behov i centrum och känner oro för att lämna ditt barn där. Ta även upp det med huvudmannen. 
    Anonym (Kim) skrev 2025-02-27 08:23:32 följande:

Sitt lugnt i båten. Man kan ju tycka att den som anmälde hade kunnat pratade med dig innan om sin oro och misstankar. Du behöver inte vara orolig när Soc kontaktar dig. Visa armarna om det är dem de har haft oro kring. Gör drogtester utan knot om de ber om det. Ja det kommer att synas i din journal. Men är proven negativa så har du ju inget att frukta. Att skippa förskolan kan ses som att du blev påkommen. Har du inga substanser i blodet och en rimlig förklaring om vad personalen uppfattade som nålstick är det väl inget att hetsa upp sig över. Visst misstanken är himla obehaglig. Däremot om du skulle ha drogproblem så behöver du hjälp och ungarna skyddas. 

Idiotiskt råd. Att ha en journal med drogtester osv kommer tolkas negativt oavsett om det kommer ut negativt eller positivt. Både vad gäller fortsatta kontakter med vården, men kan även påverka möjligheter att få jobb. Speciellt skyddsklassade tjänster. 
    Det är absolut inget mandat som någon barnskötare eller förskollärare har. Heller inget som soc kan kräva. 

Att anmäla vårdnadshavare till soc med grundlösa anklaganden är inte att samarbeta. Stor risk att det här kommer slå tillbaka mot förskolan. Minsta misstanke om missförhållande eller kränkande behandling kommer anmälas till huvudman och kan inte de uppvisa en åtgärdsplan med uppföljning följer i sin tur en anmälan till Skolinspektionen. 
    Anonym (Tror) skrev 2025-02-27 09:50:25 följande:

Nu läste jag att det finns i journalen att ts tar prov ofta. Så inget att oroa sig för.

Varför skulle ett negativt prov betyda problem med vården i framtiden?
    Jag har haft missbruk men varit ren i 20 år, aldrig haft problem med vården trots mängder med missbruksbevis i min journal tidigare. Det är få som jobbar inom vården som vill jävlas med folk som hamnat snett även om det förekommer men då syftar jag på aktiva missbrukare och ingen som lämnat ett enda rent drogtest. 

Finns tjänster där det krävs registerutdrag. Att det då framkommer att vederbörande springer och lämnar drogtest kommer knappast att ses som meriterande. Kan även påverka bedömning av sådana saker som körkort och ev vapenlicenser. Men det kanske inte är något som du har? 
    mammatill6 skrev 2025-02-27 09:59:02 följande:
    På vilket sätt skulle det hjälpa ts? Förskolan har ju skyldighet att anmäla om de ser oro. Tror du det blir mindre oro om man vägrar drogtest?
    Det råder sekretess mellan socialtjänst och skola. Skulle socialtjänsten springa runt och glappa om sådant till skolan är det ett solklart brott mot sekretessparagraferna i socialtjänstlagen. Skulle kunna räknas som saklig grund för uppsägning av den socialsekreteraren. 
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 11:04:29 följande:

Förstår att det känns obehagligt! Men det kommer inte leda till något, om socialen hör av sig kan du bara visa läkarintyg på när du blivit stucken i armarna. Tycker det är hemskt att folk anmäler utan att prata med personen först. 

Nu får man knappast något intyg på att man blivit stucken i armen. Man får se till att ha långärmade tröjor på sig fortsättningsvis då man hämtar/lämnar. 

Om personal uppför sig olämpligt uppmanar jag att anmäla det till kommunens huvudman. Gå inte med på något obefogat drogtest. 
    Anonym (KalleKula) skrev 2025-02-27 11:26:20 följande:

Något drogtest kommer inte på fråga överhuvudtaget innan en utredning startats.
    Som jag förstår det på TS har inget sådan beslut fattas.
    Innan en utredning startas kommer TS att bli kontaktad för en första bedömning.
    Därefter fattar man beslutar om en utredning skall startas eller inte. 

Om man kommer fram till att ingen utredning ska startas, vilket verkar vara det enda rimliga i det här fallet, raderas all information och inga journaler sparas. 

Exakt. Att starta en utredning baserat på att TS varit och lämnat ett blodprov låter inte särskilt sannolikt. 

Är det något som kan ifrågasättas är ju förskolans omdöme här. Är ett stickmärke på en arm en misstanke som gör att en förälder går på droger, vad händer då om en svart man med rastaflätor hämtar/lämnar? 

Tycker det låter som att det kan komma att upprättas motanmälningar om kränkande särbehandling här. Hade jag blivit anmäld så hade jag gjort motanmälan för allt. Minsta misstanke och det är anmälan DIREKT.
    Anonym (Tusse) skrev 2025-02-27 18:08:23 följande:

Det här var nog det löjligaste jag läst på länge. Jag har rekryterat till säkerhetsklassade tjänster i drygt 10 år och rekryterat höga befattningar längre än så. Detta är inte sant. Vet inte vad du rekryterar till för påhittade agenttjänster men i den verkliga världen påverkar inte negativt drogtest någon rekrytering negativt. Möjligen kan du ju just behöva gör drogtester så du får ännu fler negativa drogtester i din portfölj. Görs drogtester på nästan alla seriösa arbetsplatser. Jobbigt för alla anställda med alla deras negativa provsvar de samlar på sig.

Oroa dig inte TS. Har du inget att dölja är ingen fara. Förstår dock att förtroendet för förskolan sjönk. Tänk dock större. De anmäler när de är oroliga. Hellre en gång för mycket än för lite. Du är en gång för mycket, de kommer läggas ned. Sträck på dig och åk till förskolan imorgon. Ryck på axlarna och säg till dem jaja inga konstigheter, jag har inget att dölja så sov får gärna ringa så ska jag förklara mig. Sen kan du få vara både arg och besviken på dem när du kommer hem igen. Helt förståligt. 

Dra den om rödluvan. Du har inte ens rekryterat en hamburgevändare på McDonalds. 

Självklart ligger det TS i fatet att få socanmälningar på sig. Även det faktum att misstänkt droganvändning dyker upp i journalen vid slagning. 

Nej, de anmäler inte när de är oroliga. De anmäler för att de har autistisk personal som läser riktlinjer ordagrant utan att tänka och göra egen kritisk bedömning. 

Föreslår att TS gör en motanmälan hos huvudman med krav på åtgärder. Om inga åtgärder sker så anmälan hos Skolinspektionen. Då får de göra en opartisk bedömning om det råder missförhållanden eller inte. Hellre en anmälan och utredning för mycket, än en för lite? Var det inte så du sa? 
    Anonym (Tagga ner du låter som en galning) skrev 2025-02-27 19:33:16 följande:

Lycka till det med. Att hämnas för att man blir socanmäld är nog det bästa sättet att utmåla sig som en riktigt socialfall.

Visa att allt står rätt till. Prata med personalen lugnt och sakligt. Gå vidare i livet.

Det är rimligt att förskolepersonal anmäler misstänkta missförhållanden. Det är lag på det och det är för barnens skull. Det leder ofta inte till någon åtgärd mer än ett samtal och så ser de att allt är bra. Och är det inte bra, ja då kan man ju inte bli så kränkt av att man blev anmäld till att börja med.

Det är inga problem. Det är bara att anmäla. Vem har sagt något om att hämnas? Är det så att de har personal med olämpligt uppträdande är det ju bara bra att det utreds. Speciellt av en oberoende instans. Deras utredningar brukar vara mycket djupgående och innehålla diverse åtgärdsplaner. Skolan borde välkomna det hela. 

Tyvärr är det ofta så att om anmälningar från personal väl har börjat så kommer det att fortsätta. Hur kommer det att låta nästa gång? Om det inte är något problem med att bli anmäld så bör ju förskolan inte heller ha det. Allt sker ju för barnens bästa.  Det är viktigt att komma ihåg. 
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 19:38:31 följande:
    Drogtester kommer inte fram på några registerutdrag. De frågar inte om man tagit drogtester när man tar körkort eller ansöker om vapenlicens. 
    Läkare analyserar provresultaten och rapporterar in till Transportstyrelsen och Polismyndigheten så de behöver inte fråga den sökande.
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 19:36:18 följande:
    Ber ts om det kommer vården ordna ett sådant intyg. 
    Knappast. 
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 20:25:52 följande:
    Varifrån har du fått den informationen? Ett negativt test rapporteras aldrig. 
    Finns misstanke om droger kan det rapporteras till polismyndigheten. 
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 20:26:37 följande:
    Varför skulle en läkare inte utfärda ett sådant intyg enligt dig? 
    Det är inte läkare som tar blodprover. Dessutom är de fullt upptagna med sina ordinarie arbetsuppgifter och rapporteringsskyldighet till instanser dit de faktiskt har rapporteringsskyldighet att det tagits drogtest. 
    Anonym (Vera) skrev 2025-02-27 23:19:55 följande:
    Du som privatperson kan förstås anmäla vad du vill hur tomigt det än är, vården har tystnadsplikt. 
    Anonym (Kritisk Förälder) skrev 2025-02-27 20:34:40 följande:
    Det är inte läkare som tar blodprover. Dessutom är de fullt upptagna med sina ordinarie arbetsuppgifter och rapporteringsskyldighet till instanser dit de faktiskt har rapporteringsskyldighet att det tagits drogtest. 

Vad har det för betydelse vem som tagit proverna? Det är läkarens jobb att skriva intyg som socialen ber om det, det ingår i deras ordinarie arbetsuppgifter. 

Läkare får enligt lag inte rapportera till någon myndighet att det tagits drogtester. 

Läkares rapportskyldighet enligt vapenlagen. Läkare har skyldighet att rapportera in misstänkt drogmissbruk till Polismyndigheten. Om en patient dogtestas kan misstanke vara nog. 

Var anges det att läkare har skyldighet att skriva intyg till socialtjänsten? 
    mammatill6 skrev 2025-02-28 01:04:50 följande:
    Att du gjort ett drogtest är inget som syns i registerutdrag eller påverkar framtiden. 
    Kommer synas i journalen att test gjorts mot de aktuella substanserna. 
    mammatill6 skrev 2025-02-28 01:05:51 följande:
    Men sluta ge desinformation.
    Det är du som står för desinformationen.

Läkare har skyldighet att rapportera misstänkt droganvändning.

6 kap 6 paragrafen i vapenlagen. 

Om det inkommer begäran från socialtjänsten om test på en massa droger, heroin etc. Du tror inte att någon läkare tolkar det bokstavligt som misstänkt och rapporterar det? Speciellt mot bakgrund av det som nyligen hände i Örebro. 
Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar