• Anonym (Less)

Socanmäld för nålstick i armar

Jag har blivit socanmäld för "misstänkta nålstick i armarna". Inte hört av soc än, men vad kan jag vänta mig? Det är ju en väldigt seriös anklagelse.

• Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar
  • Anonym (Less)

Ingen som vet? Inte vågat ta barnen till förskolan idag, känns sjukt obehagligt alltihop.

• Anonym (Uska och mamma)

Så har personalen på förskolan anmält att du har skadade armar?
    Är du missbrukare eller bara lämnat blod?

• Anonym (Anna)

Ska du ha stuckit barnen menar du?
    Jag skulle inte oroa mig så länge jag vet med mig att jag är oskyldig. Om Soc hör av sig blir det ett möte, om de då anser att det inte finns oro för barn så är det inget mer med det annars öppnas en utredning. De kommer då antagligen erbjuda olika sorters stöd Och du gör rätt i att samarbeta. Men som sagt om du vet med dig att dina barn mår bra och är väl omhändertagen så ska du inte oroa dig. Vem har anmält dett, hur vet du det här??

• Anonym (C)

Vem har anmält? Är det bvc eller liknande så finns det en viss risk att soc väljer att tro mer på dem än på dig. Mindre risk om det är förskolan som anmält och ännu mindre om det är en random bekant utan vårdutbildning.

Vet du förresten själv vad det är för märken de tolkat som nålstick? 

• Ascendere

Om du inte har hört av Soc, varifrån har du fått informationen att det kommit in en anmälan till dem? 

• Anonym (Nisse)

Vem har nålstick, du eller barnet?

• Anonym (Jag)

Är det du som har misstänkta nålstick? Det är ju bara att lämna drogtest så är det ur världen. Förutsatt att du inte missbrukar nåt såklart. 

• Anonym (Less)

Ja det är i mina armar och nej jag är inte missbrukare. Jag fick veta för att en i personalen berättade det. Inte samma som anmält.

• Anonym (KalleKula)

Förstår att det är jobbigt. Gången kan säkert skilja sig mellan olika kommuner men ser ut ungefär så här : 

De har två veckor på sig från inkommen anmälan att göra en första bedömning, då de avgör om de ska påbörja en utredning eller inte. 
    Det troliga är att de kommer att ringa och boka tid för ett första möte med dig som ett led i sin bedömning, alltså detta görs innan utredning formellt är startad sedan fattas beslut om att starta utredning eller inte. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-26 14:53:44 följande:

Ja det är i mina armar och nej jag är inte missbrukare. Jag fick veta för att en i personalen berättade det. Inte samma som anmält.

Då har du inget att oroa dig för. Soc kommer höra av sig, antagligen vilja träffa dig. Då är det bara att säga sanningen och så kan du erbjuda dig att genast lämna drogtest. Så kommer detta vara över.

Förstår att det känns jobbigt med förskolan men de har en skyldighet att anmäla om de känner oro och de har väl sett nåt som oroade.
Svar på tråden Socanmäld för nålstick i armar