• Anonym (Husbrist)

Husbrist! Kan alla gamlingar flytta

Blir galen på alla äldre som insisterar på att bo kvar i sina hus i all evighet. 

Letat hus i 4 år och äntligen flyttat in i vår villadröm. På "vår gata i stan" är det 30 hus och jag gjorde en liten undersökning om medelåldern på de vuxna i varje hushåll...den var inte under 70 kan jag säga. Medelstorleken på villorna är 189kvm.

Har så många bekanta som letar villa åt sin familj men det är helt dött. 

Kan fler bostadsområden för seniorer vara en lösning? Eller hur kan man få de äldre att välja mindre boende?

• Svar på tråden Husbrist! Kan alla gamlingar flytta
  • Anonym

Men jösses vilket människoförakt.
    JAG, MIG, MITT
    Andra ska flytta på sig!
    Jag ska ha rättigheter, andra ska avstå sina rättigheter!

• Anonym (Kr)

Så långe det är väldigt billigt att bo i ett lånefritt hus finns det få incitament att flytta

• Anonym (Fy)

De gamla har lika stor rätt som dig till boende för det första. 

Att flytta är inte så bara heller, nya mindre hus är dyra och äldre får inga nya lån så de måste köpa kontant. De har också säkert ofta låga eller inga lån på nuvarande hus.

Var glad att du bor i en miljö där du får träffa äldre istället, du verkar behöva lära dig en del.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Husbrist) skrev 2025-02-26 10:02:10 följande:

Blir galen på alla äldre som insisterar på att bo kvar i sina hus i all evighet. 

Letat hus i 4 år och äntligen flyttat in i vår villadröm. På "vår gata i stan" är det 30 hus och jag gjorde en liten undersökning om medelåldern på de vuxna i varje hushåll...den var inte under 70 kan jag säga. Medelstorleken på villorna är 189kvm.

Kan fler bostadsområden för seniorer vara en lösning? Eller hur kan man få de äldre att välja mindre boende?

Problemet är att det ofta är billigare att bo kvar. En del äldre vill bo kvar så länge som möjligt, men långt ifrån alla. Särskilt inte i större villor. (Mindre hus är en annan sak).

Men de har inte råd att flytta, eller gör den ekonomiska kalkylen att det skulle bli dyrare med bostadsrätt, månadsavgift osv. Särskilt om de bor i lånefritt hus som sagt.
  • Anonym (H)

Det finns generellt sett väldigt mycket villor till salu på t ex hemnet. 

Med vilka kriterier är det husbrist? Vilken storlek menar du? Var i landet?

• Anonym
    Anonym (Husbrist) skrev 2025-02-26 10:02:10 följande:

Asså ... Skälet till att de bor kvar i sitt (eventuella dröm-)hus som de själva valt och köpt är alltså att det är DERAS och inte ditt att bestämma eller ga åsikter om.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag och min man kommer inte att flytta. Vi trivs i vårt hus och vi vill ha plats för barn med respektive när de kommer hem.
    När vi inte längre kan skotta snö och sköta trädgården , då kommer vi att sköta de tjänsterna. 

• TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-26 10:22:44 följande:

Jag och min man kommer inte att flytta. Vi trivs i vårt hus och vi vill ha plats för barn med respektive när de kommer hem.
    När vi inte längre kan skotta snö och sköta trädgården , då kommer vi att sköta de tjänsterna. 

Då kommer vi köpa de tjänsterna menar jag. 

Vill lägga till att det är ju när barnen är utflugna som man verkligen har tid att njuta av hus och trädgård. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sen är 70 ingen ålder idag. Om många i ert område är yngre friska pensionärer, är det inte så konstigt att de vill bo kvar. Så länge man trivs och har ork att sköta hus och trädgård. Samt vill ha plats för barn och barnbarn som hälsar på.

Vi köpte vårt hus av äldre par. De flyttade för att de inte orkade med skötsel mm längre, ville bo bekvämare i lägenhet. Men de var i 80-årsåldern.

Mina svärföräldrar närmar sig 80 och har inga planer på att flytta från villan där min man och hans syster växte upp. Nu är den inte jättestor, men ändå en familjevilla. Men det är deras hem, de har bott där i snart ett halvt sekel, de är fortfarande pigga och friska.

• Anonym (Husbrist)

Problemet här är väl att grannarna inte tar hand om varken hus eller trädgård just för att de är äldre och inte orkar med. Många av husen behöver omfattande renoveringar och modernisering. 

Jag förstår den ekonomiska och emotionella aspekten av att bo kvar i ett hus man bott i hela sitt liv och som kanske är avbetalat. Har haft två grannar som bett mig om hjälp med snöröjning under vintern just på grund av att de är äldre och inte längre orkar med. De beklagar sig och pratar om att de skulle vilja flytta. 

Men vad gör samhället/politiken för att möjliggöra ett naturligt generationsskifte? 

Svar på tråden Husbrist! Kan alla gamlingar flytta