Anonym (Feline) skrev 2025-02-28 11:04:52 följande:
"Kvinnorna" är inte en homogen grupp. Som du ser i tråden finns det kvinnor som vill kunna klä sig i tighta urringade kläder eller så lättklätt som möjligt på gymmet osv och samtidigt tar illa upp om någon kollar, och kvinnor som är mer pragmatiskt lagda - medvetna om att viss klädsel mer sannolikt drar till sig uppmärksamhet, klär sig med det i åtanke (vare sig sexigt, säckigt eller allt däremellan) och därmed har lättare att smälta de reaktioner som följer.
Du kan alltså inte säga att "kvinnorna" som grupp inte blir besvärade om en man tittar på vad du kallar ett "socialt" sätt - vissa kvinnor blir jättelätt kränkta, andra inte. Det finns ingen objektiv skiljelinje mellan att titta på ett gränslöst sätt eller inte, och du kan inte dra slutsatsen att en man kollat "gränslöst" utifrån en kvinnas reaktion. Gränslöst för henne kanske, men c'est la vie, that's a you problem (enligt hennes egen logik).
Jag menar att det är ganska adaptivt att klä sig utefter hur det fungerar i den verklighet man lever i (denna dagens verklighet) såvida man inte är ute efter att föra en politisk kamp med målet att inga män får titta på kvinnor. Den får du inte med mig på, för jag tycker det är trevligt med män som tittar.
De av oss som vill kunna klä oss som vi vill har sällan en tanke på att förbjuda någon att titta. Det är ju inte praktiskt möjligt. Det handlar om HUR man tittar! Inget tex jag själv har på mig är oanständigt utan fullt normala kläder som hag utan problem kan ha på kontoret tex. Men jeansen är tighta (avskyr pösiga jeans), överdelen kan sitta slimmat om jag är på det humöret. Inget oanständigt men kan av vissa ses som provocerande då det inte är en säck...
Fortfarande, vad är acceptabel klädsel på ett gym för en kvinna? Jag har korta tights (typ halva låret), sportbh och T-shirt. När jag glömde T-shirten blev det korta tights och sportbh. Sett flera andra med samma klädval, eller tight linne.